Årets juleplaner?

Beibii

Glad i forumet
Januarlykke 2020
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hvordan planlegger dere jula og når er terminen deres?

Selv går jeg ut i permisjon på julaften med termin 14 januar. Jeg tenker i utgangspunktet at det blir ei lavterskeljul i år. Vi feirer selvfølgelig jul med julemat, gaver og det som er, men jeg er veldig usikker på dette med besøk osv. Faren til samboeren kommer utenbys ifra, men vi har vel egentlig bestemt oss for at det er risiko knyttet til å komme hos oss i år, da det er usikkert hvordan formen min er. Besøket vil i såfall strekke seg over 4-5 dager.
Samtidig kjenner jeg på dårlig samvittighet for at han ikke får være med sine nærmeste i jula, så mulig jeg/vi må endre planen. Svigerfar er en veldig trivelig mann, men han er også krevende med at han snakker om seg selv og sitt fra morgen til kveld. -non stop.. så det kan oppleves ganske krevende hvis formen er så som så. Føler meg kjip når jeg ser det svart på hvitt her, men jeg kjenner altså at jeg begynner å bli sliten nå. Jeg jobber 100% og målet er å stå løpet ut. Jeg har mye vann i kroppen, noe som til tider gjør meg ekstra tung og med litt smerter i beina. Og så sover jeg jo ikke alltid like godt, noe jeg vet kommer til å bli enda mer ustabilt fremover.

Selv går jeg ut i permisjon på julaften med termin 14 januar. Jeg tenker i utgangspunktet at det blir ei lavterskeljul i år. Vi feirer selvfølgelig jul med julemat, gaver og det som er, men jeg er veldig usikker på dette med besøk osv. Faren til samboeren kommer utenbys ifra, men vi har vel egentlig bestemt oss for at det er risiko knyttet til å komme hos oss i år, da det er usikkert hvordan formen min er. Besøket vil i såfall strekke seg over 4-5 dager.
Samtidig kjenner jeg på dårlig samvittighet for at han ikke får være med sine nærmeste i jula, så mulig jeg/vi må endre planen. Svigerfar er en veldig trivelig mann, men han er også krevende med at han snakker om seg selv og sitt fra morgen til kveld. -non stop.. så det kan oppleves ganske krevende hvis formen er så som så. Føler meg kjip når jeg ser det svart på hvitt her, men jeg kjenner altså at jeg begynner å bli sliten nå. Jeg jobber 100% og målet er å stå løpet ut. Jeg har mye vann i kroppen, noe som til tider gjør meg ekstra tung og med litt smerter i beina. Og så sover jeg jo ikke alltid like godt, noe jeg vet kommer til å bli enda mer ustabilt fremover.
Det er ikke noen andre i nærheten han kan sove hos da? Hvordan er han på å hjelpe til med ting/være litt selvhjulpen på besøk? Jeg føler det har veldig mye å si om det er folk som stadig må vartes opp eller om de er helt komfortable med å f.eks. bare gå og ta seg noen brødskiver når de er sultne, samt at de rydder etter seg etc. Da kan man kanskje holde ut noen selvopptatte monologer?

Til syvende og sist kommer du til å være høygravid, og må kjenne på hva du orker :)

Vi får min far og stemor på besøk på julaften - de foreslo at vi kunne komme til dem, men da måtte vi overnattet og jeg orker ikke helt tanken på oss tre i en litt for trang sovesofa når jeg er høygravid - jeg synes det er vanskelig nok å sove komfortabelt allerede. Da tar vi heller litt styr med matlaging etc. Ellers skal vi en tur til svigers, men de bor også i nærheten, så det blir bare et dagsbesøk. Legger minst mulig planer, og kjenner nyttårsaften i år kanskje ikke blir det helt store :p

