Åpen Fødetråd

Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Uke + dag: På termin, 40+3
Dato født: 4/1
Klokken:0240
Fødested:
Vekt: 3295
Lengde: 50
Hodeomkrets:35
Forløsningsmetode:vaginal fødsel
Annet du vil fortelle: nok en styrtfødsel, men denne gangen med ambulanse hjemmefra! Gikk skitur med gutta ti timer før hun var ute liksom... :p
Noe har murret mer enn vanlig gjennom dagen (murring), og tenkte det var modning, men da jeg stod i dusjen kl 2230 var jeg helt klar for å legge meg til å sove og kjøre gutta i bhg på morgenen :joyful:
20 min etter ambulansen parkerte ved sykehuset var hun ute! 10 min vanligvis å kjøre strekningen. Mannen ble heldigvis bedt om å kjøre mens de lesset meg inn, så han kom samtidig inn på fødestuen og fikk vært med hele veien !
De fylte opp badekaret mens vi var på tur, og fikk meg så vidt oppi før vannet gikk og 8 min etter var hun på brystet!

et par skrubbsår, ellers mye etterrier, men fin form tror jeg :happy:
Hjelpes! Gratulerer så mye!! :Heartred
 
Min fødsel

Kjønn: Jente


Dato født: 5. januar 2021

Uke+dag: 38 + 2

Klokkeslett: 4.09

Vekt: 3690 g

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 37

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle:
Oppstart med ballong den 3. januar. Lite skjedde før mandag kveld, etter også totalt 5 hormonpiller. Natt til tirsdag gikk det derimot raskere. Fra aktiv fødsel, var hun ute på 40 min. Rakk ikke epidural. Noe av det mest intense jeg har opplevd. Alt gikk likevel bra med oss og ingen komplikasjoner i etterkant.
 
Min fødsel

Navn på barnet: Jacob

Kjønn: Gutt

Termin: 9/1-2021


Dato født: 7/1-2021 (På min egen bursdag ⭐️)

Uke+dag: 40+1

Klokkeslett: 08:33

Fødested: Ahus

Vekt: 4575 gr

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle:

Anestesilegen var i rommet for å sette epidural, men måtte fyke videre for å hjelpe en pasient med hjertestans, så da ble det ingen epidural på meg, gitt!
 
Min fødsel

Navn på barnet: Victoria

Kjønn: jente

Termin: 14. januar

Dato født: 4. januar

Uke+dag: 39+0

Klokkeslett: 09:43

Fødested: Tønsberg

Vekt: 3830 gr

Lengde: 52,5 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass, de rakk ikke sette epiduralen.

Annet du ønsker å fortelle: Vannet gikk hjemme mens jeg sov kl 04:00. Ringte føden å fikk beskjed om å komme inn. Var inne kl 06:00 å ble lagt med CTG og videre inn på ett venterom.
Kl 08:00 hadde jeg så hygge og sterke rier, så jeg ble flyttet inn på fødestua så jet kunne få lystgass.
kl 09:50 var det 5 cm åpning. Å de ringte etter epidural da lystgassen ikke gjorde jobben ennå.
Anestesi rakk å sette "nåla i ryggen" på meg. Men da han skulle sette testdosen kunne jeg kjenne hodet hennes på vei ut der jeg satt.
Så den epiduralen rakk jeg ikke.

09:43 så LilleV dagens lys etter en stormfødsel som virker helt surrealistisk!
Bilde:F8523C95-721B-4A14-ACCB-1AF63C976C5D.jpeg
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet: Hennie Alexandra

Kjønn: jente

Termin: 31/1


Dato født: 9/1

Uke+dag: 37+2

Klokkeslett: 03:48

Fødested:

Vekt: 3490

Lengde: 50

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: blitt fulgt opp tett siden før jul pga lite fostervann. Inn til kontroll pga lite liv 9/1 kl. 16. Ble bestemt igangsettelse. Ballong kl. 18 som datt ut etter to timer, en runde med piller, inn på føden kl. 23:50 ca. Herifra var det full balluba frem til hun var ute (epidural med særdeles liten effekt da hun hadde det travelt). Førstegangsfødende som blir imponert over oss URKVINNER og hva vi får til :excited001
 
Min fødsel

Navn på barnet: Victoria

Kjønn: jente

Termin: 14. januar

Dato født: 4. januar

Uke+dag: 39+0

Klokkeslett: 09:43

Fødested: Tønsberg

Vekt: 3830 gr

Lengde: 52,5 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass, de rakk ikke sette epiduralen.

