Åhh, legen min er så håpløs!

Lykke-Li

Forelsket i forumet
Jeg var på svangerskapskontroll hos legen i dag, og hun er virkelig helt blåst altså.

Fastlegen min er sykemeldt, så hun er vikar for han. Og tror ikke hun har så voldsomt greie på ting, for å si det sånn.

Hun sa blant annet:

"Du har en gutt fra før, ja. Får håpe det blir en jente denne gangen, da."
Det sier man vel ikke? Jeg blir kjempeglad for en gutt til, jeg.

Hun sa også:
"Ja, det er jo så mye rart man liksom ikke skal spise når man er gravid. Det er jo DEN listen. Noen sier til og med at man ikke skal spise spekeskinke, men jeg vet nå ikke helt jeg".. :confused1

Også spør hun:
"Vil du ha sykemelding?"
Ehh.. Nei, jeg er jo ikke syk. Makan altså, bare kaste sykemeldinger etter folk på den måten.. Det er da hennes jobb som lege å vurdere om jeg er for syk til å jobbe. Hvilket jeg helt åpenbart ikke er..

"Du må aldri drikke lettbrus, det kan man bli veldig veldig tjukk av!"

Jeg fikk ny time i uke 24 og da jeg prøvde å spørre om jeg skulle gå til helsesøster i mellomtiden så ble hun et levende spørsmålstegn. Hadde hun aldri hørt snakk om..

Trenger vel ikke å si at hun ikke hørte etter hjertelyden eller noe sånt heller.

Dette var bare et lite utvalg av de håpløse kommentarene hennes.

Godt jeg har dere kloke damer her på forumet å spørre hvis jeg lurer på noe, for der tror jeg ikke det blir mye hjelp å få.. laughing7

Du kan nå til jordmor i mellom tiden :) tror det vanlige er jordmor og lege annen hver gang :) jeg syns det var veldig godt å gå til jordmor :)

Haha uff da , lurer spent på vilken lege jeg har fått :P jeg har aldrig vært til legen her jeg bor nå før flytta her for et år siden , men håper han vett litt mer om ting em vikaren du fikk ;)

hehe :=) for ei tøs!! vel når det kommer til hjertelyden så fikk ikke jeg heller høre den, d han sist gang sa at de valgte å ikke lete etter den for det var høyst sannsynlig vanskelig å finne. SLik at mor ikke blir urolig. fikk høre da jeg var 15 uker ho JM kontroll.. :) i hennes forsvar da hehe.. JM burde du gå til i mellomtiden ja... alltid kjekt det syns nå jeg :=)

Makan til oppførsel da! Hun har da ikke lov til å uttale seg om ting hun tydeligvis ikke har greie på. Hadde det vært meg hadde jeg gitt beskjed til fastlegen. Men så er jeg veldig i det humøret for tiden. Ingen får tråkke meg på tærne uten at jeg tramper tilbake :) Jeg har kun vært til første kontroll med lege og deretter bare jordmor med begge de to første. Det kommer jeg til å gjøre denne gangen også. Det føles så mye koseligere og nært, og jeg har hatt samme jordmor alle gangene :)

Ja, gå til jordmor, hvis du ønsker litt mer oppfølging da selvfølgelig, men hva er egentlig poenget med en svangerskapskontroll hvis det skal være slik. Hos jordmor får man en helt annen oppfølging, de driver jo bare med oss gravide- så de er drilla på både ditt og datt.
Blir flau på legers vegne- studerer medisin selv, og ønsker virkelig å være en av de som kan gjøre en fornuftig og god jobb... menmen.....
Lykke til!!

hehe stakkars hun prøvde nokk bare å være grei/morsom tenker jeg.. Syntes nå det blir veldig hardt dømt, ang hva man kan spise så er der jo stor usikkerhet i norge da alle produkter blir veldig nøye testet å går gjennom godkjenninger.. Når d kommer til sykemelding så er der vel en veldig stor del mennesker som gjerne er for blyg til å spørre etter det men som gjerne skulle hatt det slik at man ikke sliter seg fullstendig ut, svangerskap kan være enkle eller de kan være forferdelige å om man er blyg å har ett vondt svangerskap så er det vel greit legen tar opp temaet..