Har termin 10. januar, så er 38+0 på julaften. Her blir det feiring med svigers, enten hos svigers eller hos tanta til samboeren min (bruker å være annet hvert år hos svigers og hos tanta hans). Min familie feirer ikke jul. Både svigers og tanta bor 10 minutter unna oss, så det er ganske digg, blir da bare 10 min lenger unna sykehuset dersom noe skulle skje. Jula bruker og være helt fantastisk med de, og jeg har allerede en gang vært høygravid på julaften hos de før. Bortsett fra at jeg ikke har noe energi til å hjelpe til med noe særlig i julen når jeg er gravid, så er den bare fin med de :)

Jeg har termin andre juledag, så her påberegnes julefeiring på føden. :hilarious:

Dersom jeg ikke har født enda skal vi være hos svigers julaften. De bor 5 min unna, og jeg sender nok mann og barn avgårde tidlig og så ligger jeg på sofaen frem til det nærmer seg middag. :hilarious: Åpner noen gaver der, og noen hjemme.

Det er ikke noen andre i nærheten han kan sove hos da? Hvordan er han på å hjelpe til med ting/være litt selvhjulpen på besøk? Jeg føler det har veldig mye å si om det er folk som stadig må vartes opp eller om de er helt komfortable med å f.eks. bare gå og ta seg noen brødskiver når de er sultne, samt at de rydder etter seg etc. Da kan man kanskje holde ut noen selvopptatte monologer?

Til syvende og sist kommer du til å være høygravid, og må kjenne på hva du orker :)

Vi får min far og stemor på besøk på julaften - de foreslo at vi kunne komme til dem, men da måtte vi overnattet og jeg orker ikke helt tanken på oss tre i en litt for trang sovesofa når jeg er høygravid - jeg synes det er vanskelig nok å sove komfortabelt allerede. Da tar vi heller litt styr med matlaging etc. Ellers skal vi en tur til svigers, men de bor også i nærheten, så det blir bare et dagsbesøk. Legger minst mulig planer, og kjenner nyttårsaften i år kanskje ikke blir det helt store :p

Jada, han er relativt selvhjulpen og absolutt en fin mann å være rundt. Det er vel mer at han er tidlig på'n og så blir på en måte min jobb å være litt husmor mens han er her. -noe jeg egentlig synes er ok, men kanskje ikke akkurat i starten på permisjon når jeg egentlig er ganske klar for å hvile. Kunne vel helst tenkt meg ei jul med koseklær, julefilmer og sofaen, mens med besøk på det liksom vaskes og ryddes litt ekstra, alt må planlegges litt mer og .. ja.. hadde vært enklere om det hadde vært dagstur som hos dere. Da hadde jeg ikke vært i tvil om det heller. Men siden det er jul blir det liksom litt mer press på en måte. Vet ikke om det blir rett forklart jeg, for som sagt jeg liker mannen godt altså!

Jeg har gitt klar beskjed til min og samboers familie - i år blir det ingen planer. Ingen er velkomne her i jula med mindre de blir invitert dagen i forveien/samme dag. Noe av familien til samboer bor 120 mil unna så i år blir jula feiret helt uten de. Jeg ELSKER å feire jul sammen med dem, å reise til dem gir meg skikkelig julestemning bare for å ha det sagt.
Å skulle ha dem hit er totalt uaktuelt. Som du skriver, det må vaskes ekstra, planlegges ekstra osv. Ikke minst kommer sofaen til å være mer utilgjengelig med mye besøk, og det ville vært krise for min del.

Har sagt til mamma at vi kommer dit på middag på julaften om formen min er fin(hun bor 2 mil unna), som resulterer i 2 mil lengre unna sykehus. Har sagt at folk må gjerne invitere oss til alt det vanlige, så kommer vi hvis formen er bra, eller at kun samboer og storebror dukker opp. Jeg
ønsker ingen forventninger av meg fra jul til lillebror er komme til.

Jeg mener at det er snakk om EN jul av resten av våre liv, vi kan reise rundt neste år hvis det passer seg og følge alle tradisjoner senere når jeg ikke er høygravid - jeg skal faktisk ladde batterier til fødsel og barsel. Det er viktigst for meg i år.

Termin 15.januar.

