Åssen er det med treningsformen?

Rosebusk

Betatt av forumet
Jeg sliter veldig med formen etter at jeg ble gravid. Har aldri vært supersprek, men syns at formen har vært stort sett grei. Har tidligere trent 2-3 ganger i uka (for det meste spinning, litt yoga og styrke), i tillegg til en del turer med hunden. Men nå etter at jeg ble gravid, sliter jeg veldig med å komme meg på trening igjen. Jeg blir da så innmari andpusten av ingenting! Kjennes ut som at kondisen har gått rett i dass. Klarer ikke gå noe særlig tur med hunden lengre, og går jeg opp trappa til 2. etasje litt for fort (dvs. i samme tempo som før graviditeten) så kjennes det ut som jeg skal svime av.

Uansett, jeg føler at jeg må ta i et tak for å bli i bedre kondisjonsform igjen. Har bestemt meg for å prøve på spinning igjen uka som kommer. Kan jo bare skru ned motstanden på sykkelen slik at jeg klarer å gjennomføre timen om det skulle bli for strevsomt

Hvordan er det med dere? Trener dere i svangerskapet? Og hva trener dere i så fall? Noen tips til trening som er bra for oss gravide?
 
Jeg sliter også med dette å være andpusten - går jeg opp ei trapp høres det ut som jeg har løpt maraton :happy093 Jeg er veldig glad i yoga og styrke trening, har også to hunder som krever sitt , å merker veldig at de får mindre stimuli om dagen. Orker ikke.. Har funnet enn del yoga øvelser som går på graviditet, men styrke treningen har dabbet av. Ikke fordi jeg ikke vil , men har null overskudd :sick009

Supert at du vil prøve deg på spinning da Rosebusk :D Har lest litt på nett ift graviditet / trening , men ikke funnet noen spes med litt boost. Kanskje noen andre har noen tips eller vet om noen vi kan følge på Instagram/ face ol..
 
Last edited:
Trente en del før og har fortsatt med noen økter i uka. Problemet siste uka har vært at jeg er så trøtt at jeg ikke kommer meg opp av sofaen. Så nå har jeg ikke trent på en stund, og det kjenner jeg på kroppen.
 
Dette er alltid mitt første graviditetstegn, at kondisen fodufter over natten :p
I det siste har det blitt mindre turer pga kvalme, men når jeg først kommer meg ut går jeg like lange turer som før, men jeg går helt klart litt saktere og nå må jeg plutselig ta en liten pause midt i de bratteste bakkene. Trøsten er at formen kommer seg igjen når ungen er ute, så fremt jeg har vært flink til å trene igjennom graviditeten :)

Du kan egentlig trene som før graviditeten, så lenge du ikke driver med kampsport eller andre idretter med stor risiko for slag/spark mot magen. Lytt til kroppen er egentlig det beste rådet! Hvis noe ikke kjennes godt å gjøre for din kropp så skal du kanskje vente med det til babyen er ute :)
Spinning, yoga, styrketrening og gåturer er i hvert fall topp! Ved eventuelle bekkenproblemer er det mange som synes svømming/bassengtrening kan være behagelig.
 
Jeg er så kvalm at det eneste målet jeg har er å klare å gå på jobb og komme gjennom dagene :(. At dere får trent i det hele tatt er jeg veldig imponert av.
 
Trente en del før og har fortsatt med noen økter i uka. Problemet siste uka har vært at jeg er så trøtt at jeg ikke kommer meg opp av sofaen. Så nå har jeg ikke trent på en stund, og det kjenner jeg på kroppen.
Kjenner til den overveldende trøttheten , haha
Huff , håper jeg snart får slippe følelsen av konstant kronisk søvn mangel..
 
Før jeg ble gravid, og frem til jeg begynte å blø første gang, så gikk jeg en tur hver dag. Det var min lille.. trening. Nå er jeg såpass i dårlig form, at jeg rører meg knapt ...
 
Dårlig,gitt. Ligger rett ut med kvalme:(
 
Jeg trener også regelmessig, opp til 4 ganger med styrketrening i uka, og når været lar seg gjøre så er jeg mye ute i naturen. Nå er det oppussing hver dag etter jobb samt fysisk aktiv jobb (har fått tilrettelagt litt, men runder godt opp i prosentene for hverdagsaktivitet). Da er treningen byttet ut med oppussing og det er helt greit :happy: til tross for veldig Trøttis...
 
Last edited:
Fint å høre at det er flere som er andpustne og trøtte her, det får meg til å føle meg mye mer normal ;)❤️
 
Dette er alltid mitt første graviditetstegn, at kondisen fodufter over natten :p
I det siste har det blitt mindre turer pga kvalme, men når jeg først kommer meg ut går jeg like lange turer som før, men jeg går helt klart litt saktere og nå må jeg plutselig ta en liten pause midt i de bratteste bakkene. Trøsten er at formen kommer seg igjen når ungen er ute, så fremt jeg har vært flink til å trene igjennom graviditeten :)

Du kan egentlig trene som før graviditeten, så lenge du ikke driver med kampsport eller andre idretter med stor risiko for slag/spark mot magen. Lytt til kroppen er egentlig det beste rådet! Hvis noe ikke kjennes godt å gjøre for din kropp så skal du kanskje vente med det til babyen er ute :)
Spinning, yoga, styrketrening og gåturer er i hvert fall topp! Ved eventuelle bekkenproblemer er det mange som synes svømming/bassengtrening kan være behagelig.
Kjempefint å høre at formen kommer seg når ungen er ute! Takk for tips om bassengtrening, tror det kan være noe å satse på utover i svangerskapet :happy:
 
