Økonomien i inflasjonstider- går det rundt hos dere?

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Mange begynner (eller har gjort det lenge!) å merke prisøkningen i eget liv. Alt stiger, utenom lønningene (iallefall våre).

Vi er gift, bor på gård med rundt 4 mill i gjeld. Jeg hadde tenkt å ta ulønnet permisjon, men det har vi ikke råd til- har en liten tass på 4 mnd. Vi spiser aldri ute, ingen kino eller aktiviteter som koster penger, vi reiser ikke til utlandet og kjøper ikke nye klær. Begge har rundt 5 år gamle telefoner, og ingenting nytt hverken i stua eller i resten av huset. Kjøpte brukt barnevogn og klespakker til junior, det eneste som er nytt er gaver. Allikevel spiser de faste utgiftene opp hele lønnen til mannen (21000 bare i lån), sånn at det er min lønn vi lever av. Går greit så lenge jeg er i permisjon, men når den tar slutt må jeg ut i jobb. Det er helt krise at man skal tvinges ut i arbeid når en (hverken jeg eller baby) er klare for det, og regjeringen ønsker at vi får flere barn, men tilrettelegger for det motsatte.

Hvordan går det rundt hos dere?

Merker det nå ja. Også 4mill i lån, pluss én som startet i barnehagen i fjor. Over 10k mer ut i måneden nå, enn sommeren i fjor. Vi tjener for så vidt over snittet begge to, men merker vi må prioritere mer nå. Blir spennende å se hvor der ender.. håper neste renteøkning faktisk blir den siste!

Dere kan be om avdragsfrihet på lånet i perioden du ønsker ulønnet. Sånn at det kan gå rundt akkurat i de månedene der :)

Hos oss går det rundt, men det er ikke romslig, men vi har halvparten av det dere har i boliglån, pluss studielån i tiLegg. Med sparsommelig forbruk er det ofte litt til overs hver måned, men ikke mye nei. Skulle gjerne ha hatt litt lavere rente på både studielån og boliglån.. Har to barn i bhg som jo også koster 5500kr per måned. Så det baller fort på seg. Dog jobber jeg 60-70% i måneden fordi jeg ønsker mer tid med familien, og det gir lavere inntekt enn enn fulltidsjobb såklart.
Vi skal søke om å få flytta lånet til statens pensjonskasse. Du kan få inntil en viss sum der, så det er verdt å sjekke ut dersom du er medlem der.

Dere kan be om avdragsfrihet på lånet i perioden du ønsker ulønnet. Sånn at det kan gå rundt akkurat i de månedene der :)

Hos oss går det rundt, men det er ikke romslig, men vi har halvparten av det dere har i boliglån, pluss studielån i tiLegg. Med sparsommelig forbruk er det ofte litt til overs hver måned, men ikke mye nei. Skulle gjerne ha hatt litt lavere rente på både studielån og boliglån.. Har to barn i bhg som jo også koster 5500kr per måned. Så det baller fort på seg. Dog jobber jeg 60-70% i måneden fordi jeg ønsker mer tid med familien, og det gir lavere inntekt enn enn fulltidsjobb såklart.
Vi skal søke om å få flytta lånet til statens pensjonskasse. Du kan få inntil en viss sum der, så det er verdt å sjekke ut dersom du er medlem der.
Har tenkt på det ja, men dessverre gir det ikke mye, er bare 5000 ekstra på avdragsfrihet.. Har også studielån på 400 som jeg betaler 2400 for. Ikke medlem der så hjelper lite.

Hos oss går det også rundt , vi lever ikke super fett. Bor på gård og har til sammen 27-28000 vi må ut med i gjeld og fasteutgifter hver mnd .
Vi er to voksne og tre barn, en hund og og to katter. Vi bruker sikkert mellom 5-8000 i husholdning . Merker at det hjalp å bytte inn den ene bilen i hybrid og at samboern gikk fra røyk til snus . Bare der sparte vi 4000 kr pluss minus . Vi under oss å kjøpe mat ute innimellom . Jeg prioriterer hele veien , ukeshandler , handler også i Sverige . Om fire år er samboern ferdig med ett lån og da har vi 9000 mer i mnd igjen . Føles som en evighet . Handler brukt, på salg, pusser opp gamle ting , arver osv samboern jobber borte og av og til natt så lønn varierer . I fjor så kom en ukeshandel på Kiwi på mellom 700-1200kr idag kommer den samme handelen på 1500-2200kr :( enda da kjøpte jeg plastposer , nå bruker jeg handlenett . det er surt og leit det har blitt dyrt . Har både bhg barn og tenåring så de fleste kjenner til en av delene .

Det går rundt, men det merkes at alt er dyrere.
Vi er heldige, to voksne i greit betalte jobber og lånet er av overkommelig størrelse, det er 9 år igjen av det om vi ikke gjør noe innen den tid.

Ingen røyker eller snuser og reelt nesten ikke drikker heller. Sparer jo en del på det. Sverige er for langt unna til at det er gjennomførbart, men vi utnytter tilbud og sparer der vi kan. Det merkes at vi byttet en gammel dieselbil i en elektrisk. Den kostet i innkjøp da, men på det jevne er utgiftene på den mye mindre. (Og den andre måtte repareres for mer enn den var verd, så investeringen i ny bil var ikke helt til å komme unna uansett)

Tre unger mellom 7 og 15 koster sitt både i aktiviteter, mat og klær.

Det går, men merker at det er mindre tilovers til sparing enn det var før ja. Markant.

Merker det godt på maten ja. Må overføre mer penger på matkontoen hver måned. Skal sies at jeg er elendig på å planlegge og sjekke priser da, men kjøper stort sett det samme.