Edit: kommer sikkert frem som en sur muggen kjerring, men i år er jeg nok også det mot alle:laughing021

Last edited:
Jeg har gitt klar beskjed til min og samboers familie - i år blir det ingen planer. Ingen er velkomne her i jula med mindre de blir invitert dagen i forveien/samme dag. Noe av familien til samboer bor 120 mil unna så i år blir jula feiret helt uten de. Jeg ELSKER å feire jul sammen med dem, å reise til dem gir meg skikkelig julestemning bare for å ha det sagt.
Å skulle ha dem hit er totalt uaktuelt. Som du skriver, det må vaskes ekstra, planlegges ekstra osv. Ikke minst kommer sofaen til å være mer utilgjengelig med mye besøk, og det ville vært krise for min del.

Har sagt til mamma at vi kommer dit på middag på julaften om formen min er fin(hun bor 2 mil unna), som resulterer i 2 mil lengre unna sykehus. Har sagt at folk må gjerne invitere oss til alt det vanlige, så kommer vi hvis formen er bra, eller at kun samboer og storebror dukker opp. Jeg
ønsker ingen forventninger av meg fra jul til lillebror er komme til.

Jeg mener at det er snakk om EN jul av resten av våre liv, vi kan reise rundt neste år hvis det passer seg og følge alle tradisjoner senere når jeg ikke er høygravid - jeg skal faktisk ladde batterier til fødsel og barsel. Det er viktigst for meg i år.

Termin 15.januar.

Godt å høre vi er fler som tenker sånn! Har sagt fra at mannen min skal fiske litt for å høre hva planene er. Hvis svigerfar blir alene så må han nesten få komme hit..- men da skal det komme tydelig frem at det er på eget ansvar og at det er veldig usikkert hvordan jula blir.

Vi tar jula litt som den kommer. Har de to største denne jula, så vil gjøre alt for at de skal få oppleve jula som vanlig, men noen endringer blir det jo.

Skal til min mamma på julaften og spise mat og åpne pakker. Vi bruker å ligge over, men i år reiser vi hjem utpå kvelden. Orker ikke tanken på annen seng og våkne opp til masse folk.

Første juledag er det brunsj hos min mormor, om formen er dårlig sender jeg typen og barna dit. Samme med middag 2.juledag hos min pappa.

Svigers bor 50 mil unna, og de har heldigvis forståelse for at de ikke blir invitert til oss i jula. Orker ikke tanken på overnatting og oppvarting av de.

Ungene skal til sin far til nyttårsaften, så da blir det nok en helt vanlig dag hjemme hos oss. Bare oss to og kanskje noe ekstra godt til middag.

Termin 12. januar.

Her å tar vi det som det kommer. Har de to eldste og de skal få ha jul og jeg ELSKER jula :)
Sviger mor og mann kommer, svigerbror og min mamma.
Har termin 18 januar så ikke veldig stresset for jula :) Ellers blir det å slappe av hjemme og ett familie kallas i romjula.

Termin 18. januar.

Opprinnelig planla mannen min å ta med storebror og reise til sitt hjemland (England) 24.–27. desember, for å feire britisk jul med sin storfamilie. Vi ville da feiret norsk julaften sammen 23. desember. Jeg kunne uansett ikke blitt med pga. flyselskapenes regler. Jeg synes det var en fin plan – stas for svigerfamilien, mannen og storebror, rolig romjul for meg, og mine foreldre bor bare 300 meter unna, så jeg kunne vært sammen med dem hvis formen tillot det. :)

Nå heller mannen mot å bare bli i Norge, av diverse grunner, så akkurat nå ser det ut som det blir tradisjonell norsk jul. For oss innebærer det å feire en rolig julaften hos mine foreldre (gjesteliste: mamma, pappa, søster, mormor, mann og storebror), feire britisk jul med julelunsj hos oss første juledag (samme gjesteliste), laksemiddag hos mine foreldre andre juledag (samme gjesteliste), og at vi muligens inviterer på én lunsj eller middag til i løpet av romjulen. For meg er dette en PERFEKT jul og jeg gleder meg som en liten unge. :D

Jeg har et veldig godt forholdt til svigerfamilien min (svigermor, svigerfar og to svigersøstre) og kunne gjerne hatt dem på besøk i julen, spesielt fordi mannen min alltid tar alt av forberedelser, oppfølgning, husarbeid, matlaging osv. når de er på besøk. Men de var her for to uker siden (da sønnen vår fylte fire år) og ønsker å komme igjen etter at lillebror er født, så det blir for mange turer over på kort tid/for dyrt.

