Økonomi, lån og sann

• Trådstarter Trådstarter Dreamer
  • Opprettet Opprettet
D

Dreamer

Guest
Vi driver med hussalg, skal flytte til nytt område. Vi har en verdifull enebolig, 2 barn og den 3 på vei, og normal økonomi. trodde det skulle gå greit å søke lån til ny bolig, men fikk et skuffende møte i banken idag. Vi får 1 mill mindre i lån enn boligens verdi. Dette medfører en del problemer med å finne nytt hus da boligmarkedets priser er så høge å vi må høgre opp for å få det som behøvs for en familie på snart fem stk. Jeg lurer da på hvordan befolkningen rundt omkring får dette til? Hvordan bor dere, hva greier dere dere med, hva slags lønns og årsintekt ca har dere for å få ting til å gå rundt?

Jeg lurer da på hvordan befolkningen rundt omkring får dette til? Hvordan bor dere, hva greier dere dere med, hva slags lønns og årsintekt ca har dere for å få ting til å gå rundt?

Vi bor en time fra Oslo med buss. Kjøpte en enebolig i februar til en pris av 2.960.000. Boligen er bygd i 2008 og trenger ingen oppussing. Vi har fem soverom, kunne hatt seks om vi ville. Har bhg og barneskole bare minutter unna. Vi pendler begge to til Oslo. Men jeg har fleksibel arbeidstid og mannen har hjemmekontor flere ganger i uka. Vi har kun en bil. Og 1 barn.

Last edited:
Vi bor i rekkehus da vi ikke vil "bo oss ihjel"

Vi har boliglån på 1,7 mill og leiligheten har fått takst på 3,1 mill.
Vi har to biler, da mannen må ha bil da han pendler.
Jeg går i lønnet permisjon nå og skal Gjøre det 10 mndr til.
Mannen jobber skift.

Men har dere prøvd flere banker da?

kjøpte stor leilighet (vi var 3 stk som bodde der/2soverom) i byen når jeg var 20år og solgte når jeg var 31:) Hadde lagt ned mye i oppussing, så med unntak av badet var leiligheten strøken og fått mye bedre planløsning....
Ååja, sånn ja. Misforsto innlegget ditt, trodde du hadde 1 mill i egenkapital da du var 20. ;)

Ååja, sånn ja. Misforsto innlegget ditt, trodde du hadde 1 mill i egenkapital da du var 20. ;)
det kalles i såfall arv?

Ser hus i nabolaget her går til 5mill, det er for meg ufattelig hvordan barnefamilier har råd til det. selv med 1 mill i egen kapital og to godt betalte jobber hadde vi ikke kunne kjøpt her nå...

Det der er noe jeg ikke forstår uansett hvor mye jeg prøver. Vi får ikke lån. Selv når vi begge jobbet. Broren til mannen er student med masse gjeld og kjæresten er nyutdannet. De får 3 mill i lån. Så dette er vist ikke noe vi skal forstå. Skjønner jo at det har med egenkapital å gjøre men er noe mer her. Må jo være en måte å få høyere lån på.

Vi har vært kjempe heldige og fått kjøpt bolig privat via en delvis bekjent. Betalte 2.250.000,- nå i sommer og føler at vi har gjort ett kupp. Det er et gammelt hus, men med perfekt planløsning og drømmetomt!
Andre hus i samme område som har vært mindre har gått for alt mellom 3-4,5 mill. Noe sånt hadde ikke vært aktuelt for oss uansett, har ingen ønsker om å bo oss ihjel!

Men om dere selger huset deres med overskudd så vil dere vel sitte igjen med en god egenkapital?
Jeg ville hørt med andre banker også :)

Vi kjøpte nylig hus til nesten 6,4. Egenkapitalen min var på ca 3,5 mill.

Hvordan kom jeg dit? Jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 19, har betalt på boliglån siden. Har prioritert det også mens jeg var student.

Leiligheten har vært "byttet inn" flere ganger, og har vært heldig med fortjeneste.

Jeg har også dessverre arvet mine foreldre.

Vi hadde problemer med å få høyt nok lån da vi manglet egenkapital. I tillegg har samboer eid tidligere, så det var negativt for banken at han ikke hadde noe egenkapital igjen, det de aldri spurte om var at han tjente ikke noe særlig på det salget, det lille han tjente gikk til møbler og bil da vi virkelig trengte det i en etableringsperiode.
Kjøpte 4roms leilighet inni Oslo for 1år siden til 3,1, hvor verditakst var på 3,5. Det var hovedgrunnen til at banken gikk med på det lånet:)

Ikke enkelt dette. Men bankene har vel også blitt strengere på egenkapital. Vi var heldige og fikk 200k av svigerfar da vi kjøpte leilighet, og min bestefar var kausjonist på lånet. Nå er leiligheten verdt ca 700k mer enn vi har i lån, så vi håper å kunne oppgradere til hus om ikke lenge

Vi begynnte med liten leilighet, gammelt hus og nå nytt hus.har brukt 9 år på å få drømnehuset.har tjent en slump på første leilighet og betalt ned mye lån og jobbet mye i årenes løp.

Vi har hus og hyttelån på tilsammen 2,4 mill. Hus og hytte har hatt god prisstigning og er i dag taksert til 4,7 mill. vi har to biler og en båt. Nå er jeg i ulønnet permisjon og vi lever på mannen sin inntekt pluss leieinntekter. Bruker rett over 40 000 pr måned i gjennomsnitt og det tilsvarer omtrent det vi har utbetalt. Når jeg begynner i jobb igjen, vil vi ha en skattefri inntekt på rett over 70 000 i året og en jobbinntekt på ca 900 000 før skatt.

Vi fikk kjøpe 2mannsbolig til 2,2 mill mens jeg var student. Det var på grensen. Hadde 0 egenkapital men fikk startlån i kommunen siden vi var nyetablert småbarnsfamilie.

Kjøper man hus med utleieleilighet får man ofte mer i lån

Vi driver med hussalg, skal flytte til nytt område. Vi har en verdifull enebolig, 2 barn og den 3 på vei, og normal økonomi. trodde det skulle gå greit å søke lån til ny bolig, men fikk et skuffende møte i banken idag. Vi får 1 mill mindre i lån enn boligens verdi. Dette medfører en del problemer med å finne nytt hus da boligmarkedets priser er så høge å vi må høgre opp for å få det som behøvs for en familie på snart fem stk. Jeg lurer da på hvordan befolkningen rundt omkring får dette til? Hvordan bor dere, hva greier dere dere med, hva slags lønns og årsintekt ca har dere for å få ting til å gå rundt?

Her bor vi i en nyoppusset toetasjers enebolig,4 soverom og TV stue i ,stor nok tomt for ungene å løpe fritt,huset et taksert til 1.7 mill... Vi lever stort sett på en inntekt,jeg er hjemmeværende med kidn,d eg tjener går til mat og klær og slikt til småttisene :) og vi lever veldig bra,to biler,båt,ferier om sommeren..
Trikset er å flytte fra byen ,vi bor ca 20 min fra lokalt sentrum og ca 1time fra storby...

Back
Topp