Øke sjansen for graviditet

Z-40592282

Flørter med forumet
Hei!
Vet at mange er i samme båt som meg, som har slitt og fortsatt sliter med å bli gravide. Har ikke barn fra før og er mitt største ønske å bli gravid. Var mitt femte forsøl, også kom mensen etter 3 dager forsinket. Vet det har ikke gått altfor lenge, men er veldig demotiverende og sårt.

Bruker dette forumet til å spørre og dele tips og råd til hvordan øke sjansen for at det klaffer. Evt hva man kan spise mer av, om det er noe tilskudd/vitaminer/tabletter man kan ta, noe man kan gjøre i senga, hva aktivitet gjøre mer av og hva unngå osv

Håper det klaffer neste gang da. Snart gått halv år.
 
Det er jo veldig individuelt og sikkert også tilfeldig hva som funker/ikke funker, men for min del har caset vært følgende: jeg er 29 år og har trent aktivt hele livet. Begynte med systematisk styrketrening oktober 22 og var i mitt livs beste form da jeg ble gravid i mai 23. Jeg brukte hormonspiral frem til midten av april 23 og gikk rett inn i normal syklus når jeg fikk den fjernet. Jeg har ingen kroppslige utfordringer som tilsier at det skal være vanskelig for meg å bli gravid. Min mor brukte over et år på å bli gravid med meg og seks år på neste søsken så var habituelt livredd for at det skulle ta lang tid for meg også. Forskjellen er dog at hun hadde brukt p-piller lenge og var i ubalanse hormonelt. Normalt kosthold, jeg spiser lite snop generelt sett men jeg følger ikke nøye med på hva jeg spiser. Spiser det jeg har lyst på når jeg har lyst på det. Begynte å ta tilskudd av Jod og Folsyre i jan 23 som forberedelse og tok daglig SanaSol og tran. Jeg tempet vaginalt, brukte CBFM og lette etter EL med strimler. Viktigst av alt hadde vi jevnlig sex.
 
Takk for fyldig svar! Har også balansert kosthold og tar samme tilskud. Begynte med el test forrige syklus og hadde jevnlig sex. Hadde virkelig håp det skulle klaffe da
 
Det beste man kan gjøre er å følge med på el og treffe dagene før eller på eggløsningsdagen, og håpe på det beste. Det er dessverre litt som å kaste terning hver syklus. Der generelle status er 20% treff hver syklus, der 80-85% blir gravide innen ett år. Hvis man har uregelmessig over gjennomsnitt korte eller lange sykluser kan det indikere noe underliggende faktor til at det der vanskelig, og det finnes løsninger på det. Eller for kort lutealfase der det kan være gunstig med tilskudd som forlenger det. (progestoron)

Det man også ikke skal se vekk fra er at det er ikke en hemmelighet at menn har mye verre sædkvalitet enn for 50 år siden.. Og av en eller annen grunn er sædkvaliteten i norge en av verdens dårligste (ifølge kilder fra dagens næringsliv). Det er ikke sikkert det er tilfelle for partneren din, men det skader ikke å ta vitaminer. Det sies at det muligens kan forbedre sædkvaliteten for menn ved inntak av D-vitamin, sink og omega-3.


Forstår godt at det er demotiverende og sårt å ikke få positiv test når man ønsker det så mye. Man må minne seg selv at for hver syklus er man et steg nærmere barneønsket. Men vil også formidle at det er mange som bruker flere prøveperioder og opptil ett år eller mer før positiv test. Det er kjipt og demotiverende, men 80-85% sjanse innen et år er ganske gode odds. Samt 95% sjanse å bli gravid innen 2 år.

Jeg tenker at hvis man timer samleie i forhold til eggløsning er det egentlig det beste man kan gjøre, gitt at man er et friskt par uten noe underliggende.

Håper det ikke tar for lang tid, sender masse baby-støv! :Heartred
 
Dette er veldig demotivende når det tar tid :HeartredJeg er i ganske samme situasjon som deg, vi har ingen fra før, men «alle» rundt oss er godt i gang. Vi har holdt på litt over ett år, og har hele tiden testet etter el.

