"Ødelagte" klær i barnehagen

Viica

Forelsket i forumet
Hvordan forholder dere dere til klær som ødelegges av malingflekker i barnehagen?

Her har barnet kommet hjem full av maling to ganger denne uka, og får det ikke bort i vask. Ny bukse og genser som etter et par gangers bruk nå er "ødelagt". Har sett at de den ene dagen brukte malerfrakk, og den andre dagen ikke brukte.

Må poengtere at det for min del ikke handler om pris på klærne, sender ikke ungen i barnehagen i det fineste han har, men helt vanlige klær. Har ikke eldre søsken, så ingen å arve av. Å sende han dit i klær som er litt mer slitt og "ikke så farlig med" blir vanskelig, når det er nye klær som kjøpes inn når han vokser.
 
Vi driter i det. Lar være å sende med klær med sentimentalverdi, som hjemmestrikk og sånt. Men altså, om de ikke skal få maleflekker, er det omtrent ensbetydende med at de ikke kan male.

Er det bare litt maleflekker, bruker vi klærene likevel. Spesielt om det bare er i barnehagen vi bruker dem (kler ham ikke opp i de klærene om vi skal i besøk og sånt..).
 
Vi har ikke opplevd det ofte, men dette er typisk klær som ligger i barnehagen som ekstraskift etterpå :) her får vi også ganske detaljerte ukesplaner, og jeg tar gjerne noe som tåler litt hard vask ytterst om maling er på planen :)
 
Hvordan forholder dere dere til klær som ødelegges av malingflekker i barnehagen?

Her har barnet kommet hjem full av maling to ganger denne uka, og får det ikke bort i vask. Ny bukse og genser som etter et par gangers bruk nå er "ødelagt". Har sett at de den ene dagen brukte malerfrakk, og den andre dagen ikke brukte.

Må poengtere at det for min del ikke handler om pris på klærne, sender ikke ungen i barnehagen i det fineste han har, men helt vanlige klær. Har ikke eldre søsken, så ingen å arve av. Å sende han dit i klær som er litt mer slitt og "ikke så farlig med" blir vanskelig, når det er nye klær som kjøpes inn når han vokser.
Kan hende ungen nekta å bruke malefrakk da. Min nekter å bruke det meste.
 
Synes det er vanskelig nå som det går mot vinter og det blir mer bruk av ullklær. Ull er tross alt ganske dyrt. Så klart kan jo klærne brukes selv om det er flekker på dem, bare synes det er lite pent at han skal gå rundt på fritiden i klær fulle av flekker. Skal man ha klær kun til barnehagebruk og kun til bruk utenom barnehagen blir det jo ganske dyrt.

Naturlig slitasje på klærne som hull fra f.eks lek har vi ikke brydd oss om. Skal sies at de sitter på gulvet og maler, noe som kanskje ikke det lureste mtp. søl. Bare vurderer om jeg skal gi de beskjed om at de bruker maling som ødelegger klærne, er ikke sikkert de er klar over det selv.
 
Tips for å få vekk malingsflekker er å skylle det under så varmt vann det er mulig å få i krana. Det har redda de fleste klær her. Men da må man ikke ha brukt noe annet på først.

Men til spørsmålet, si det? Siden vi har fått rent Omtrent alt har det aldri hvert noe problem. Jeg tenker bare at det er sånn som skjer. Han har en jeans med malingsflekk på, den synes han er kul, så den buksa har han omtrent brukt opp :p men vi bruker de klærne i Bhg og har det som ekstra evnt.
 
Ville spurt hvorfor det skjer. Jeg har en 2åring og han har vel aldri kommet hjem med særlig maling på klærne. Har det vært noe så er det små flekker som går bort i vask. De maler rimelig ofte og vil ikke si han er veldig forsiktig sånn at han ikke griser.
De sitter alltid ved bordet og maler, ikke voksen ord men sånn lite barnebord med små stoler til.
 
Tips for å få vekk malingsflekker er å skylle det under så varmt vann det er mulig å få i krana. Det har redda de fleste klær her. Men da må man ikke ha brukt noe annet på først.