Ang d å høre på hjertet så er der mange leger som fortsatt syntes 12 uker er tidlig for å lete etter denne, å derfor ikke prøver for å ikke uroe den gravide unødig.......

Helsesøster går man til når man har fått barnet.. før det går man til lege å gynekolog eller jordmor..

Syntes d var litt overdrevent å kaste så mye dritt som dere gjør her inne damer.. Kaller legen for tøs å div ? ....

Syntes d var litt overdrevent å kaste så mye dritt som dere gjør her inne damer.. Kaller legen for tøs å div ? ....

Da skjønte du ikke "spøken" min ....

hehe stakkars hun prøvde nokk bare å være grei/morsom tenker jeg.. Syntes nå det blir veldig hardt dømt, ang hva man kan spise så er der jo stor usikkerhet i norge da alle produkter blir veldig nøye testet å går gjennom godkjenninger.. Når d kommer til sykemelding så er der vel en veldig stor del mennesker som gjerne er for blyg til å spørre etter det men som gjerne skulle hatt det slik at man ikke sliter seg fullstendig ut, svangerskap kan være enkle eller de kan være forferdelige å om man er blyg å har ett vondt svangerskap så er det vel greit legen tar opp temaet..

Ang d å høre på hjertet så er der mange leger som fortsatt syntes 12 uker er tidlig for å lete etter denne, å derfor ikke prøver for å ikke uroe den gravide unødig.......

Helsesøster går man til når man har fått barnet.. før det går man til lege å gynekolog eller jordmor..

Jeg er faktisk ikke enig med deg. Hun er en lege og følgelig en profesjonell fagperson. Gravide kommer til henne for råd og veiledning.
Hun bør ha stålkontroll på hva man kan og ikke kan spise, og spekemat er jo alle enige om at man skal unngå.
Når det gjelder sykemelding så er jeg blant dem som mener at det bør være opptil trente fagfolk å vurdere hvorvidt en person er 'syk' eller ikke, jeg er ikke tilhenger av at noen (gravide eller ei) kan sykemelde seg selv (for å sette det på spissen). Når hun da (etter at vi har snakket om hvordan formen min er og jeg har sagt at den er fin) spør om jeg har lyst på sykemelding, så mener jeg hun bryter med retningslinjene.
Det med hjertelyden var egentlig ikke noe big deal, men hun kunne jo ha sagt noe om at 'neste gang skal vi lytte etter hjertet' eller lignende.
Hun måtte faktisk google (!) for å finne ut hvilke blodprøver jeg skulle ha, så jeg fikk ikke akkurat allverdens tillit til henne...

Jeg er faktisk ikke enig med deg. Hun er en lege og følgelig en profesjonell fagperson. Gravide kommer til henne for råd og veiledning.
Hun bør ha stålkontroll på hva man kan og ikke kan spise, og spekemat er jo alle enige om at man skal unngå.
Når det gjelder sykemelding så er jeg blant dem som mener at det bør være opptil trente fagfolk å vurdere hvorvidt en person er 'syk' eller ikke, jeg er ikke tilhenger av at noen (gravide eller ei) kan sykemelde seg selv (for å sette det på spissen). Når hun da (etter at vi har snakket om hvordan formen min er og jeg har sagt at den er fin) spør om jeg har lyst på sykemelding, så mener jeg hun bryter med retningslinjene.
Det med hjertelyden var egentlig ikke noe big deal, men hun kunne jo ha sagt noe om at 'neste gang skal vi lytte etter hjertet' eller lignende.
Hun måtte faktisk google (!) for å finne ut hvilke blodprøver jeg skulle ha, så jeg fikk ikke akkurat allverdens tillit til henne...

