Økt fedrekvote

svarer uten å ha lest hva alle andre har skrevet.

jeg har en sambo som jobber offshore og derfor er hjemme 4 uker om gangen. Det hadde da vært mye bedre om jeg kunne tatt de ukene som tilhører far siden han allerede er hjemme så mye som han er (ja dette mener både jeg og sambo, er ikke en mening jeg har trumfa gjennom for jeg mener at alle fedre skal ha mulighet til å være hjemme med barna sine).

jeg mener at man i det minste kan få overført ukene til mor hvis det er noe spesielt som f.eks om pappaen er hjemme lengre perioder av gangen som f.eks noen sjøfolk og offshorearbeidere/sesongarbeidere.

Uansett, synes det er überteit at far faktisk har rett på flere uker enn mor [:-] mor har krav på 6 og far snart 12 liksom [8|] logisk........

(jepp, damene skal være gravide med alle plagene, føde med alt det innebærer og så kan jo pappaen få all permisjonen da siden det var så vannvittig tungt for han å gå gravid......jepp satt skikkelig på spissen - i know [:D])

ORIGINAL: schnuppa

Vel nå har vi damer bare 9 uker som er forbeholdt oss og menn snart 12, så det er ikke rettferdig[&:][&:]. Dessuten er det vi som går gravide i 9 mnd + føder dem, så at vi er mer hjemme enn gutta er da bare rett og rimelig!!!!

[8|]

Vi skal rett og slett være drittakknemmelige for at vi har så mye permisjon som vi har.
Og det må vel tilhøre sjeldenhetene at far har overkjørt mor og sagt at han skal ha mesteparten av permisjonen?

Vel nå har vi damer bare 9 uker som er forbeholdt oss og menn snart 12, så det er ikke rettferdig[&:][&:]. Dessuten er det vi som går gravide i 9 mnd + føder dem, så at vi er mer hjemme enn gutta er da bare rett og rimelig!!!!

Fra 1.juli får damene også 12 uker forbeholdt seg.. Og i praksis tar jo de fleste kvinnene ut hele fellesdelen så hvorfor noen synes det er så "urettferdig" at pappaen har en del forbeholdt seg kommer jeg aldri til å skjønne.. Og husk at permisjonen er da ingen "gave" man får for at man har vært flink til å gå gravid og føde.. Permisjonen er for BARNET - ikke for mor.. Og barnet har da like stor rett til å være sammen med pappaen som med mammaen????????????

Her håper vi at minien i magen skal komme etter 1.juli slik at mannen får to uker ekstra. Og ja jeg er så egoistisk at jeg vil ha fellesdelen.

Det folk må være klar over er at reglene skal gjelde for alle, derfor vil noen dessverre komme noe dårligere ut. Som de som har folk som har på og av perioder. (offshore, sjøfolk).

Syns det er fint jeg!

Og det er jo ikke som om pappa'n må ta ut 12 uker sammenhengende, eller uke sammenhengende i det hele tatt... Kan ha en eller to dager i uken.

Skjønner jo at det blir vanskelig i enkelte yrker, men for folk flest så bør det ikke være så vanskelig å ordne til med en ordning man kan leve med. [:)]

årsaken for at det blir slik er jo rett og slett at mange kvinner ikke slipper menn til
men slik jeg har forstått det nå så er det 12 uker til far og 12 uker til mor og resterende kan de delle

Jeg syns det blir litt sånn "big brother" vi er da voksne mennesker og er i stand til å bestemme selv hvordan VI ønsker å gjøre det, slik det passer best for vår familie. Hvis det er slik at det sitter masse mannfolk å føler seg tråkket på av kvinnfolk som "stjeler" hele permen, så får de faen meg få seg noen baller å heller si ifra........

ORIGINAL: lulu81

Jeg syns det blir litt sånn "big brother" vi er da voksne mennesker og er i stand til å bestemme selv hvordan VI ønsker å gjøre det, slik det passer best for vår familie. Hvis det er slik at det sitter masse mannfolk å føler seg tråkket på av kvinnfolk som "stjeler" hele permen, så får de faen meg få seg noen baller å heller si ifra........

Nei, VI er jo ikke det. Da VI fikk bestemme tok nesten ingen menn ut permisjon, mens nå gjør nesten alle det.

synes man skal få velge dette selv jeg[:)] Håper da de fleste familier har en såpass åpen dialog at far kan si hva han ønsker..

akkurat denne gangen passer det veldig dårlig at de utvider pappapermisjonen da min mann er student og ikke har mulighet for å ta ut permisjon uten å utsette studiene. Dette kan innebære at ha må utsette alt ett år da han ikke får fullført 3 året med en baby på 8-10 mnd.. Vet selv at vi selv har satt oss i den situasjonen, men vi prøver å få søkt permisjonen hans over til meg. Han jobber hver 3. helg så har tjent mer enn 38.000 som er kravet for å få pappaperm, men mulig det er for lenge mellom hver gang han jobber til å tilfredsstille 6 av 10 mnd. dette nekter Nav å svare på før vi har søkt foreldrepenger..

synes det er flott vi har muligheten for å få permisjon, men synes hver familie skal kunne velge hva som passer best for de.

ORIGINAL: Fru Riskorn

ORIGINAL: Jente09Spire11

Jeg synes det er kjempeflott! Holdningene i samfunnet trenger tydeligvis dette for å endres. Og jammen har det blitt store endringer siden fedrekvoten ble innført! Man kan jo bare sende barnet i barnehagen eller til dagmamma da, hvis man er så redd for at far skal være hjemme med det. Flott at fedre får knytte de tidlige båndene til barna sine! Det er bevist at dette har ført til bedring av både far-barn forhold og mor-far forhold. Så det har virkelig vært et virkemiddel som har nyttet!

