Årets forkjølelser på små

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Min sønn fått august 2019 har aldri vært forkjøla pga korona restriksjoner. 1 september begynte han å hoste etter noen dager med snørr. Han hoster og snørrer enda. Endte på sykehuset med lavt blodsukker og lav kroppstemperatur. Mine nieser født januar 2020 har vært syke lengre enn min sønn. Er det sånn at årets forkjølelse er ille for de som aldri har hatt det før? Eller er den sjenerelt verre? Vi alle har vært forkjøla men det har gått over veldig fort. Mellomste hosta vel i 3 dager. Eldste var hjemme fra skolen i 1 uke. Eldste ble syk før restriksjonene ble opphevet så var derfor Hu var hjemme så lenge.
 
Min sønn fått august 2019 har aldri vært forkjøla pga korona restriksjoner. 1 september begynte han å hoste etter noen dager med snørr. Han hoster og snørrer enda. Endte på sykehuset med lavt blodsukker og lav kroppstemperatur. Mine nieser født januar 2020 har vært syke lengre enn min sønn. Er det sånn at årets forkjølelse er ille for de som aldri har hatt det før? Eller er den sjenerelt verre? Vi alle har vært forkjøla men det har gått over veldig fort. Mellomste hosta vel i 3 dager. Eldste var hjemme fra skolen i 1 uke. Eldste ble syk før restriksjonene ble opphevet så var derfor Hu var hjemme så lenge.
Ikke umulig at immunforsvaret for forkjølelse er litt svekket siden vi ikke har vært så mye syke de siste 1,5 årene. Vi får jo bedre beskyttelse mot sykdom når vi er rundt det mer.
Min hoster mye ved forkjølelse uansett pga astma, så ikke vært så stor endring her. Han er gjerne syk i flere uker
 
Ja, det blir flere forkjølelser og de sprer seg raskere fordi de eldre barna også ikke har vært syke på lenge, slik at også de blir syke og smitter småsøsken. Normalt ville feks en 3-åring plukket opp og blitt veldig forkjøla av noen av virusene som kommer inn i barnehagen, nå tar blir de fortere syke. Vi har hatt 4 forkjølelser siden august og det har vi aldri hatt på så kort tid noen gang. Varierende hvor lenge det har hengt i og hvor syke vi ble.
De minste barna i barnehage har ikke bygget opp noe særlig immunitet og blir derfor syke hver gang de får et virus for første gang, siden alle andre i samfunnet blir fortere syke nå vil også de bli det. Det er en større fordel å være litt utsatt for virus som baby (over 6 mnd da), enn å være frisk til over ett år også få alt på én gang

Fra nrk artikkel

De strenge tiltakene for å stagge koronaviruset har også holdt andre virus og bakterier i sjakk. Det har altså samtidig gått ut over immuniteten i befolkningen.

– Dette gjelder spesielt de yngste barna, hvor mange ikke har truffet så mange luftveisvirus i det hele tatt. De vil mangle immunitet, sier Hessevik Paulsen.

Hun sier at det samtidig er viktig at småbarn treffer noen av disse virusene slik at de begynner å få en beskyttelse mot de ulike luftveissykdommene.

https://www.nrk.no/norge/flere-barn-til-sykehus-med-luftveissykdommer-1.15655232
 
Har allerede rukket RS-virus og vanlig forkjølelse her nå i september og oktober. Snørringen har hengt i skikkelig lenge begge ganger, sånn omtrent gått over i hverandre bare. Så kan jo være dere har fått forskjellige forkjølelser rett etter hverandre...
 
Yngste har vært syk to ganger på 1 måned. Varte lengre enn det vanligvis gjør. Mine unger er syke 1 gang på høsten og 1 gang på våren. Litt spent på hvordan det blir framover.
 
Her har den ene forkjølelsen tatt over for den andre helt siden skole/bhg-start :hungover: Både ungene og vi voksne har hatt to-tre runder hver med sykdom på halvannen mnd. Virker som om det generelt slår hardt uansett alder.
 
Tror det slår ut uansett alder i år...

Først ble yngste på 9 syk. Det var før landet åpnet opp, så hun var hjemme to dager, men da hadde hun blitt syk fredag ettermiddag og vært syk hele helga først.
Så ble eldste på 12 syk siste dagen yngste var syk, og var hjemme i 3 dager. Men de hosta fortsatt. Yngste ble også testet.

