Øker risken etter fylte 30

Mammalycke

Andre møte med forumet
Noen sier hvis man har risiko svangerskap øker risken etter man er 30 hvor sant er dette?
 
Hvem sier dette ? Og hva mener du egentlig ? Risiko ved fylte 30 år sånn generelt eller et risiko svangerskap uavhengig av alder ?
 
Hvem sier dette ? Og hva mener du egentlig ? Risiko ved fylte 30 år sånn generelt eller et risiko svangerskap uavhengig av alder ?
Folk som har hatt risikosvangerskap. Ved risikosvangerskap generelt.

Fikk høre av gynekologen min at jeg ikke er anbefalt å få barn etter 38 år, og etter 35 år kan risikoene mine få høyere sjanse. Men ikke før det. Dette er jo fordi kroppen tåler mindre etter hvert
 
Det kommer jo vel helt an på hvorfor det er et risikosvangerskap vil jeg tro. Jeg fikk ikke høre noe om at det er større risiko jo lengre opp i 30 årene jeg kommer iallefall. Mine svangerskap vil regnes som risikosvangerskap da jeg hadde morkakesvikt i mitt første, uten at de klarte å finne årsaken til svikten.
 
Det kommer jo vel helt an på hvorfor det er et risikosvangerskap vil jeg tro. Jeg fikk ikke høre noe om at det er større risiko jo lengre opp i 30 årene jeg kommer iallefall. Mine svangerskap vil regnes som risikosvangerskap da jeg hadde morkakesvikt i mitt første, uten at de klarte å finne årsaken til svikten.
Vært gravid 7 ganger. Vært utredet for uaktuell abort uten funn og mistet uke 18+6 for 5 år siden og de kom med antagelser om morkakesvikt som var forårsaket av masse blodpropper
 
Risikoen for å få barn med f.eks misdannelser eller trisonomier øker med alderen og det kan føre til risikosvangerskap, men risikoen er svært lav ved 30 år. I Norge får man tilbud om ekstra oppfølging ved bl.a KUB test for å utelukke misdannelser etc. Ved fylte 38 år. ( eller dersom en av foreldrene har fått et sykt barn tidligere)
 
Back
Topp