Økedøgn: Hva er det?

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Som overskriften sier: hva er økedøgn?
 
Sniker her..
Babyen vil oftere ha mat, slik at du må amme hyppig. Dette gjør den for å øke melkeproduksjonen, pga behov for mer mat. Kommer med jevne eller ujevne mellomrom :p
Da kan det føles som om du sitter med puppen fremme hele dagen :p
 
Her har vi hatt økedøgn, varte strengt tatt to døgn... ammet en gang i timen og ofte sammenhengende over flere timer. Fikk endel brystspreng fordi det ble produsert mer melk av all suttingen, men så regulerer babyene det igjen slik at de får den melken de skal ha :) Fantastisk funksjon!
 
Vår har økt siden jeg fikk melk for 5 dager siden. :p han vil die omtrent en gang i timen døgnet rundt...blir gjort lite annet kan man si. ;)
 
Hadde økedøgn i helga. :)
Hvor ofte kan de ha økedøgn?
 
Når deres små har økedøgn er de veldig urolig ved brystet da? Altså at de kaver og tar brystet for så å slippe det. Suger i herdig, vifter med armer og bein osv? Lille våknet kl 07.00 og sovnet ikke igjen før 15.30. Er ikke det lenge for en 9 uker gammel baby å være våken? Gav han til slutt nan da jeg er så redd for at han ikke får melk av meg :( . Han var kjempe sulten og slukte 150 ml selv om han da hadde ligget til brystet i flere timer.. :( sovnet kort tid etterpå helt utslitt. Det har vært slik i 3 døgn nå :(
 
Når deres små har økedøgn er de veldig urolig ved brystet da? Altså at de kaver og tar brystet for så å slippe det. Suger i herdig, vifter med armer og bein osv? Lille våknet kl 07.00 og sovnet ikke igjen før 15.30. Er ikke det lenge for en 9 uker gammel baby å være våken? Gav han til slutt nan da jeg er så redd for at han ikke får melk av meg :( . Han var kjempe sulten og slukte 150 ml selv om han da hadde ligget til brystet i flere timer.. :( sovnet kort tid etterpå helt utslitt. Det har vært slik i 3 døgn nå :(
Min er slik ofte på kveldene, men da fordi hun må bæsje. Sovner fint når bleia er skiftet.
Her kjennetegnes økedøgn ved lite gulping og at hun nekter å sove for seg selv. Hun kan sovne ved puppen og sove på ammeputa, men våkner lett.
Økedøgn kan vare ganske lenge, men hvis du gir nan vil han venne seg til større mengder mat enn det du har. Jeg sier ikke at det er feil, men brystene kan ikke gi like mye like raskt som han får på flaske.
Vi delammet eldstemann, som startet med at vi ga 1 flaske om kvelden (men fra fødselen av pga gulsott). Delammingen varte i 10 mnd, men var mest kos på slutten.
 
Når deres små har økedøgn er de veldig urolig ved brystet da? Altså at de kaver og tar brystet for så å slippe det. Suger i herdig, vifter med armer og bein osv? Lille våknet kl 07.00 og sovnet ikke igjen før 15.30. Er ikke det lenge for en 9 uker gammel baby å være våken? Gav han til slutt nan da jeg er så redd for at han ikke får melk av meg :( . Han var kjempe sulten og slukte 150 ml selv om han da hadde ligget til brystet i flere timer.. :( sovnet kort tid etterpå helt utslitt. Det har vært slik i 3 døgn nå :(
Lillebror har holdt på sånn i snart to uker. Først spiser han meg tom, så kan han kose og holde på sånn med å suge og slippe. Men da tror jeg ofte han har vondt i magen og prøver å roe seg ned med puppen uten å få det helt til.
Han virker da så sulten, men pga antallet våte bleier i døgnet og fin vektoppgang så tror jeg han får nok melk. Når lufta er ute tar han seg en skikkelig sup fra puppen og sovner. ;)
 
Lillebror har holdt på sånn i snart to uker. Først spiser han meg tom, så kan han kose og holde på sånn med å suge og slippe. Men da tror jeg ofte han har vondt i magen og prøver å roe seg ned med puppen uten å få det helt til.
Han virker da så sulten, men pga antallet våte bleier i døgnet og fin vektoppgang så tror jeg han får nok melk. Når lufta er ute tar han seg en skikkelig sup fra puppen og sovner. ;)

Okei :) Er din lille våken så lenge av gangen da?
 
Når deres små har økedøgn er de veldig urolig ved brystet da? Altså at de kaver og tar brystet for så å slippe det. Suger i herdig, vifter med armer og bein osv? Lille våknet kl 07.00 og sovnet ikke igjen før 15.30. Er ikke det lenge for en 9 uker gammel baby å være våken? Gav han til slutt nan da jeg er så redd for at han ikke får melk av meg :( . Han var kjempe sulten og slukte 150 ml selv om han da hadde ligget til brystet i flere timer.. :( sovnet kort tid etterpå helt utslitt. Det har vært slik i 3 døgn nå :(

Min lille vil av og til ligge ved brystet 24/7... Han kaver veldig når han egentlig er mett, men ikke vil slippe brystet tror jeg... Jeg har kanskje sagt det før, men jeg har også vært veldig redd for å ha mistet melken når han bare ville ligge på brystet time etter time... Men jeg fikk et råd om å stole på meg selv og Stole på at jeg produserte nok melk... Leste også at det er veldig vanlig at mange tror man har mistet melken når barnet vil ligge ved brystet ofte, men at det å gi erstatning kan føre til at de overspiser fordi de er vant til å spise til det blir tomt... Stol på deg selv :)
 
Min lille vil av og til ligge ved brystet 24/7... Han kaver veldig når han egentlig er mett, men ikke vil slippe brystet tror jeg... Jeg har kanskje sagt det før, men jeg har også vært veldig redd for å ha mistet melken når han bare ville ligge på brystet time etter time... Men jeg fikk et råd om å stole på meg selv og Stole på at jeg produserte nok melk... Leste også at det er veldig vanlig at mange tror man har mistet melken når barnet vil ligge ved brystet ofte, men at det å gi erstatning kan føre til at de overspiser fordi de er vant til å spise til det blir tomt... Stol på deg selv :)

Takk for gode ord! :) skal prøve på det :) blir bare så fort usikker på meg selv når man får spørsmål fra familien om jeg har nok melk når lillegutt er sann :/
 
Back
Topp