Årlig vannforbruk

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hvor mange kubikk vann bruker du på ett år, og hva bruker du mest vann på tror du? Kunne du spart inn på noe, eller er ikke det så viktig synes du?

Hvor mye vi bruker har jeg ikke tenkt over. Eller, jeg leser det jo på regningen hver gang den kommer, men det er ikke noe jeg husker på..

Før brukte vi definitivt mest vann på mannens daglige bad i badekar. (innimellom 2 ganger pr dag) Men vi kastet ut badekaret i vinter, så nå er jeg ikke sikkert.  Oppvaskmaskina og vaskemaskina går daglig, så det er vel en av de som trekker mest vann tenker jeg. 

Glemte å svare på om vi kunne ha spart vann.. Og det kunne vi garantert. Men jeg må innrømme at det ikke er noe jeg tenker så mye på til daglig.. Burde kanskje det?

Jeg leier og måler ikke av, betaler bare når den kommer i posten ;) Her har gubben en del migreneplager og tømmer rett som det er varmtvannstanken, men ellers så sløser vi ikke med vannet. Bruker aldri å vanne plenen ( har vi ikke trengt heller de siste somrene ), og vi har ikke basseng eller liknende ute :)

Vi bare leier (av mannen til svigermor), og det ble bytta vannmåler i februar. Hittil har vi vel brukt ca 100 kubikk..

I fjor syntes de vi hadde brukt så himla mye vann, ca 170 kubikk, og det er nok i overkant mye. Men så bytta de begge doene (gamle, og den ene sto og rant litt).

Så vi håper vi bruker mindre nå.

Men vi har fyllt opp bassenget ute en del ganger i sommer, og det var en gang at hageslangen hadde gått fra hverandre i et feste så det sto og spruta. Hadde sikkert stått sånn ei stund...

Ellers synes vi ikke at vi bruker så mye, oppvaskmaskina går hver dag, nesten det samme gjør vaskemaskina også.

Vi snakka om at vi håpa vi endte på 120 kubikk, for det er visst gjennomsnittet, men det skal holde hardt når det er 3 mnd igjen på ett år siden vi fikk vannmåleren...

Tror ikke vi måler noe vannforbruk her vi bor? Betaler en vann og kloakk avgift som er en fast sum i året. Vi kunne nok absolutt ha spart litt på vannforbruket med å investere i sparedusj, la barna dusje mer istedenfor å tappe i badekaret, fulle opp oppvaskemaskinen før den settes på. Men må bare innrømme at i det daglige er dette noe jeg tenker lite på :-/

Her målar vi helder ikkje noke vassforbruk, men har fast vatn å kloakkavgift i året. Så anar ikkje kor mykje vi brukar. Kan godt hende vi kunne brukt mindre vatn egentlig, men har aldri vore snakk om vassmangel på sunnmøre akkurat så har ikkje tenkt over det egentlig..

je bor langt utpå bygda og har privat vann, betaler kun for kloakk.... så vannforbruket har je ingen peiling på, men kunne garantert spart, men siden vannet ikke koster anna enn strøm til vannpumpa så da bryr det meg ikke...

men største posten er til kua je har på beitet om sommeren tror je.....

Back
Topp