Annet du ønsker å fortelle: Vannet gikk hjemme mens jeg sov kl 04:00. Ringte føden å fikk beskjed om å komme inn. Var inne kl 06:00 å ble lagt med CTG og videre inn på ett venterom.
Kl 08:00 hadde jeg så hygge og sterke rier, så jeg ble flyttet inn på fødestua så jet kunne få lystgass.
kl 09:50 var det 5 cm åpning. Å de ringte etter epidural da lystgassen ikke gjorde jobben ennå.
Anestesi rakk å sette "nåla i ryggen" på meg. Men da han skulle sette testdosen kunne jeg kjenne hodet hennes på vei ut der jeg satt.
Så den epiduralen rakk jeg ikke.

09:43 så LilleV dagens lys etter en stormfødsel som virker helt surrealistisk!
Bilde:Vis vedlegget 345692

Herregud så nydelig hun er!:Heartred:Heartred:Heartred Gratulerer så mye!:love7
 
Navn på barnet: A

Kjønn: jente

Termin: 4/1


Dato født: 4/1

Klokkeslett: 02:57

Fødested:

Vekt: 4016 g

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: Ingen (men var i badekar i starten av forløpet)

Annet du ønsker å fortelle: kjente noe som minnet om mensmurringer på dagen. Det tok seg opp i jevnlige sammentrekninger som jeg utpå ettermiddagen skjønte måtte være rier. Ringte føden og fikk beskjed om at jeg kunne prøve å ta en Paracet og slappe av hjemme litt til. Det ble bare mer intenst, og vi har en time å kjøre til sykehuset så 45 etterpå kjørte vi til sykehuset og var der 21.30. Fikk ligge i badekar i starten og opplevde at det hjalp litt. Måtte etterhvert opp fordi de ville bytte ut vannet. Vannet mitt var heller ikke gått enda. De ville også at jeg skulle prøve å gå og tisse siden full blære kunne gjøre det vanskeligere. Jeg klarte ikke å tisse og riene kom hyppig. De la derfor inn kateter og det ble litt fremgang. De tappet i badet igjen noe som tok tid og jeg ble nødt til å være i senga litt. Vannet ville ikke gå til tross for pressrier. De ringte vakthavende lege og bestemte at de skulle ta vannet hvis det ikke gikk om så og så lenge. Rett før det gikk vannet spontant og ca litt over en halvtime senere var hun ute. En vanvittig og smertefull opplevelse... Fikk rifter grad 3 som måtte sys av gynekolog, hadde fortsatt smerter da de satt lokalbedøvelse og endte med å bli trillet opp på operasjonsstue og sydd der med spinal-bedøvelse. Da slapp jeg smertene men ble uten baby en stund..
 
Navn på barnet: A

Kjønn: jente

Termin: 4/1


Dato født: 4/1

Klokkeslett: 02:57

Fødested:

Vekt: 4016 g

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: Ingen (men var i badekar i starten av forløpet)

Annet du ønsker å fortelle: kjente noe som minnet om mensmurringer på dagen. Det tok seg opp i jevnlige sammentrekninger som jeg utpå ettermiddagen skjønte måtte være rier. Ringte føden og fikk beskjed om at jeg kunne prøve å ta en Paracet og slappe av hjemme litt til. Det ble bare mer intenst, og vi har en time å kjøre til sykehuset så 45 etterpå kjørte vi til sykehuset og var der 21.30. Fikk ligge i badekar i starten og opplevde at det hjalp litt. Måtte etterhvert opp fordi de ville bytte ut vannet. Vannet mitt var heller ikke gått enda. De ville også at jeg skulle prøve å gå og tisse siden full blære kunne gjøre det vanskeligere. Jeg klarte ikke å tisse og riene kom hyppig. De la derfor inn kateter og det ble litt fremgang. De tappet i badet igjen noe som tok tid og jeg ble nødt til å være i senga litt. Vannet ville ikke gå til tross for pressrier. De ringte vakthavende lege og bestemte at de skulle ta vannet hvis det ikke gikk om så og så lenge. Rett før det gikk vannet spontant og ca litt over en halvtime senere var hun ute. En vanvittig og smertefull opplevelse... Fikk rifter grad 3 som måtte sys av gynekolog, hadde fortsatt smerter da de satt lokalbedøvelse og endte med å bli trillet opp på operasjonsstue og sydd der med spinal-bedøvelse. Da slapp jeg smertene men ble uten baby en stund..
Gratulerer ❤️❤️ Håper det går bra med både deg og den lille jenta nå?❤️
 
Min fødsel

Navn på barnet: Marikken

Kjønn: jente

Termin: 13.01.2021


Dato født: 13.01.2021

Uke+dag: 40+3

Klokkeslett: 00.42

Fødested: Kalnes

Vekt: 3270

Lengde: 50

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: normal

Smertelindring: lystgass

Annet du ønsker å fortelle: igangsettelse pga hypertensjon og noe vekstavvik.
ballong torsdag, den datt ut fredag ettermiddag. 4-5 cm åpning. Vannet ble tatt 19.30. Drypp kl 21.00 pga manglende rier. Fortsatt 5 cm kl 23.00 men effektive rier så drypp ble justert ned. Full åpning 00.20 og begynte å presse 00.25. Baby kom kl 00.42.


Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: M

Kjønn: Gutt

Termin: 18.01.2021.


Dato født: 21.01.2021.

Uke+dag: 40+6

Klokkeslett: 07:51

Fødested:

Vekt: 4100

Lengde: 54

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: prøvd lystgass men ble kvalm.

Annet du ønsker å fortelle: Delvis vannavgang kl 18 på onsdag med mensensmerter, dro til sykehuset samme kveld og valgte å være der. Kl 06 på torsdag våknet av smerter og var 6cm åpen, tilkalte mannen som kom raskt og vi var inne på fødestua kl 07. Etter 51 min kom sønnen vår til verden :)

Bilde:
 
Navn på barnet: Iver
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 41+4
Dato født: 24.01
Klokken: 0735
Fødested: Kalnes
Vekt: 4235
Lengde: 53
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel med lystgass
Annet du vil fortelle:
Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: gutt

Termin: 11/1


Dato født:18/1

Uke+dag:41+3

Klokkeslett:

Fødested:Arendal

Vekt:3760

Lengde:50

Hodeomkrets:36

Forløsningsmetode: vakum, vaginal, 2t aktiv fødsel

Smertelindring: lystgass, epidural
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet: Emilio

Kjønn: gutt

Termin: 27/01


Dato født: 27/1

Uke+dag:40+3

Klokkeslett: 06.47

Fødested: Storken Bergen

Vekt:3700

Lengde:50

Hodeomkrets:35

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: Badekar


Annet: kom inn på storken kl 03.00, gikk i badekaret kl 06.15 plutselig kom trykketrangen og han kom ut i hele fostersekken i badekaret. Så dette er min andre Keiser(født i sekken)
Fantastisk fødsel
 
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 40+0
Dato født: 10.01
Termin: 13.01
Klokken: 22.29
Fødested: Trondheim
Vekt: 3325gr
Lengde: 48
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel, med klipp
Smertelindring: badekar, pudentalbedøvelse, TENS
Annet du vil fortelle: våknet av at vannet gikk 06.30, ingen rier. Inn til kontroll 09.00, var der en stund og fikk rier omkring 10.45, ca 11.15 hadde jeg plutselig 2cm åpning. Åpnet 1cm i timen etter det. Når jeg nådde 10 cm dabbet riene av og etter en time pressrier uten effekt ble jeg flyttet til rød avdeling og fikk riedrypp. Det tok fortsatt lang tid og var fortsatt dårlige rier, og dårlig plass på vei ut. Jeg ble klipt (med samtykke og det var heeeelt uproblematisk og smertefritt, jeg kunne ikke brydd meg mindre akkurat da heller, ikke vær redd for klipping!). Endelig kom han etter en skikkelig økning på riedryppet og flyttet fokus til å presse ned i rumpa (og ikke opp fra madrassen). Sying av rift og klipp i etterkant var godt bedøvd og smertefritt.
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: gutt

Termin: 2.2.21

Dato født: 27.1.21

Uke+dag: 39+6

Klokkeslett: 11.23

Fødested: st Olav

Vekt: 4230

Lengde: 50

Hodeomkrets: 39

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: epidural og paracet

Annet du ønsker å fortelle: ble satt i gang med ballong dagen før som falt ut etter 8 timer. Fikk så modningstablett vaginalt som satte i gang riene. Fikk bare denne ene da det var så fult på føden men kl.3 var riene så sterke og med åpning ble jeg flyttet til føden. Ble mye tøying da han lå å stanget mot åpningen. De tok vannet i 4 tiden. Begynte å presse kl. 11 og han var ute ca 20 min etterpå. Etter fødsel klarte ikke morkaken å komme ut tross mye alternativ hjelp så ble trillet ned til operasjon 30 min etter fødsel. Der ble den fjernet under narkose og jeg mistet mye blod. Fikk se han rett etter jeg våknet og fikk da ha han hos meg frem til jeg ble flyttet opp på barsel.
 
Min fødsel

Navn på barnet: Felix Matheo

Kjønn: gutt

Termin: 29.01.2021


Dato født: 29.01.2021

Uke+dag: 40+3

Klokkeslett: 08:09

Fødested: Stavanger universitetetssykehus

Vekt: 4368

Lengde: 51

Hodeomkrets: 37

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: epidural

Annet du ønsker å fortelle: lagt inn dagen før grunnet smerter i ryggskade hvor jeg har nerver i klem fra før. Presset ble derfor for stort under åpningsriene som varte oppmot 13 rimer. Endelig med 6cm åpning fikk pappaen komme å være med startet med TENS og badekar på fødeloftet, deretter kjørt ned for epidural. Veldig smertefullt under åpningsriene, men fantastisk fødselsopplevelse når jeg endelig var i aktiv fødsel.



Bilde:


IMG_20210205_220507.jpg
 
Back
Topp