Men til spørsmålet, si det? Siden vi har fått rent Omtrent alt har det aldri hvert noe problem. Jeg tenker bare at det er sånn som skjer. Han har en jeans med malingsflekk på, den synes han er kul, så den buksa har han omtrent brukt opp :p men vi bruker de klærne i Bhg og har det som ekstra evnt.

Skal testes neste gang :) Synes de kunne skylt av det verste i barnehagen også, men de legger heller klærne med maling rett i plastpose om det skiftes.

En liten flekk er greit nok, men her snakker vi maling nedover hele buksebeinet :arghh: På en bukse som er brukt to ganger...
 
Ville spurt hvorfor det skjer. Jeg har en 2åring og han har vel aldri kommet hjem med særlig maling på klærne. Har det vært noe så er det små flekker som går bort i vask. De maler rimelig ofte og vil ikke si han er veldig forsiktig sånn at han ikke griser.
De sitter alltid ved bordet og maler, ikke voksen ord men sånn lite barnebord med små stoler til.

Tror jeg må ta det opp med dem ja. Samtidig vil man ikke være den vanskelige foreldren som klager. Barnet vårt skal jo få utfolde seg, vi er bare ikke rike...
 
Ville spurt hvilken maling de bruker , der jeg jobber bruker vi maling som gåt bort i vask
 
Forstår at man ikke kan sende barna i det fineste de har og forvente at det er helt og pent, de skal jo utfolde seg, men GURI MEG jeg forstår at det er SURT når barna kommer hjem full i maling eller andre skader på klærne, selv om det er «normale» klær. Klær koster penger, og man trenger ikke grise de ut mer enn nødvendig..
Hvilke malefrakker har de? De fra IKEA som er heldekkende er geniale. Vi pleier også å ha av de gensre og la de sitte i skjorte under for og prøve å unngå at det blir så mye flekker.
 
Forstår at man ikke kan sende barna i det fineste de har og forvente at det er helt og pent, de skal jo utfolde seg, men GURI MEG jeg forstår at det er SURT når barna kommer hjem full i maling eller andre skader på klærne, selv om det er «normale» klær. Klær koster penger, og man trenger ikke grise de ut mer enn nødvendig..
Hvilke malefrakker har de? De fra IKEA som er heldekkende er geniale. Vi pleier også å ha av de gensre og la de sitte i skjorte under for og prøve å unngå at det blir så mye flekker.

Nei planen vår er jo også at enten yngre søsken arver klær, eller at vi selger det videre. Dette utgår jo om alt er fullt av maling...
Så vidt jeg kan se så har de gode malefrakker, men som ikke alltid tas i bruk (kan da se av bilder at ingen barn har på), tror de er fra IKEA.
De sitter også på gulvet og maler, som da vil gjøre at det blir mer søl enn om man sitter ved et bord, tenker jeg. Da vil i alle fall halve kroppen være skjermet under bordet. Jeg foretrekker å kjøpe gode og slitesterke klær til barnet mitt, så av ull går vi ofte for hust&claire, joha, nameit ol. Dette er jo forsåvidt dyre klær til 199-299 per del, og nå vet jeg ikke hva vi gjør i vinter. Ønsker jo ikke å sende han i slitte bomullsklær på kalde dager fordi da skal han male... Tatt det opp med bhg som mente det ikke var noe å gjøre med det! Vi måtte bare prøve å få av malingen.
 
Jeg har også opplevd det samme. Jeg syns barnehagen må bruke maling som går bort i vask. Jeg kjøper heller ikke dyre klær, men forventer at de beskytter klærne og bruker maling som kan vaskes bort. Jeg tok det opp, med en ansatt og hun var enig med meg. Hun nevnte på at hun skulle ta det videre med ledelse som kjøper inn. Vi maler stadig vekk her hjemme uten at klærne blir ødelagt av den grunn ☺️
 
Høres jo veldig merkelig ut å ikke bruke maling som går bort i vask i en barnehage. :rolleyes:

Skjønner godt at det er surt. Ungene er jo tross alt i barnehagen 5 dager i uken, så de må jo kunne bruke vanlige klær. Prisen spiller jo heller ingen rolle. Det hadde vært prinsippet for meg. Det finnes mange måter å male på uten å ødelegge klærne, så jeg synes det er rart at barnehagen ikke tar til seg kritikken.
 
