Øking av felleskostnader

Lillezilje

Gift med forumet
Har nettopp kjøpt meg leilighet med felleskostnader på 5414kr i månende.. spurte spesifikt megleren om dette kom til å øke, for jeg synst det var på grensen til overlevbart, fikk beskjed om at den nettopp var justert etter det nye lånet som var tatt opp til oppussing av fasaden og uteområdet. Skulle det alikevel bli noe økning det første året så ble ikke det på mer enn 2-300kr. Ca 2 uker etter at jeg har overtatt leiligheten får jeg en lapp i postkassen om at kostnadene til vasking av heis og gang var økt litt, noen dager seinere får jeg regningen på felleskostnadene.. den er på 6069kr

Er nesten 700kr mer enn jeg har tatt med i regnestykket mitt det. Burde ikke megleren vist om dette? eller kan boretslage plutselig bestemme seg for å øke uten noe forvarsel ?

Jeg har selv bodd i borettslag og der ble felleskostnadene økt både titt og ofte.. Kostnadene borettslaget har må jo dekkes inn og da må nødvendigvis felleskostnadene øke.. Ikke særlig kjekt, men såvidt jeg kunne finne ut da hadde de rett til å gjøre dette.. Og megleren kan like lite som beboerne forutse når dette vil skje så fremst det ikke er snakk om store utgifter man VET borettslaget skal ta på seg... (som f.eks utskifting av fasader osv osv..)

ORIGINAL: Pearl

Jeg har selv bodd i borettslag og der ble felleskostnadene økt både titt og ofte.. Kostnadene borettslaget har må jo dekkes inn og da må nødvendigvis felleskostnadene øke.. Ikke særlig kjekt, men såvidt jeg kunne finne ut da hadde de rett til å gjøre dette.. Og megleren kan like lite som beboerne forutse når dette vil skje så fremst det ikke er snakk om store utgifter man VET borettslaget skal ta på seg... (som f.eks utskifting av fasader osv osv..)

Og du fikk beskjed om det bare et par dager før ? Trodde kanskje det var noe regel om at beboerne skulle varsles en god stund i forveien jeg ?

ORIGINAL: Lillezilje

ORIGINAL: Pearl

Og du fikk beskjed om det bare et par dager før ? Trodde kanskje det var noe regel om at beboerne skulle varsles en god stund i forveien jeg ?

Nei kan ikke huske at jeg fikk så kort varsel noen gang.. Var alltid flere ukers varsel.... Hør med styret i borettslaget og snakke med andre beboere - er sikkert flere enn du som reagerer på å få så kort varsel...

Slikt er så kjipt! Men tror ikke du kan klandre megleren for det.
Her økte fellesutgiftene med 1000 nylig, er ikke morro altså!

Er det privat borettslag, eller gjennom boligbyggelaget? Vi bor i privat borettslag, og her øker de i hytt og gevær! På årsmøte i mars fikk vi beskjed om at de kom til å øke med kr 300,- i juni, og MULIGENS 200,- til i januar (forfall er 1. hver måned, og vi har enda ikke fått faktura som forfaller 1. januar, men jeg kan vel nesten garantere at den har økt!)

Og da vi fikk regning på garasjeleie (1 gang i året) var den plutselig på kr 200 mer enn i fjor... Dette hadde vi ikke fått noe skriv om i det hele tatt...

Uproft, spør du meg, men jeg tror de har lov. Vet ikke om det er annerledes hvis det er borettslag i regi av boligbyggelaget?

Er boligbyggelag.
jaja.. har regnet litt på det.. og ser ut som jeg får bostøtte nå som kostnadene har økt litt.. 451kr i bostøtte [8D]

Back
Topp