Jeg har kort lutealfase (9-10 dager) og prøver denne runden å ta pyridoksin, og så skal jeg ta wild yam når jeg kommer i dpo-land. Om det funker.. :confused005

Noe som har hjulpet for oss nå etter jul, er å sette en tidslinje for når vi skal søke hjelp. Har vært innom lege tidligere i vår, og hun sender henvisning med en gang vi ønsker. Så vi ble enige om at nå mot sommeren, hvis det ikke sitter denne runden, skal vi be om henvisning. Da får vi forhåpentligvis time tidlig på høsten nå, og kan ta det litt med ro og kanskje senke skuldrene litt i sommer :Heartred
 
Det beste man kan gjøre er å følge med på el og treffe dagene før eller på eggløsningsdagen, og håpe på det beste. Det er dessverre litt som å kaste terning hver syklus. Der generelle status er 20% treff hver syklus, der 80-85% blir gravide innen ett år. Hvis man har uregelmessig over gjennomsnitt korte eller lange sykluser kan det indikere noe underliggende faktor til at det der vanskelig, og det finnes løsninger på det. Eller for kort lutealfase der det kan være gunstig med tilskudd som forlenger det. (progestoron)

Det man også ikke skal se vekk fra er at det er ikke en hemmelighet at menn har mye verre sædkvalitet enn for 50 år siden.. Og av en eller annen grunn er sædkvaliteten i norge en av verdens dårligste (ifølge kilder fra dagens næringsliv). Det er ikke sikkert det er tilfelle for partneren din, men det skader ikke å ta vitaminer. Det sies at det muligens kan forbedre sædkvaliteten for menn ved inntak av D-vitamin, sink og omega-3.


Forstår godt at det er demotiverende og sårt å ikke få positiv test når man ønsker det så mye. Man må minne seg selv at for hver syklus er man et steg nærmere barneønsket. Men vil også formidle at det er mange som bruker flere prøveperioder og opptil ett år eller mer før positiv test. Det er kjipt og demotiverende, men 80-85% sjanse innen et år er ganske gode odds. Samt 95% sjanse å bli gravid innen 2 år.

Jeg tenker at hvis man timer samleie i forhold til eggløsning er det egentlig det beste man kan gjøre, gitt at man er et friskt par uten noe underliggende.

Håper det ikke tar for lang tid, sender masse baby-støv! :Heartred
Hvordan kan man regne lutealfase? Og hva er normalt? Har aldri tenkt over det!
Tusen takk ellers for motiverende ord og tips❤️❤️
 
Dette er veldig demotivende når det tar tid :HeartredJeg er i ganske samme situasjon som deg, vi har ingen fra før, men «alle» rundt oss er godt i gang. Vi har holdt på litt over ett år, og har hele tiden testet etter el.

Jeg har kort lutealfase (9-10 dager) og prøver denne runden å ta pyridoksin, og så skal jeg ta wild yam når jeg kommer i dpo-land. Om det funker.. :confused005

Noe som har hjulpet for oss nå etter jul, er å sette en tidslinje for når vi skal søke hjelp. Har vært innom lege tidligere i vår, og hun sender henvisning med en gang vi ønsker. Så vi ble enige om at nå mot sommeren, hvis det ikke sitter denne runden, skal vi be om henvisning. Da får vi forhåpentligvis time tidlig på høsten nå, og kan ta det litt med ro og kanskje senke skuldrene litt i sommer :Heartred
Håper det klaffer for deg snart og får positivt på sommeren ❤️
 
Hvordan kan man regne lutealfase? Og hva er normalt? Har aldri tenkt over det!
Tusen takk ellers for motiverende ord og tips❤️❤️
Hvis man følger med på eggløsning og vet når det skjer; da regner man hvor mange dager det går fra eggløsning til første blødningsdag. Da finner man hvor lang lutealfase det er.

Dette fant jeg på google; Gjennomsnittlig lengde på denne fasen er 14 dager og bør være minst 10 dager for å kunne bli gravid.
 
Hei!

Vi er prøvere på andre året snart, har et barn fra før men ikke med mannen min.

Nå er ønsket om en baby stort, og jeg føler meg litt på tuppa.. har begynt å ta flere vitaminer og dette er første pp med Agus Castus dråper.

Har lest så mange fine historier om det- så da måtte jeg bare prøve! Har ikke gått på de så lenge, en uke ca og i går og forigårs hadde jeg murringer. Skal ha el om en liten uke :) har hatt murringer før el tidligere, men dette er veldig lenge siden- tror ikke jeg husker når jeg hadde det sist..

Vil jo bare at det skal klaffe! Mistenker at progesteron-nivåene mine ikke er helt optimale..

Heier på alle som prøver og prøver!
 
Ojaa, jeg tror jeghar hatt ganske lang er pr ganger opptil 18/19 dager!?
Lutealfasen pleier å være relativt konstant. Skal ikke si at det ikke kan forekomme at den varierer med en dag eller to innimellom, men hvis du har varierende lengde på syklusene, er det mer sannsynlig at eggløsningen skjer til litt ulik tid hver syklus, mens lutealfasen stort sett er like lang. Lurt å teste etter eggløsning noen sykluser for å bli kjent med lutealfasen din og variasjon i eggløsningstidspunkt :happy:

Selv har jeg f.eks. fått positiv eggløsningstest alt fra på CD9 til på CD17, men mensen kommer stort sett alltid to uker etter positiv eggløsningstest for meg, uavhengig av om testen var positiv på CD9 eller 17.
 
Back
Topp