Merker det godt på maten ja. Må overføre mer penger på matkontoen hver måned. Skal sies at jeg er elendig på å planlegge og sjekke priser da, men kjøper stort sett det samme.
Vi har ikke egen matkonto, men opplever at saldo på trumfkortet (kredittkort) som vi betaler all mat (og forsåvidt annen handling )med er høyere enn før ja.

Går rundt, men merkes jo. Ca 4,5 i lån + studielån, 2 stk i barnehagen.

Har tenkt på det ja, men dessverre gir det ikke mye, er bare 5000 ekstra på avdragsfrihet.. Har også studielån på 400 som jeg betaler 2400 for. Ikke medlem der så hjelper lite.
Du kan utsette studebetalingen også. Ting blir jo dyrere i lengden av utsettelse, men tenker det kanskje kan være verdt det?

Det går rundt og vi kan unne oss forskjellig, men det svir litt. Vi har middels til gode lønninger begge to. Mitt livs største anger er at vi ikke bandt renta da vi kjøpte huset for 1 år siden, vi betaler nesten 10.000 mer i måneden på renter når desember kommer. Heldigvis har vi utleiedel så med den inntekten går vi i «null» på renteøkningen, girl math :shy: Større innkjøp må planlegges men sånn bør det jo være uansett.

Med første hadde vi 1.5 år ulønnet perm men det får vi ikke til nå, tror jeg, og det er trist. Det er mest pga jobb og karriere, men også fordi det føles som å balansere på en knivsegg økonomisk når alt øker og øker. For de som vurderer det så husk at man kan utsette studielånet, ha avdragsfritt lån, man får kontantstøtte, bruke ferie og selvsagt leve så billig som mulig..

Vi er begge uføre, og får det til å gå rundt, utrolig nok, men det merkes. Har heldigvis veldig lite igjen på boliglånet også, 1,1.

Det går rundt og vi kan unne oss forskjellig, men det svir litt. Vi har middels til gode lønninger begge to. Mitt livs største anger er at vi ikke bandt renta da vi kjøpte huset for 1 år siden, vi betaler nesten 10.000 mer i måneden på renter når desember kommer. Heldigvis har vi utleiedel så med den inntekten går vi i «null» på renteøkningen, girl math :shy: Større innkjøp må planlegges men sånn bør det jo være uansett.

Med første hadde vi 1.5 år ulønnet perm men det får vi ikke til nå, tror jeg, og det er trist. Det er mest pga jobb og karriere, men også fordi det føles som å balansere på en knivsegg økonomisk når alt øker og øker. For de som vurderer det så husk at man kan utsette studielånet, ha avdragsfritt lån, man får kontantstøtte, bruke ferie og selvsagt leve så billig som mulig..

Hvordan kan man utsette studielånet? I forbindelse med ulønna perm eller generelt? Prøvde å finne ut av det tidligere, men var ikke så lett å finne ut av.

Hvordan kan man utsette studielånet? I forbindelse med ulønna perm eller generelt? Prøvde å finne ut av det tidligere, men var ikke så lett å finne ut av.
Du trenger ikke å oppgi grunn, du bare logger inn og melder for hvilken periode du ønsker å ikke betale ned på dette lånet. Alle har mulighet til å gjøre dette et ganske stort antall ganger, når livet kniper. Søknaden min ble godkjent innen et døgn, så det er god service sånn sett :)

Du kan be om å utsette avdrag. Man har inntil 36 mnd man kan utsette. Det er kjempelett, man bare går inn på Lånekassens sider og krysser av for når du vil utsette, inntil 6 mnd fram i tid.

Her går det fremdeles rundt. Hjalp veldig at jeg gikk opp en del i lønn for et år siden, pluss en del i lønnstillegg. Har 3,5 mill i lån, går 20k dit i mnd. Setter av det dobbelte hver måned til faste utgifter, som fører til at vi går litt i overskudd hver mnd. Jeg skal ha litt ulønnet perm etter min perm, det har vi fint råd til. Men det er klart vi merker økte utgifter. Vi lever godt, men ikke som konger. Planlegger mat hver uke og prøver å ikke ha mer enn det vi trenger i kjøleskapet. Har begynt å bake litt brød også.

Du trenger ikke å oppgi grunn, du bare logger inn og melder for hvilken periode du ønsker å ikke betale ned på dette lånet. Alle har mulighet til å gjøre dette et ganske stort antall ganger, når livet kniper. Søknaden min ble godkjent innen et døgn, så det er god service sånn sett :)
Du kan be om å utsette avdrag. Man har inntil 36 mnd man kan utsette. Det er kjempelett, man bare går inn på Lånekassens sider og krysser av for når du vil utsette, inntil 6 mnd fram i tid.

Seriøst!!! Takk ❤️ jeg må ha vært blind sist jeg var inne på Lånekassen sider. Da blir det inn å fikse det nå, for økonomien vår kommer garantert til å være bedre om 1-2 år når jeg har fullført noen studier og går opp i lønn :)

Seriøst!!! Takk ❤️ jeg må ha vært blind sist jeg var inne på Lånekassen sider. Da blir det inn å fikse det nå, for økonomien vår kommer garantert til å være bedre om 1-2 år når jeg har fullført noen studier og går opp i lønn :)
Hvis du er student skal du ikke betale noe

Ja jeg
Hvis du er student skal du ikke betale noe
Ja jeg sendte Mail til dem om det og fikk til svar om at det ikke var gyldig grunn for utsettelse av lånet. LOL. Må ha truffet en med en dårlig dag på jobben.. men da skal jeg få fiksa det. :p

Back
Topp