Økonomi

Peanøtten

Flørter med forumet
Da vi planla å bli gravide var vi fosterforeldre for jente 16 år hvor jeg var hjemme på fulltid. Planen var at jeg skulle være hjemme med lønn frem til hun blir 18, på grunn av diverse utfordringer. Perfekt tid å lage bebi på som hjemmeværende med lønn :D Men jenta flyttet i oktober hjem igjen til mor. Komplisert sak, men poenget er at etter 8 januar, har jeg ingen inntekt lengre. Hva har man rett på sånn i tilfelle jeg ikke får meg en jobb i mellomtiden? Idiotisk tid å ut på arbeidsmarkedet igjen gitt.

Vil tro du kan få dagpenger ja.

Satser på ytelsene du mottok mens hjemme med fosterbarn og evt dagpenger gir deg rett på foreldrepenger. (Dagpenger er i hvert fall likestilt med arbeid)

Størrelsen på dagpengene er jo ikke allverdens, slik at jeg vil tro det blir en strammere økonomi med dagpenger og ikke lønn for arbeid.

Du må jo være registrert som reell arbeidssøker om du skal ha rett på dagpenger. Det kan kanskje bli problematisk ift at du er gravid og sier du egentlig ikke er så interessert i å finne deg en my jobb før barnet kommer? Går du aktivt inn for å finne deg en jobb, har du selvsagt rett på dagpenger :)

Sjekk ut NAVs sider om dagpenger og foreldrepenger, nyttige og gode.

Ja, har du vært i jobb eller hatt lønn det siste året? Eller de 3 siste årene?
Jeg har sjekka litt med nav fordi jeg just mistet jobben da jeg fortalte dem at jeg var gravid :( Har vært veeeeldig kvalm de siste 5-6ukene og ble derfor sykemeldt og følte etter hvert at jeg heller bare ville være ærlig i håp om at de hadde forståelse for fraværet mitt.

Du kan ha rett på dagpenger hvis du oppfyller kriteriene. De sjekker hva du har tjent forrige kalenderår, så hvis du skulle søkt dagpenger pr i dag så er det inntekten i 2014 som gjelder etter sånn som jeg frostår det. Hvis du søker etter nyttår så blir det jo 2015 de går ut i fra. Du må ha tjent over ca 150000kr det siste/forrige året. Hvis du får dagpenger så får du ca 60% av det du hadde i lønn, så det blir jo ikke så veeeldig mye men. De kan også gå ut i fra de 3 siste årene hvis du feks har vært i jobb da, og da tror jeg du må ha tjent tilsammen ca litt i underkant av 300000. Husker ikke helt sikkert, så du bør gå inn på nav sine sider å sjekke eller ringe dem og høre hva du har rett på :)

Ja, har du vært i jobb eller hatt lønn det siste året? Eller de 3 siste årene?
Jeg har sjekka litt med nav fordi jeg just mistet jobben da jeg fortalte dem at jeg var gravid :( Har vært veeeeldig kvalm de siste 5-6ukene og ble derfor sykemeldt og følte etter hvert at jeg heller bare ville være ærlig i håp om at de hadde forståelse for fraværet mitt.

Du kan ha rett på dagpenger hvis du oppfyller kriteriene. De sjekker hva du har tjent forrige kalenderår, så hvis du skulle søkt dagpenger pr i dag så er det inntekten i 2014 som gjelder etter sånn som jeg frostår det. Hvis du søker etter nyttår så blir det jo 2015 de går ut i fra. Du må ha tjent over ca 150000kr det siste/forrige året. Hvis du får dagpenger så får du ca 60% av det du hadde i lønn, så det blir jo ikke så veeeldig mye men. De kan også gå ut i fra de 3 siste årene hvis du feks har vært i jobb da, og da tror jeg du må ha tjent tilsammen ca litt i underkant av 300000. Husker ikke helt sikkert, så du bør gå inn på nav sine sider å sjekke eller ringe dem og høre hva du har rett på :)
Men de har vel ikke lov å avskjedige deg mens du er sykemeldt? Og om du virkelig tenker at du har mistet jobben på grunn av graviditet, så syns jeg du skal snakke med verneombud eller tillitsvalgt på jobben din. Såntnoe er ikke greit.

Men de har vel ikke lov å avskjedige deg mens du er sykemeldt? Og om du virkelig tenker at du har mistet jobben på grunn av graviditet, så syns jeg du skal snakke med verneombud eller tillitsvalgt på jobben din. Såntnoe er ikke greit.

Nei jeg vet det, men jeg er utleid via bemanningsbyrå og kontrakten fornyes hver måned. Samme dagen som jeg gav dem beskjed om at jeg er gravid så fikk jeg beskjed noen timer senere at kontrakten ikke kom til å bli forlenget. De sa selvsagt ikke at det var pga graviditeten, men jeg vet jo at det er derfor. Det var arbeidsplassen som sa dette og ikke bemanningsbyrået. Skulle virkelig ønske jeg hadde en fast stilling asså :) I tillegg har jeg ikke orket å tenke så mye på det eller lage en stor sak ut av det for jeg har ligge rett ut med en helsikkes kvalme i 5-6 uker nå :( MEN begynner faktisk å komme meg littegrann HELDIGVIS :)

Nei jeg vet det, men jeg er utleid via bemanningsbyrå og kontrakten fornyes hver måned. Samme dagen som jeg gav dem beskjed om at jeg er gravid så fikk jeg beskjed noen timer senere at kontrakten ikke kom til å bli forlenget. De sa selvsagt ikke at det var pga graviditeten, men jeg vet jo at det er derfor. Det var arbeidsplassen som sa dette og ikke bemanningsbyrået. Skulle virkelig ønske jeg hadde en fast stilling asså :) I tillegg har jeg ikke orket å tenke så mye på det eller lage en stor sak ut av det for jeg har ligge rett ut med en helsikkes kvalme i 5-6 uker nå :( MEN begynner faktisk å komme meg littegrann HELDIGVIS :)
Ååå veldig uheldig situasjon :/ Også er man ikke akkurat i posisjon til å gå til kamp heller, når en er så dårlig.

Dagpenger regnes ikke kun utrfa siste år, men det som lønner seg av tre siste årene. Jeg regner med at godtgjørelsen for å være fosterforeldre regnes inn i grunnlag for dagpenger da denne er skattepliktig? Dagpenger er 62,4 % av inntekten før skatt.
Husk å registrer deg via nett eller gå på ditt NAV kontor første dagen, man får dagpenger fra den dagen man har registrert seg, så drøyer man ei uke mister man ei uke.

Back
Topp