Nei planen vår er jo også at enten yngre søsken arver klær, eller at vi selger det videre. Dette utgår jo om alt er fullt av maling...
Så vidt jeg kan se så har de gode malefrakker, men som ikke alltid tas i bruk (kan da se av bilder at ingen barn har på), tror de er fra IKEA.
De sitter også på gulvet og maler, som da vil gjøre at det blir mer søl enn om man sitter ved et bord, tenker jeg. Da vil i alle fall halve kroppen være skjermet under bordet. Jeg foretrekker å kjøpe gode og slitesterke klær til barnet mitt, så av ull går vi ofte for hust&claire, joha, nameit ol. Dette er jo forsåvidt dyre klær til 199-299 per del, og nå vet jeg ikke hva vi gjør i vinter. Ønsker jo ikke å sende han i slitte bomullsklær på kalde dager fordi da skal han male... Tatt det opp med bhg som mente det ikke var noe å gjøre med det! Vi måtte bare prøve å få av malingen.
Det der hadde jeg ikke godtatt. Be dem sørge for å bruke maling som kan vaskes bort og beskyttelse. Det får være grenser for hva man skal finne seg i. Klær er dyrt, særlig ull. Vi har fått ødelagt ullklær også, en gang hadde et barn klippet i min datters ullgenser... Var nær ved å sende dem regningen. Så syns jeg ikke at barn skal bruke saks uten tilsyn heller da, så ble generelt oppgitt over den hendelsen.
 
Det har skjedd her og. Den ene gangen ble jeg litt irritert. De hadde Lucia feiring og ønsket at barna skulle komme i lyse klær. Og hjem kom han full i rødmaling :sad015
Vi hadde ikke mye lyse klær til gutten og de vi hadde tenkte jeg på som pene. Skulle ønske de hadde byttet til noe annet, men sånn er det. Han brukte malefrakk, men de er ikke så gode og malingen trekker igjennom. De sier at malingen går bort i vask, men det blir gjerne en flekk eller to.

Milo eller vanish kan hjelpe, men oftest e det best å sende barna i b.hagen med klær man ikke er så redde for. Jeg kjøper ofte noen klær som jeg ikke synes er veldig fine slik at det ikke gjør så farlig om de får flekker på seg. De er fortsatt fine som skiftetøy;)
 
Jeg putter på bomullsklær utenpå ull da det tåler mer. Kjøper litt brukte klær og holder noen få plag til hjemNe bruk. Enten får hun maling eller får hun mat som ikke går vekk, er vare klær
 
Skjønner godt at det er frustrerende.

Bor i uk så her brukes uniform ganske tidlig, lærere å førskolelærere pleier å være påpasselig med frakker for de vil jo ikke at uniformene skal være dekket av maling.

Men når eldeste gikk i barnehagen hadde vi 3-4 skift som ble brukt som barnehageklær, kunne kanskje vært et alternativ? Skjønner at det er surt, så absolutt men om dere holder dere til de skiftene så blir ihvertfall ikke alle klærne ødelagte.
 
Hvordan forholder dere dere til klær som ødelegges av malingflekker i barnehagen?

Her har barnet kommet hjem full av maling to ganger denne uka, og får det ikke bort i vask. Ny bukse og genser som etter et par gangers bruk nå er "ødelagt". Har sett at de den ene dagen brukte malerfrakk, og den andre dagen ikke brukte.

Må poengtere at det for min del ikke handler om pris på klærne, sender ikke ungen i barnehagen i det fineste han har, men helt vanlige klær. Har ikke eldre søsken, så ingen å arve av. Å sende han dit i klær som er litt mer slitt og "ikke så farlig med" blir vanskelig, når det er nye klær som kjøpes inn når han vokser.
Vi fikk beskjed fra bhg ved oppstart at malingssøl kan forekomme, og det måtte vi nesten ta høyde for ifht hvilke klær vi sendte barna i barnehagen med. Nå bruker vår bhg helst vannbasert maling og det har stort sett gått bort etter et par-tre runder flekkfjerning og vask, men hun sendes likevel i bhg i rimelige klær og arveklær.
 
Back
Topp