Ja da er det tydelig for meg at du aldrig har gjennomgått ett komplisert svangerskap..
Jeg kan fra min side fortelle at i mitt forrige svangerskap var ett såppas helvette om jeg skal si d mildt at jeg sa til min mann at der ikke kommer noen søsken for dette ville jeg aldrig gjennomgå igjen.. men nå 5 år senere så ble det med at jeg valgte å bli gravid igjen da.. denne gangen har jeg operert to ganger i livmora siden mitt forrige svangerskap, jeg mistet i november da jeg var på jobb, å denne gang var jeg sikker på å ha mistet igjen 2 juledag da jeg igjen fossblødde mens jeg var på jobb.. Legen har sagt jeg kan jobbe som vanlig men jeg har nå tatt 3 uker ferie, å jeg kan si jeg fossblødde når jeg foret hestene, jeg blør hver gang jeg går på tur å får smerter i magen.. Jeg spyr både frokost, lunch middag å kvelds å du mener at jeg ikke har lov til å gå å be om sykemelding ? Det er veldig tydelig at å være aktiv gjør at jeg risikerer å miste barnet da jeg blør hver gang jeg er det.. Jeg er for tiden vekkreist men skal så desidert sykemelde meg ihvertfall 50% når jeg kommer hjem.. det at noen mener gravide ikke kan be om sykemelding mener jeg er mangel på empati å forståelse for at ikke alle danser seg gjennom svangerskapet.. kjenner jeg blir sint av at du skriver at du ikke er tilhenger av at folk kan "sykemelde seg selv"..

Legen er heller ikke klar over hva som foregår på min jobb.. Vi tester, snur å skyver traller med tool som veier 2,4 tonn , vi bruker tunge verktøy å der er ingenting man kan gjøre som er "lett".. Hvordan kan legen vurdere om man trenger sykemelding når han ikke vet hva jobben min går ut på annet enn at jeg er elektro/mekaniker? Vi jobber også rundt kilder med radioaktive kilder.. Derfor mener jeg at personen det gjelder vet best når det kommer til sin situasjon, legen min har ikke vært på min arbeidsplass å sett hvordan min jobb foregår å jeg bruker heller ikke legetimen på å sitte å forklare mitt arbeid.. Tror nokk de fleste som er sykemeldt er det fordi de har en grunn til det.. Man får nokk ikek sykemelding uten å ha en god grunn til å ha det !!!

Ja da er det tydelig for meg at du aldrig har gjennomgått ett komplisert svangerskap..
Jeg kan fra min side fortelle at i mitt forrige svangerskap var ett såppas helvette om jeg skal si d mildt at jeg sa min datter aldrig får søsken for dette ville jeg aldrig gjennomgå igjen.. men nå 5 år senere så ble det med at jeg valgte å bli gravid igjen da.. denne gangen har jeg operert to ganger i livmora siden mitt forrige svangerskap, jeg mistet i november da jeg var på jobb, å denne gang var jeg sikker på å ha mistet igjen 2 juledag da jeg igjen fossblødde mens jeg var på jobb.. Legen har sagt jeg kan jobbe som vanlig men jeg har nå tatt 3 uker ferie, å jeg kan si jeg fossblødde når jeg foret hestene, jeg blør hver gang jeg går på tur å får smerter i magen.. Jeg spyr både frokost, lunch middag å kvelds å du mener at jeg ikke har lov til å gå å be om sykemelding ? Det er veldig tydelig at å være aktiv gjør at jeg risikerer å miste barnet da jeg blør hver gang jeg er det.. Jeg er for tiden vekkreist men skal så desidert sykemelde meg ihvertfall 50% når jeg kommer hjem.. det at noen mener gravide ikke kan be om sykemelding mener jeg er mangel på empati å forståelse for at ikke alle danser seg gjennom svangerskapet.. kjenner jeg blir sint av at du skriver at du ikke er tilhenger av at folk kan "sykemelde seg selv"..

Hvis det er det du tolket ut fra det jeg skrev, så har du misforstått meg grovt. Jeg har da aldri sagt at ikke gravide som har helseplager skal kunne gå til legen sin og be om å få en sykemelding. Det er da en selvfølge at gravide med komplikasjoner, risiko eller smerter skal ha sykemelding. Jeg var selv sykemeldt i mange uker sist svangerskap pga invalidiserende bekkenløsning, så du behøver ikke å tro eller mene noe som helst om min helsetilstand. Poenget mitt er at når jeg først sier at jeg er i fin form så synes jeg det er unødvendig av henne å spørre om jeg har 'lyst på' sykemelding. Det er sikkert nok av folk som tenker at svangerskap er en god unnskyldning for å ta seg litt fri. Og det er jo i de tilfellene jeg mener at det ikke skal være et spørsmål om hvorvidt man har 'lyst på' en sykemelding, men at det skal være noe man i så fall trenger eller må ha. Ikke et behagelig valg, med andre ord. Når det er sagt så mener jeg at det ikke er det spor bedre med din lege som ikke vil sykemelde deg når du helt åpenbart har behov for det. Men nå har jeg ikke tenkt til å diskutere dette mer, da du tydeligvis har bestemt deg for å tillegge meg holdninger jeg absolutt ikke står for.