Hvis mannen min hadde forventet at jeg skulle varte dem opp (re opp, handle inn mat, matlaging, oppfølgning mens de var her osv.), eller de var slitsomme gjester, hadde jeg bare satt foten ned. Helt uaktuelt. Jeg er 100 % sykmeldt og skal lade batteriene til fødsel og barseltid. Jeg er heldigvis flink til å si nei. :P

Beibii: Du skriver "Det er vel mer at han er tidlig på'n og så blir på en måte min jobb å være litt husmor mens han er her. -noe jeg egentlig synes er ok, men kanskje ikke akkurat i starten på permisjon når jeg egentlig er ganske klar for å hvile." Det er kanskje her løsningen ligger. For det første er det mannen din som skal stå opp med faren sin, ikke du. For det andre er det mannen din som skal være husfar når det er hans familie som er på besøk, og du er høygravid. Så hvis mannen din kan være en god vert, så kanskje du føler det annerledes?

Har termin 14. januar. Går ut i permisjon litt før jul, og får da noen dager hjemme på å lade opp til jul.

Her skal julaften feires hjemme hos oss, med mamma, stefar og to stebrødre. De skal overnatte 1 natt, noe som er greit for de klarer seg selv. Mannen får stå for det meste av matlagingen, noe han klarer helt fint og trives med. Så blir det juleselskaper med familien til mannen 1. og 2. juledag. De drar jeg på hvis jeg orker. De selskapene er nærmere sykehuset enn jeg bor, så sånnsett er det ok. Nyttårsaften får vi ta litt på sparket, blitt bedt bort til noen venner, som også bor nærmere sykehuset, men det spørs om jeg orker.

Skal ellers bruke romjulen foran tv med julefilmer! Er første gang jeg er gravid, så har ingen anelse om hva som går meg i vente. Men har den innstillingen at jeg gjør det jeg orker.

Har termin 11.januar. Her blir julen feiret borte hos mine foreldre, med mine søsken. Har ca 12 mil å kjøre, men tenker at hvis det er krise og noe skulle skje de dagene vi er der, så finnes det sykehus i nærheten der og. Samtidig så tenker jeg at det da enda er en stund igjen til termin, så burde gå veldig greit.
Formen er dårlig uansett, men føler jeg slapper av hos mine foreldre, og trenger ikke å hjelpe til når kroppen ikke orker. Hadde vært mer slitsomt å skulle feire jul hjemme i år.

Termin 18. januar.

Opprinnelig planla mannen min å ta med storebror og reise til sitt hjemland (England) 24.–27. desember, for å feire britisk jul med sin storfamilie. Vi ville da feiret norsk julaften sammen 23. desember. Jeg kunne uansett ikke blitt med pga. flyselskapenes regler. Jeg synes det var en fin plan – stas for svigerfamilien, mannen og storebror, rolig romjul for meg, og mine foreldre bor bare 300 meter unna, så jeg kunne vært sammen med dem hvis formen tillot det. :)

Nå heller mannen mot å bare bli i Norge, av diverse grunner, så akkurat nå ser det ut som det blir tradisjonell norsk jul. For oss innebærer det å feire en rolig julaften hos mine foreldre (gjesteliste: mamma, pappa, søster, mormor, mann og storebror), feire britisk jul med julelunsj hos oss første juledag (samme gjesteliste), laksemiddag hos mine foreldre andre juledag (samme gjesteliste), og at vi muligens inviterer på én lunsj eller middag til i løpet av romjulen. For meg er dette en PERFEKT jul og jeg gleder meg som en liten unge. :D

