Økonomi

her er jeg

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Hei:)
Hvor mye penger bruker dere hver måned? Føler pengene våre har vinger...

Bruker stort sett 40 000 kvar måned. Men me måtte totalrenovere huset etter vannlekkasje, og lånte penger til det som hasta (kjøkken, stue, bad og soverom). For å unngå meir lån, bruker me det me har til overs av lønninga for å få ferdig resten. Så rekner med me kan spare til neste år. :)

Bruker alt vi har og har desverre måttet lånt litt av familie de siste mnd ettersom flyttinga lagde litt for mye uro i økonomien og samboeren er arbeidsledig :( håper han får seg jobb snart!

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Mine penger har vinger di.. Hehe. De flyr ut av konto ganske kjapt. Men er alltid noe til overs, som vi kan kose oss med:) (da flyr jo di også da men..)

Vi har felles økonomi og setter månedlig av 4200,- til mat og husholdningsartikler, 16300,- til faste regninger, 12000,- til eget forbruk (altså 6000,- hver til hva som helst). De pengene som er til overs skal jo i utgangspunktet gå til sparing, men noen ganger har vi uforutsette utgifter og snakker da sammen om å bruke fra denne kontoen. Har gjort dette i 1 1/2 år nå, og dette funker!

Jeg bruker hele lønna hver måned. Har utbetalt 20000. Men noe av det går til sparing, og shopper litt av og til:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Går vel ut ca 18-20 000 hver mnd i faste utgifter, men før neste lønning kommer er det som regel ganske slunkent på kontoen! Min erfaring er at jo mer man tjener, jo mere bruker man.. :) Før vi fikk barn var mannen her arbeidsledig en stund, og vi klarte oss over halvåret på kun min lønn på alt fra 14-20 000 pr mnd. Han fikk fast jobb med over 40 000 brutto pr mnd, men allikevel var vi blakke på enden av mnd!:confused:

20000 på huslån, 20000 på alle felles utgifter, og resterende bruker vi som vi vil. Sparing, shopping o.l :) får utbetalt ganske likt, rundt 24000 hver.

Budsjettet vårt seier vi får inn og brukar rundt 50 000 i mnd. Men det er medrekna oppussing /oppgradering av hus, vi har bygd eit nytt rom + malt og ordna eit par til så langt i år, kjøpt og installert badekar, osv. Vi sparar og fullt på BSU, 2x25000 og setter ekstra på sparekonto når vi kan.

Har det veldig greitt nett no, men det blir litt strammare til sommaren når vi har vore sambuarar i eit år og eg mister aleineforelderstønadene.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Her blir lønn brukt opp på det det skal brukes på, og er som regel ikke langt unna tom konto før ny lønning ruller inn. Alt ifra bil, lån, regninger, og alt annet som trengs til to voksne, snart to barn og to vovver.

Ganske normalt å bruke så mye man får inn :) Vi bruker også det vi får inn, men nå får vi inn noe mindre enn før siden mannen er arbeidsledig. Vanligvis så bruker vi ikke alt i en "normalmåned" men det vi sparer går til ekstrautgifter andre måneder, om det skulle være innkjøp av klær, utstyr, gaver o.l. eller ting som ferieturer og oppussing. I tillegg sørger vi for å alltid ha en fin buffer stående på sparekonto, så om den begynner å minke sparer vi opp den igjen. Ellers sparer vi ved å betale ned huslån raskt.

Bruker det som kommer inn, det inkluderer også sparing. Nå har vi brukt en del penger på opp pussing og oppgradering av hjemmet de siste 3årene + brullup i fjor sommer som kosta en del. Har i det siste hatt stor fokus på nedbetaling av lån og det lønner seg! I år er det flere utgifter som går ned, og mer som blir til overs. Må spare litt da jeg ønsker litt fleksibelt arbeid etter permsjon og være mer hjemme. Også er det greit å ha litt å gå på når man begynner å studere :)

Pengene går fort unna. Er alene og lite bra betalt jobb! Så med 15500 i faste utgifter og 20-22000 utbetalt, så har jeg ikke mye igjen til mat/diesel/klær og det barna/jeg ellers måtte trenge!;)

Back
Topp