Jeg kan fra min side fortelle at i mitt forrige svangerskap var ett såppas helvette om jeg skal si d mildt at jeg sa til min mann at der ikke kommer noen søsken for dette ville jeg aldrig gjennomgå igjen.. men nå 5 år senere så ble det med at jeg valgte å bli gravid igjen da.. denne gangen har jeg operert to ganger i livmora siden mitt forrige svangerskap, jeg mistet i november da jeg var på jobb, å denne gang var jeg sikker på å ha mistet igjen 2 juledag da jeg igjen fossblødde mens jeg var på jobb.. Legen har sagt jeg kan jobbe som vanlig men jeg har nå tatt 3 uker ferie, å jeg kan si jeg fossblødde når jeg foret hestene, jeg blør hver gang jeg går på tur å får smerter i magen.. Jeg spyr både frokost, lunch middag å kvelds å du mener at jeg ikke har lov til å gå å be om sykemelding ? Det er veldig tydelig at å være aktiv gjør at jeg risikerer å miste barnet da jeg blør hver gang jeg er det.. Jeg er for tiden vekkreist men skal så desidert sykemelde meg ihvertfall 50% når jeg kommer hjem.. det at noen mener gravide ikke kan be om sykemelding mener jeg er mangel på empati å forståelse for at ikke alle danser seg gjennom svangerskapet.. kjenner jeg blir sint av at du skriver at du ikke er tilhenger av at folk kan "sykemelde seg selv"..
Tror ikke helt at hun mente deg Snoflak. Jeg tolket det som om at hun snakket det på en generelt basis. Er som sagt noen, ikke alle, som sykmelder seg. Samtidig som det er leger som sykmelder for lett.

God bedring til det snoflak :)

Hadde selv en lege som jeg mislikte selv da jeg gikk gravid sist gang. Fikk også inntrykk at hun ikke viste noe særlig + at hun virket veldig fraværende hver gang jeg hadde kontroll hos henne. Beit tennene sammen og holdt ut kontrollene hos henne, men har siden byttet lege.

Hvis det er det du tolket ut fra det jeg skrev, så har du misforstått meg grovt. Jeg har da aldri sagt at ikke gravide som har helseplager skal kunne gå til legen sin og be om å få en sykemelding. Det er da en selvfølge at gravide med komplikasjoner, risiko eller smerter skal ha sykemelding. Jeg var selv sykemeldt i mange uker sist svangerskap pga invalidiserende bekkenløsning, så du behøver ikke å tro eller mene noe som helst om min helsetilstand. Poenget mitt er at når jeg først sier at jeg er i fin form så synes jeg det er unødvendig av henne å spørre om jeg har 'lyst på' sykemelding. Det er sikkert nok av folk som tenker at svangerskap er en god unnskyldning for å ta seg litt fri. Og det er jo i de tilfellene jeg mener at det ikke skal være et spørsmål om hvorvidt man har 'lyst på' en sykemelding, men at det skal være noe man i så fall trenger eller må ha. Ikke et behagelig valg, med andre ord. Når det er sagt så mener jeg at det ikke er det spor bedre med din lege som ikke vil sykemelde deg når du helt åpenbart har behov for det. Men nå har jeg ikke tenkt til å diskutere dette mer, da du tydeligvis har bestemt deg for å tillegge meg holdninger jeg absolutt ikke står for.

Okay, jeg leste ingen plass i innlegget at du allerede hadde sagt til henne at du var fin i formen :) Følte tråden var hetsende mot en enkeltperson å er ikke noe fan av det.. å dersom du er enig i at man bør kunne sykemelde seg når man har plager så er d jo greit da er vi jo enige :) Jeg elsker jobben min, elsker det jeg gjør å stortrives på jobb, har absolutt ikke lyst til å være sykemeldt fordi jeg har d gøy på jobb å mine kollegaer anser jeg som mine gode venner så jeg tar meg nokk lett nært dersom jeg føler noen peker fingre å mener d er galt å sykemelde seg, så beklager at jeg misforstod :)

Back
Topp