Så gikk det vel halvannen uke, så ble jeg syk. Feber opp og ned, veldig tungpusta, skyhøy puls (129 på det meste på natta, gjennomsnittspuls på 110 ene natta og over 100 bare av å ligge på sofaen), tett og snørrete og hoste. Var på legevakta og tok EKG pga pulsen, men bare crp slo ut. Beskjed om å ta ny kontroll hos fastlegen påfølgende mandag. Der ble det ny crp som var noe høyere, de lurte på om jeg hadde fått lungebetennelse, og de hørte en ekstra lyd på hjertet og mistenkte hjertebetennelse av noe slag. Så det bar rett på sykehus. Ble testa i alle bauger og kanter, med EKG, ultralyd av hjertet, røntgen av lungene, masse blodprøver og luftveisprøver; rs, korona (som jeg også hadde tatt hjemme selv før legevakta), rhinovirus, adenovirus, influensa a og b, humant pneumovirus og kikhoste. Ikke noe slo ut. Annet enn crp der også. Hjertet og lunger fine.
Så de konkluderte med et virus. Så jeg var friskmeldt smittemessig, men fikk ikke gå på jobb før pulsen roet seg. Så var hjemme ei uke.
Var på jobb igjen for ei uke siden, og har hosta siden og blir fort sliten. Eldste hoster fortsatt etter første runden sin, og ble sår I halsen igjen nå denne uka (høstferie her), og er fortsatt tett I nesa og hoster. Virker som om den ene forkjølelsen avløser den andre.

Yngste har også hosta siden hun var syk, men hun har astma, og hoster gjerne i flere uker etter sykdom.

Samboer kjenner også på det. Men noe korona er det ikke, så er nok heftige virus for alle kropper i år.
 
Har allerede rukket RS-virus og vanlig forkjølelse her nå i september og oktober. Snørringen har hengt i skikkelig lenge begge ganger, sånn omtrent gått over i hverandre bare. Så kan jo være dere har fått forskjellige forkjølelser rett etter hverandre...
Hvordan ser de etter rs viruset? Min har kun fått crp og blodsukkeret testet. Jeg har fått en annet sykehus på saken, heldigvis klarte akutt sykehuset å sende epikrisen til sykehuset vi har for oppfølging av refluks. Så der skjer det noe. Mye av problemet vårt er at vi har 2 barn som får næringsdrikker fordi de ikke spiser. Ene barnet har ikke blitt syk. Mens minste har vært syk 6 uker i strekk. Han spiser ikke. Har prøvd å gi flere næringsdrikker men han vil ikke ha det heller. Så er litt krise i forhold til oppfølgingen vi har på vekten. Derfor jeg vil finne ut hva dette er for noe i håp om at det snart går over. Vi gjør alt for å unngå næring intravenøst.
 
Det er sagt det vil være ille for mange i år, langvarig også. Selv hoster jeg på tredje uken, kollegaer er på fjerde uka så ja langvarig definitivt
 
Frøkna har vært snufsete i to uker, litt ruskete i halsen den siste uka og kraftig hoste idag. Får se hvor lenge den blir sittende :wacky:
 
Hvordan ser de etter rs viruset? Min har kun fått crp og blodsukkeret testet. Jeg har fått en annet sykehus på saken, heldigvis klarte akutt sykehuset å sende epikrisen til sykehuset vi har for oppfølging av refluks. Så der skjer det noe. Mye av problemet vårt er at vi har 2 barn som får næringsdrikker fordi de ikke spiser. Ene barnet har ikke blitt syk. Mens minste har vært syk 6 uker i strekk. Han spiser ikke. Har prøvd å gi flere næringsdrikker men han vil ikke ha det heller. Så er litt krise i forhold til oppfølgingen vi har på vekten. Derfor jeg vil finne ut hva dette er for noe i håp om at det snart går over. Vi gjør alt for å unngå næring intravenøst.
De tar prøve av sekret, vattpinne i nesen - sånn ca som Covid-test. Har ikke fått det bekreftet denne gangen altså, men et av barna har hatt det før. Det går her i tillegg, og det var sånn ekstrem "forkjølelse" at det må ha vært det. Først høy feber, hoste, og så helt tette av slim, de hostet til de brakk deg, og så kastet opp masse slim (sorry TMI). Slet med å puste og med å sove.. Uff, fælt når man har barn som absolutt ikke burde få så mye.. God bedring, og så håper jeg de finner ut av det!
 
De tar prøve av sekret, vattpinne i nesen - sånn ca som Covid-test. Har ikke fått det bekreftet denne gangen altså, men et av barna har hatt det før. Det går her i tillegg, og det var sånn ekstrem "forkjølelse" at det må ha vært det. Først høy feber, hoste, og så helt tette av slim, de hostet til de brakk deg, og så kastet opp masse slim (sorry TMI). Slet med å puste og med å sove.. Uff, fælt når man har barn som absolutt ikke burde få så mye.. God bedring, og så håper jeg de finner ut av det!
Ok. Synes det er teit at han ikke har blitt testet for det. Spesielt siden vi var på barne mottaket med veldig syke barn. Han virker bedre i formen men spiser fortsatt for lite. Han spiser kun litt middag, kanskje litt pupp og 100 ml næringsdrikk. Han burde ha hatt 300 ml næringsdrikk når han kun spise middag, men han nekter.
 
Back
Topp