"Økt fedrekvote passer IKKE for oss fordi..."

Nedsig skrev:
Mulig, men det nevnes av de fleste ikke med et kløyva ord. For øvrig er det intet aktivitetskrav til mor i fars permisjonstid. En åpenbar løsning er å spre kvota utover, la mor være hjemme på familiens regning disse dagene og på den måten spre både tapt arbeidstid og tapt inntekt for mor og evt. far. En annen sak som er litt snodig er jo hvorfor folk planlegger barn uten å forberede seg på at dette må løses. Mange svangerskap er riktignok uplanlagte, men det gjelder neppe alle som har svart i denne tråden. En tredje sak jeg lurer på er hvorfor fokuset alltid skal settes på mindretallet som har vanskeligheter, innbilte eller reelle, ifbm fedrekvota. Håper du vil lage en sak om de godt over nitti prosent som tok ut full fedrekvote da den var ti uker lang. Husker ikke nøyaktig antall prosent her, men det er tydelig at fedrekvota er velkommen, og nødvendig. Detvil alltid være noen det ikke passer for, oss inkludert, men vi løser det på et vis.

INGEN kan planlegge akkurat når et barn skal unnfanges og når det skal fødes.
Det som skjer - og som man faktisk ser rundt omkring, er at det er en fødetopp i sommermnd... og så dabber det av utover høsten. Man har ikke krav på barnehageplass året etter hvis baret er født etter 1. september, og da blir løsningen å la være å få barn mellom september og januar. Det er jo ikke alltid så enkelt å styre...

Jeg snakker da om fedrekvota, ike bhgplass. Fedrekvota er den samme om ungen kommer i juli eller til jul, og man vet om den på forhånd - så hvorfor tar man den ikke med i planleggingen? Og til den som svarte før deg; permisjonen blir da ikke noe kortere totalt sett om far tar en og en dag i stedet for alle 12 ukene i en smell. All permisjonen mor skal ta må ikke nødvendigvis være avviklet før far starter på sin. En løsning kan f.eks. være at man legger opp litt ekstra penger på forhånd, og så tar far ut et par dagers permisjon i uka fra baby er ganske liten mens mor går hjemme uten lønn disse dagene. Amming fortsetter uforstyrret, far slipper å være borte fra jobb så lenge på en gang (siden dette tydeligvis er verre for menn generelt enn for kvinner...), og det blir en fin anledning til å kose seg sammen som familie. Hvis man har flaskebarn (pumping eller mme) så kan jo mor gå ut i jobb disse dagene - hun har samme anledning til å ta ut gradert permisjon som far har. Uansett; en vinn-vinn-VINN-situasjon, spør du meg... :)

Nedsig skrev:
Jeg snakker da om fedrekvota, ike bhgplass. Fedrekvota er den samme om ungen kommer i juli eller til jul, og man vet om den på forhånd - så hvorfor tar man den ikke med i planleggingen? Og til den som svarte før deg; permisjonen blir da ikke noe kortere totalt sett om far tar en og en dag i stedet for alle 12 ukene i en smell. All permisjonen mor skal ta må ikke nødvendigvis være avviklet før far starter på sin. En løsning kan f.eks. være at man legger opp litt ekstra penger på forhånd, og så tar far ut et par dagers permisjon i uka fra baby er ganske liten mens mor går hjemme uten lønn disse dagene. Amming fortsetter uforstyrret, far slipper å være borte fra jobb så lenge på en gang (siden dette tydeligvis er verre for menn generelt enn for kvinner...), og det blir en fin anledning til å kose seg sammen som familie. Hvis man har flaskebarn (pumping eller mme) så kan jo mor gå ut i jobb disse dagene - hun har samme anledning til å ta ut gradert permisjon som far har. Uansett; en vinn-vinn-VINN-situasjon, spør du meg... :)

For arbeidsgivere generelt er så utrolig glad i gradert permisjon og i oppdelt permisjon...
Som arbeidsgiver får du et gigaproblem hvis du har en ansatt som skal ut i permisjon i 4 mnd.. så tilbake i 1, så ny permisjon.. så ny arbeidsperiode.. and so on...
Hvor finner man vikarer til sånt'a?