Jeg har et veldig godt forholdt til svigerfamilien min (svigermor, svigerfar og to svigersøstre) og kunne gjerne hatt dem på besøk i julen, spesielt fordi mannen min alltid tar alt av forberedelser, oppfølgning, husarbeid, matlaging osv. når de er på besøk. Men de var her for to uker siden (da sønnen vår fylte fire år) og ønsker å komme igjen etter at lillebror er født, så det blir for mange turer over på kort tid/for dyrt.

Hvis mannen min hadde forventet at jeg skulle varte dem opp (re opp, handle inn mat, matlaging, oppfølgning mens de var her osv.), eller de var slitsomme gjester, hadde jeg bare satt foten ned. Helt uaktuelt. Jeg er 100 % sykmeldt og skal lade batteriene til fødsel og barseltid. Jeg er heldigvis flink til å si nei. :p

Beibii: Du skriver "Det er vel mer at han er tidlig på'n og så blir på en måte min jobb å være litt husmor mens han er her. -noe jeg egentlig synes er ok, men kanskje ikke akkurat i starten på permisjon når jeg egentlig er ganske klar for å hvile." Det er kanskje her løsningen ligger. For det første er det mannen din som skal stå opp med faren sin, ikke du. For det andre er det mannen din som skal være husfar når det er hans familie som er på besøk, og du er høygravid. Så hvis mannen din kan være en god vert, så kanskje du føler det annerledes?

Jada, mannen min er til stede han altså. Det er vel mer hvordan jeg liker å ha det og at det er liksom litt av greia å sysle litt rundt. Får ta det litt som det kommer.

Hadde egentlig planer om å reise til mamma og feire julaften der sammen med stefar, og storesøster, hennes samboer og min samboer, hvor vi hadde planer om en rolig julefeiring i pysjen uten stress. Men nå viser det seg at de har invitert foreldrene til stefaren min + tante og onkel så da satte jeg ned foten og sa at jeg ikke orka det (har ikke så god kjemi med foreldrene til stefaren min, og da feire jul med dem er ikke aktuelt når jeg er full av hormoner og høygravid.)

Så jeg har faktisk sagt til alle rundt meg at jeg ikke planlegger julen i år, men heller tar det som det kommer. Har termin 4 januar, så er relativt høygravid på julen, så hva kroppen orker det vet man ikke. Heldigvis er samboer helt enig og han kunne tenke seg en rolig jul uten for mye planer, noe som er helt innafor i år :)

Prøver å ha minst mulig planer i desember månenden generelt og frem til fødsel. Har termin 10.januar, men mini kan jo brått komme før -rundt juletider/nyttårsaften eller så.
Planen er å være hos foreldrene mine på juleaften og nyttårsaften i år, da de bor 3 min unna oss med bil og er nært sykehuset.
Sliter veldig med bekkenløsning og det å klare å gå(bruker krykker), så satser på å ta det så rolig som mulig.

Termin 18 januar.
I år blir det meg og gubben på julaften. Er egentlig mamma og stefar sin tur til å komme, men pga jeg er allergisk mot dyr og fikk skikkelig allergisjokk av den nye bikkja dems, så bestemte vi i fellesskap at de ikke kommer lille julaften og blir til 1.dag som er vanlig. De kommer heller innom 1.dag og tar en kaffekopp. Har ikke begynt permen ennå da, men fått juleferie av sjefa. Om vi reiser på selskap 2.dag jul, er jeg usikker på. Må se ann formen. Er i samme by som sykehuset :happy: men er åpent hus, så det blir mye folk. Familieselskapet vi har med svigerfamilien er utsatt. Er litt oss, men også andre årsaker til at det utsettes.
Satser på en rolig jul og romjul. Pga diabetes, så er mini litt stor og de snakker om å sette meg i gang 2 uker før. Greit å lade opp til det.

Back
Topp