Er jo overhode ikke redd for at faren skal være hjemme med ungen, han greier det like godt som meg når han bare først er hjemme.

Probleme med den løsningen (altså ta fra felles og gi til far) kommer i de tilfellene da far ikke vil være så mye hjemme, eller man taper penger på det for far tjener bedre enn maksutbetalingen til NAV og da taper en jo faktisk penger på at far er hjemme.
Det blir ikke noe bedre mor-far forhold i de tilfellene der far tvinges til å være hjemme selv om han egenlit ville arbeidet, da blir det bare frustrasjon og hente fra ham i stede for gleden over å være hjemme.

Skjønner at dette hjelper mange fedre som ønsker å være hjemme, og er ikke direkte imot at far skal få større kvote, er bare imot at dette skal tas fra den felleskvota som er per i dag, syns heller de kunne lagt til 2 ekstra uker til permisjonen i stede for bare 1 om de ønsket at far skulle fått 2 uker til med barnet. [:)]

Mor er jo tvunget til å være hjemme. Her er det jeg som tjener best og over maksgrensen og vi som taper penger på at jeg er hjemme. Kunne ikke falle meg inn å klage på det! Betyr jo bare at jeg har god lønn og gode muligheter til å spare meg opp sik at jeg har råd til å tape litt i måneden.

Det er få som "rammes" av nedtrekk i lønn pga at de skal være hjemme, og det kan ikke gjøres særavtaler for dem som tjener mest. At far-barn og mor-barn forholdet er blitt bedre er det forsket ganske mye på, og det regnes som temmelig klart bevist.

Synes det er rart at de som tjener så bra at de taper penger på å ha perm faktisk klager på det, når de er av de som er best stillt i samfunnet. At de tjerner såpass bra til vanlig bør jo da tilsi som du sier at de har råd til å tape de pengene.

En annen ting jeg finner snodig er at så mange faktisk er fornøyde med at mannen ikke vil være hjemme.
Jeg er såååå glad for at sambo velger å være en stor del av livet til snuppa, og hadde blitt kjempeskuffet om han ikke ville ha permisjon!

Her starte sambo eget firma snart, så han har ikkje krav på fedrekvote på neste barn.

Og det syns eg er trist, skulle gledelig gitt han 12 uker, enn om eg bare har 9 uker som er forbeholdt meg. Er uansett damene som tar resten uansett, så ikkje kom her og snakk om urettferdig!!!

Og til dei fedre som ikkje takler bæsjebleier, dei bør iallefall klare seg aleine nokon uker (på dagtid) Det er ikkje synd i dei og det er ein vanesak...

Og ja, eg har måttet venne meg til bleieskift som dei fleste andre damer også må...

Så rull inn.. For eit dårlig argument.. Dere vil heller ha all tid aleine med barnet og ikkje dele med far..

Og det finnes masse ting å gjere med barnet sitt (om man bur på litt større plass), slik at man trenger ikkje gå på veggene heime. Det er ganske travelt og vere heime med barnet, det er noko som skjer hele tiden. Samt at man ofte kviler/sover når ungen sover då.

Det er positivt også med økt pappaperm for noen. Jeg er gift med en som ikke ønsker å ta den....[&o] Og for oss er det heller ikke noe gunstig økonomisk sett heller...[:o] Så da blir det mindre permisjon på meg, og tidligere ut i bhg for barna vi da kanskje får senere. Jeg tror faktisk at i de forholdene hvor far vil være hjemme og ha pappa perm, så får mor og far det til, og gjerne at de deler permisjonen i to. Vet om flere slike tilfeller. Men jeg personlig vil være mer hjemme mens de er små.

Vi har så god permisjonsordning her i Norge, at jeg syns dette er en veldig rar ting å klage på igrunn. Er ikke mange andre land man kan være så lenge hjemme med så godt betalt! Staten sin oppgave er å se hva som er best for samfunnet som helthet, desverre er det da noen familier som ikke kommer så godt ut av det, men i det store og det hele syns det fedrekvoten er super. Poenget er jo at menn og kvinner skal bli mer likestilte i arbeidslivet, og at det skal bli mer akseptert at menn også prioriterer familie.

ORIGINAL: baby feb 10

Det er positivt også med økt pappaperm for noen. Jeg er gift med en som ikke ønsker å ta den....[&o] Og for oss er det heller ikke noe gunstig økonomisk sett heller...[:o] Så da blir det mindre permisjon på meg, og tidligere ut i bhg for barna vi da kanskje får senere. Jeg tror faktisk at i de forholdene hvor far vil være hjemme og ha pappa perm, så får mor og far det til, og gjerne at de deler permisjonen i to. Vet om flere slike tilfeller. Men jeg personlig vil være mer hjemme mens de er små.

Du glemmer å ta hensyn til en tredje faktor, nemlig arbeidsgiver...

ORIGINAL: lulu81

Nei, VI er jo ikke det. Da VI fikk bestemme tok nesten ingen menn ut permisjon, mens nå gjør nesten alle det.

Ja, fordi de MÅ.. Er fremdeles noen menn som ikke kan eller ikke vil vettu.. Men de MÅ...

Ja jeg er nok egoistisk.. Jeg vil være hjemme med ungen lengst mulig selv!! Pga mannen vil være minst mulig hjemme.. Og er faktisk ikke så lett å få barnehage plass når det skulle passe for oss eller... Så ergo.. Jeg må ha ullønnet permisjon...

Back
Topp