Øke stilling før permisjonen

Sizzi

Betatt av forumet
Vårspirene 2021
Hei kloke damer ❤️
Jeg har 80% fast stilling på sykehus. Det søkes stadig etter flere folk på min avd, og jeg vet helt sikkert at dersom jeg ønsker 100%, så får jeg det!
Pga små barn og slikt, har jeg valgt å jobbe redusert..
Nå er jeg usikker på om jeg kanskje bør gå opp til 100%, for å ha full stilling liksom (vet jo ikke hvor lenge det blir enkelt å kunne øke sin stilling). Kan jo søke om permisjon fra full stilling dersom det blir for mye når jeg kommer tilbake fra fødselspermisjonen, og fortsette å gå redusert.

vil jeg i så fall få utbetalt for full stilling mens jeg er ute me baby nå?
Vil ikke utnytte systemet, men samtidig få d jeg har krav på om det gir mening..
 
Sniker: det er vel ingenting å lure på? Gjør det om du har hatt ønske om full stilling!
 
Det er umulig å si 100 % sikkert uten å vite mer om inntektshistorikken din, men hovedregelen er at gjennomsnittet av inntekten de tre siste månedene før permisjonsstart (eller sykmelding dersom man sykmeldes helt eller delvis før permisjonen starter) legges til grunn. Forutsatt at du ikke omfattes av noen av unntaksreglene for fastsetting av inntektsgrunnlag, så vil du dermed sannsynligvis få med deler av inntektsøkningen i foreldrepengegrunnlaget :)
 
Eg gjekk opp til 100% (etter eit år i 80%, 20% ulønna grunna små barn) i juli, vart gravid etter typ 5 dagar, sjukemeldt i slutten av august. Ulønna perm skal gjelde som om du var i arbeid mtp utbetaling av sjukepengar.

Men om du ikkje eige meir enn 80%, og vil øke opp, er det vel avhengig at du klara å gå i full stilling så lenge at du opptjenar deg rett til å få full lønn ved sjukemelding eller permstart.
 
Eg gjekk opp til 100% (etter eit år i 80%, 20% ulønna grunna små barn) i juli, vart gravid etter typ 5 dagar, sjukemeldt i slutten av august. Ulønna perm skal gjelde som om du var i arbeid mtp utbetaling av sjukepengar.

Men om du ikkje eige meir enn 80%, og vil øke opp, er det vel avhengig at du klara å gå i full stilling så lenge at du opptjenar deg rett til å få full lønn ved sjukemelding eller permstart.
Det er litt det jeg lurer på. Kommer jo ikke til å klare å jobbe 100% før jeg går ut i permisjon, er allerede delvis sykemeldt..
Så dersom jeg får økt stilling, men sykemeldt fra den, vil det telle i foreldrepengegrunnlaget?
 
Det er litt det jeg lurer på. Kommer jo ikke til å klare å jobbe 100% før jeg går ut i permisjon, er allerede delvis sykemeldt..
Så dersom jeg får økt stilling, men sykemeldt fra den, vil det telle i foreldrepengegrunnlaget?

Nope, det trur eg ikkje, men mindre du opprinnelig har 100% stilling, som du har ulønna perm ifrå.
 
Det er litt det jeg lurer på. Kommer jo ikke til å klare å jobbe 100% før jeg går ut i permisjon, er allerede delvis sykemeldt..
Så dersom jeg får økt stilling, men sykemeldt fra den, vil det telle i foreldrepengegrunnlaget?
Dersom du allerede er delvis sykmeldt, så beregnes ikke foreldrepengegrunnlaget ditt på nytt når du går ut i permisjon. Da beholder du det grunnlaget som ble fastsatt for sykepengene.
 
Jeg fikk ny turnus nå 1 januar selv om jeg er 100 % sykemeldt. Gikk opp en del i lønn. Den nye lønnen blir grunnlaget for permisjonen :) Går i permisjon 15 Januar.

0AF7EC22-9795-446D-919D-9E36B9FBD7A8.jpeg
 
Lønnsauke under sjukemelding får ein ikkje med seg før ein er tilbake i vanlig jobb. Eg gjekk opp under lønnsforhandlingar i forrige graviditet, men var 50% sjukemeldt, så fekk auken i dei prosentane eg jobba/arbeidsgiver betalte.
 
Sniker

Det kommer an på hvor man jobber. Jeg er kommunalt ansatt og da får man vanlig lønn (med helligdagstillegg, lønnsøke mm) også får kommunen tilbake fra NAV. Dette er regulert i tariffavtalen vår :)
 
Sniker

Det kommer an på hvor man jobber. Jeg er kommunalt ansatt og da får man vanlig lønn (med helligdagstillegg, lønnsøke mm) også får kommunen tilbake fra NAV. Dette er regulert i tariffavtalen vår :)

Er også ansatt i kommunen. Får tillegga som ligg i min faste turnus. Men fekk som sagt ikkje med meg full lønnsauke ved forrige sjukemelding/perm.
 
Er også ansatt i kommunen. Får tillegga som ligg i min faste turnus. Men fekk som sagt ikkje med meg full lønnsauke ved forrige sjukemelding/perm.

Åå, da kan det hende jeg tar feil..
 
Back
Topp