Fordi den tar mer hensyn til likestillingspolitikken til regjeringen enn den gjør til barnet og dens familie. Hvordan kan Norge på den ene siden  anbefale morsmelk og amming i 12 mnd, og samtidig tvinge barn til å slutte å amme lenge før den tid pga permisjonsfordeling? 

Det er fint at Audun Lysbakken hadde det flott hjemme i permisjon og at det passet som hånd i hanske med hans familie, men det er for sneversynt at det da skal tvinges på alle bare fordi det passet så flott for han..

Hinode skrev:

Fordi den tar mer hensyn til likestillingspolitikken til regjeringen enn den gjør til barnet og dens familie. Hvordan kan Norge på den ene siden  anbefale morsmelk og amming i 12 mnd, og samtidig tvinge barn til å slutte å amme lenge før den tid pga permisjonsfordeling? 

Det er fint at Audun Lysbakken hadde det flott hjemme i permisjon og at det passet som hånd i hanske med hans familie, men det er for sneversynt at det da skal tvinges på alle bare fordi det passet så flott for han..

amen

Læidy Bla Bla skrev:
Passer sinnsykt dårlig her da samboeren jobber offshore, han er uansett hjemme 4 uker om gangen og får ikke tatt permisjonen sin i jobbukene uansett, så her burde det vært lov for mor å ta over fars permisjon mener jeg. Nå skal ikke vi ha flere barn da, men det provoserer meg uansett.

Men hvorfor tar ikke far fedrekvoten de ukene han har fri? Dette har min vennine å hennes samboer gjort...Da fikk han full lønn fra arb.giver + foreldrepenger fra NAV( Dette med NAVs velsingnelse)

Synes det er supert med økt fedrekvote, men i de familiene det er vanskelig for far i forhold til jobb så synes jeg det skulle gått an at mor hadde tatt den.

Her jobber far i et firma der de er tilsammen 3 arbeidere, og det er håpløst for han å være borte så lenge.. 
Han var hjemme i 12 uker med førstemann og koste seg, men da jobbet han på et annet sted med flere ansatte. Denne gangen skal jeg ta ulønnet perm.. 

Dollface skrev:

Nedsig skrev:

For arbeidsgivere generelt er så utrolig glad i gradert permisjon og i oppdelt permisjon...
Som arbeidsgiver får du et gigaproblem hvis du har en ansatt som skal ut i permisjon i 4 mnd.. så tilbake i 1, så ny permisjon.. så ny arbeidsperiode.. and so on...
Hvor finner man vikarer til sånt'a?

Nå var det vel gjerne derfor jeg foreslo at man kunne fordele permisjonen mer jevnt utover (les: 1-2-3 dager i uka). Hvor du fikk ditt forslag fra vet jeg ikke, men jeg er jo enig i at det er relativt dårlig. Forøvrig synes jeg det er litt vel påståelig å uttale seg om at arbeidsgivere flest ikke er glad i gradert permisjon, men hvis du ønsker å se det negative også ved dette, så klarer du naturligvis det.

Når det gjelder likestillingsdebatten så er det flere av dere som feilaktig tror at dette er regjeringens kamp. Feil. Det er vår, folkets, kamp - for å få like muligheter både som arbeidstagere og som foreldre. Det er ettertrykkelig bevist at når all permisjonen bortsett fra noen få uker til hver (hhv. fire og seks) står til fri fordeling, så slipper ikke fedrene til. Og nei, det er ikke "bare" å si fra og "stå på krava", når man som mann blir motarbeidet både av kona, som vil gå hjemme selv, og av arbeidsgiveren, som sitter fast på femtitallet (dere vet; den gangen det var opp og avgjort at kvinner som stiftet familie skulle være hjemme med barna resten av livet - det var ikke et valg de gjorde, det var forventet av dem). Det virker som om vi alle skal lide fordi noen av dere, et mindretall, ikke gidder å tilpasse dere. Og det er ikke så uoverkommelig som dere skal ha det til.