Sykler til og fra jobb (hatt en liten pause i januar/februar da det var ÷10 og mye snø et par uker) men spørs hvor lenge jeg kan fortsette. I dag føltes det som jeg kom til å spy hele sykkelturen til/fra jobb.
Går en del turer, håper å kunne jogge igjen snart, men disse ukene har jeg hatt vært alt for trøtt og sliten, så bare det å komme seg ut døren og gå en tur har vært en prøvelse.
Prøver å få inn to styrkeøkter i uken, men der er jeg god til å finne unnskyldninger :hilarious:
 
Kjenner til den overveldende trøttheten , haha
Huff , håper jeg snart får slippe følelsen av konstant kronisk søvn mangel..

Tenker at nå må jeg bare presse meg selv til å trene. Har den siste uka begynt å få vondt i ryggen og høyre hofte. Bare trening kan forebygge det. Da må jeg. Trenger ikke trene så hardt. Bruker helseoversikt appen og der er det treningsprogram til svangerskap alt etter hvor langt en er på vei :)
 
Ikke tilstede dessverre. Ligger rett ut hver dag med kvalme og oppkast. Savner virkelig de lange turene i både skog og mark, samt fjell, men hundene!!:(
 
Jeg sykler til og fra jobb (blir ca 10-15 mil pr måned) + en del turer på sats. Jeg bruker mye lengre tid på vei til/fra jobb enn før og intensiteten på Sats er mye lavere og jeg blir UTSLITT av ingenting, men jeg tror deg vil lønne seg på sikt.
Jeg er med på timer i spinning, hatha yoga, body for life, strong mama, body balance og cardio energy. Mange av disse timene ligger ute som digital trening også hvis du er medlem der. Utenom det bruker jeg ellipsemaskin, prøver å være en del ute, går på ski og fotturer. Jeg tenker at det er ikke så viktig hvor mye man gjør, bare tilpass det etter dagsform og motivasjon. Man skal ikke presse seg for mye, men litt bevegelse er bedre enn ingen bevegelse:)
 
Tenker at nå må jeg bare presse meg selv til å trene. Har den siste uka begynt å få vondt i ryggen og høyre hofte. Bare trening kan forebygge det. Da må jeg. Trenger ikke trene så hardt. Bruker helseoversikt appen og der er det treningsprogram til svangerskap alt etter hvor langt en er på vei :)
Så ekkelt jeg har også sykt vondt i høyre hofte og ryggen
Helseappen er det den som er på iPhone ? Skal sjekke ut :D
Nei jeg også tenker at litt trening / aktivitet er bedre enn ikke noe.
Å kroppen sier vel ifra på sin måte når vi må «roe» ned litt. ❤️
Vil gjerne være litt i aktivitet for jeg reagerer så psykisk om jeg blir veldig stillesittende.
jeg er en person som generelt trenger å lufte kroppen / hodet iløpet av en uke.
 
Så ekkelt jeg har også sykt vondt i høyre hofte og ryggen
Helseappen er det den som er på iPhone ? Skal sjekke ut :D
Nei jeg også tenker at litt trening / aktivitet er bedre enn ikke noe.
Å kroppen sier vel ifra på sin måte når vi må «roe» ned litt. ❤️
Vil gjerne være litt i aktivitet for jeg reagerer så psykisk om jeg blir veldig stillesittende.
jeg er en person som generelt trenger å lufte kroppen / hodet iløpet av en uke.

Nå hadde jeg problemer med ryggen før jeg ble gravid og hofte dysplasi. Så må trene for å ikke få vondt. Ikke noen nye tilstander for min del.

Tror appen bare heter helseoversikt? Så er det helsepersonell som legger inn informasjon og tips. Veldig greit for meg som førstegangsgravid :) Prøver å trene litt hver dag. Går til jobb så det er jo noe, men prøver også å lytte til kroppen og hvile når jeg trenger det. Blir ikke så lange eller harde økter på meg lenger.
 
Nå hadde jeg problemer med ryggen før jeg ble gravid og hofte dysplasi. Så må trene for å ikke få vondt. Ikke noen nye tilstander for min del.

Tror appen bare heter helseoversikt? Så er det helsepersonell som legger inn informasjon og tips. Veldig greit for meg som førstegangsgravid :) Prøver å trene litt hver dag. Går til jobb så det er jo noe, men prøver også å lytte til kroppen og hvile når jeg trenger det. Blir ikke så lange eller harde økter på meg lenger.
Fant den! Appen heter Helseoversikt - gravid & barn. Takk for tips! Skal sjekke ut treningsprogrammene for gravide :p
 
Jeg trener normalt mellom 4-6 ganger i uken, men etter jeg har blitt gravid har det blitt ca 3 ganger i uken:) Jeg jobber innen trening, så er aktiv hele dagen, men noen dager fokuserer jeg mer på å holde ut på jobb enn egentrening pga trøtthet :) håper egentlig jeg kan klare å komme meg opp til 4-5 ganger nå snart, og være litt flinkere til å holde styrken jevnt over bedre enn sist svangerskap :p
 
Back
Topp