Økonomi i oppveksten

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Hvordan var din families økonomi i oppveksten din?
Tillater flere valg med tanke på at kanskje noen hadde økonomi som endret seg drastisk. [:)]

Alternativene er gradert da, nr 1. er mest fattig og nr. 7 er minst fattig.
1-3 er under gjennomsnittlig, 5-7 for de med overskudd. [8D]

Setter meg selv på nr. 2, vi slet med å få det til å gå rundt.
Mamma var alene med 4 tette og slet med helsa både fysisk og psykisk, og med lite skolegang, arbeidsledig nesten til nåtiden.

Pappa har god råd da, kanskje nr. 4 eller 5, men jeg bodde jo ikke der da.

Vi satt temmelig godt i det.. ;)

Mamma var alene med meg og søsteren min, og eide hus..
Og jeg kan ikke si at jeg merket noe til dårlig råd.. Jeg hadde alltid det jeg trengte, selvom vi kanskje ikke var på masse ferier og sånne ting...Men vi spiste alltid god middag og var egentlig ganske ofte ute å spiste.. f.eks.

Så jeg valgte 4, tror det passer bra[8D]

Mamma var alene med oss 3 ungene og studerte i tillegg, så det sier seg selv at vi sleit med å få endene til å møtes..
Så begynte hun å jobbe og ting blei litt nedre, så da kom vi vel opp på en 3 kanskje..

Etter skilsmissen satt hun igjen med.. Ingenting..
Kjenner enda at jeg er litt bitter på pappa for det.. Er ikke snakk om at HUN skulle ha så mye, men han hadde jo 3 barn som skulle ha plass og bo osv.. Og hun blei kasta ut av huset, for det skulle selges.. Så hun måtte ta lån uten særlig inntekt så det blei jo en dårlig start..

Mamma var aleinemor og fekk det til å gå rundt. Me budde i 2.etasje, mens bestemor i 1.etasje. Mamma hadde jobb, og fekk minimalt med barnebidrag til meg og broren min.

Likevell mangla me ALDRI noe!! [:)]

På klasseturer o.l var eg ALLTID den som hadde med meg mest peng, og godt utstyr.
Eg gikk i adidasklær, levisbukser, dieselbukser, dr.martins sko o.s.v.
Til jul og bursdager har eg alltid fått kjempemykje[:)]

Mamma og bestemor gikk inn for at eg og min bror ikkje skulle føle oss annerledes enn andre som budde med mammaen og pappaen sin, og det klarte dei utmerket[:)] 

Me reiste aldri på dyre, lange utenlandsturer. Men hadde hvert år 2-3 netter på hotell i ein storby[:)]

Selv om me ikkje var dei med mest peng, har eg aldri lagt noe særlig merke til det!

[:D]For ca 100 år siden ,da jeg var ung ... Tja vi lå vel på alternativ 6 og 7 tenker jeg.
Mine foreldre pensjonerte seg da mamma var 40 og pappa 42 år - da trengte de ikke å jobbe mer[:)]. De flyttet til Spania,og har bodd der i 20 år nå. Pappa var pensjonist i 2 år da ,så kjedet han seg så fælt at han begynte å jbbe igjen. Så nå jobber han i forskjellige land på kloden,men mest i øst europa. Vi kaller ham "Trekkfuglen" for vi vet aldri hvor han er[:D]. Løsningen på å være lykkelig gift i over 43 år... Bo i hvert sitt land ,og møt hverandre når man har lyst[:D]

Men det er også 23 år siden jeg flyttet hjemmefra da[:)][;)][8D][:D]

en variasjon av 3 og 4.. mamma var alene med 2 barn, men jobbet fullt, hadde hus og bil - og så var vi på ferie av og til og hadde smør på brødskiva [:)]
pappa derimot er en annen historie [:-]

Foreldrene hadde nok normalt god økonomi.

En mye bedre økonomi fra jeg kom til verden enn når de ble foreldre første gang når de va 18 og 21. De var 29 og 32 når jeg kom ..

Helt ærlig; jeg vet ikke![:)]

Det har nok vært både opp og ned som i de fleste andre hjem, men mine foreldre involverte aldri oss barna i sine eventuelle økonomiske problemer. Vi har alltid hatt det vi har hatt bruk for, og vi har vært bra bortskjemte når det kommer til jul og bursdag o.l. Men har ikke akkurat inntrykk av at de er typen til å sløse heller, og de jobber hardt for pengene begge to![:)]

Vi hadde vel ikke akkurat flust med penger, men vi hadde mamma hjemme og mange hjemmeværende unger i gata og leke med. Vi var alltid på ferie om sommeren og ofte i Trøndelag hos familien der uansett årstid. Jeg har aldri merket noe til at vi kanskje har hatt dårlig råd[:)]

vi var vell ganske fattige.
ingen av foreldrene mine hadde jobb.
bortsett far håndarbeid di solgte på messer.
vi hadde aldri råd til noe.
ikke klær og ikke noe ellers.
kun fra loppemarked noen få ganger.
første gang jeg var i et annet land var jeg vel 15 og da handla vi mat i sverige.
likevell var det mye positivt med det.
og når vi fikk noe var vi takknemmelige.
men jeg er glad jenta mi ikke skal ha det sånn.

Mamma var alene om oss 5 barna.. og deet var trangt.. hun var blakk med en gang.. hadde ikke jobb, var deprimert og hadde sosial angst. hun fikk kanskje 12 tusen utbetalt, 6800 i husleie. Og så var det telefoner, strøm, forsikringer osv.. hun hadde kanskje 3-4 tusen igjen til mat.. Vi fikk aldri nye klær arva av familien.. og vi spiste ca 6 brød i uka, så det ble jo dyrt.. men vi sulta aldri. Det verste var at folk hele tiden sa; men hun får jo masse penger av staten.. veel fem barn krever sitt.. spesiellt når alle er født mellom 88-94 jeg er eldst..
Så jeg skal aldri ha det sånn.. Jeg skal få meg jobb og utdannelse, spare litt når jeg kan. For å gå på sosialen å be om penger til mat er noe som ikke er lett..

Vi har alltid hatt nok av alt.Pappa er veldig snill og kjøpte leilighet,lappen og bil til meg og søstrene mine får det samme[:)].men det skaper fremdeles litt problemer for meg,har alltid fått alt jeg vil ha og nå som jeg endelig bor alene,kan jeg ikke så mye om sparing eller noe..så får fremdeles mye hjelp av de og det får lillemor også[:)]

Tror aldri vi hadde dårlig råd ihvertfall, jeg fikk det jeg ville ha  [8D] og når man kom fra Nordstrand var det ikke noe
som het salg.. bare "freakerne" som gikk på loppis og gikk med palestinaskjerf[:D] haha, var tider det! Nå snakker
vi 80 tallet assa..

Jeg merket ikke så mye til det når jeg var liten, men ser jo nå at vi hadde dårlig råd..

Trodde mamma bare var sær jeg, når jeg aldri kunne være med på ting som sirkus o.l., som alle de andre fikk dra på.[&o]

Vi har alltid hatt det ganske godt, mamma som lærer og en pappa som hadde en svært god stilling innen oljebransjen. Vi reiste mye utenlands og hadde et stort flott hus og vi manglet egentlig aldri noe.

Back
Topp