ElisabethR, siden jeg ikke fikk svar første gang jeg spurte: har du planer om å lage sak om familier som nyter godt av fedrekvota? Eller er det ikke så spennende/heldig for saken?

Nedsig skrev:

ElisabethR, siden jeg ikke fikk svar første gang jeg spurte: har du planer om å lage sak om familier som nyter godt av fedrekvota? Eller er det ikke så spennende/heldig for saken?

Akkurat nå jobber vi med denne saken som skisseres i HI. Jeg skal ikke si hva vi kommer og ikke kommer til å skrive om i fremtiden. Men da må det ha en viss nyhetsverdi. Tar gjerne imot innspill til interessante vinklinger. 

Og til orientering: Babyverden.no er et redaksjonelt fritt nettsted. Vi forteller historier og publiserer nyheter, og journalistene har ingen "personlige" interesser i sakene de jobber med (i så fall er den aktuelle journalisten inhabil og må overlate saken til en kollega). Unntaket er kommentarer, der det er tydelig at det er journalistens mening som kommer til uttrykk. 

Les gjerne Redaktørplakaten eller Vær Varsom-plakaten hvis du vil vite mer om hvilke retningslinjer vi forholder oss til.

Planlagt eller ei så er det ikke alle fedre som vil eller føler de kan ta ut fedrekvote. Skulle ønske min var som så mange andre fedre som elsker å være med barna sine og som virkelig tar ansvar, men det er han ikke og han har heller ingen interesse av å ta ut fedrekvote.. Og det er ikke så enkelt at man da kan si "Hvorfor velger du da å få barn med han?".. Men uansett hvilke regler det er så vil det på en eller annen måte alltid være uheldig for enkelte. Nå går det bl.a. ut over oss fordi mannen ikke tar ut kvoten og jeg ikke får den over til meg, men endrer det seg kan det være uheldig for andre.. Det er nok litt kravstort og for mye å håpe på at man skal komme frem til en løsning som gagner alle uansett hva det gjelder.. Det skal godt gjøres. 
Det er nokså firkantet nå, men kanskje er det sånn det må være for at flertallet av fedre som faktisk vil og kan være med barna sine får være det, også får familiene som det ikke passer hos gjøre det beste ut av det.

LittleMonkey skrev:

Læidy Bla Bla skrev:
Passer sinnsykt dårlig her da samboeren jobber offshore, han er uansett hjemme 4 uker om gangen og får ikke tatt permisjonen sin i jobbukene uansett, så her burde det vært lov for mor å ta over fars permisjon mener jeg. Nå skal ikke vi ha flere barn da, men det provoserer meg uansett.

Min jobber også offshore.. Lite praktisk :p

Jeg har også en mann som jobber offshore, men da jeg var inne på NAV og snakket med de ang foreldrepenger og forklarte situasjonen med at far jobber offshore og at vi vil slite økonomisk dersom han tar pappaperm, fikk jeg beskjed om at vi kan dele opp de 12 ukene hans. Det vil si at han er offshore 2 uker, 2 uker avspasering og 2 uker pappaperm. Det vil da si at vi får inn hans inntekt + foreldrepenger for de ukene han er i pappaperm. Og siden jeg har liten stilling der jeg jobber, 2 dager i uka, skal vi klare å eventuelt få barnevakt.. Mine foreldre og svigerforeldre gleder seg masse til å bli besteforeldre, og har sagt seg villig til å hjelpe til med dette dersom det skulle være nødvendig.
Håper dette kan hjelpe dere :) Kan hvertfall høre med NAV og finne ut om dette er noe for dere.

Back
Topp