ÅHERREGUUUD! O STORE FRUSTRASJON!!!

  • Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Jeg ER så forbanna. Jeg finner ikke ord.

Jeg er ansatt som nattevakt. Ble ansatt i år, så ikke vært der lenge. Sover kun noen få timer når jeg kommer hjem fra jobb og får ikke sove mer før neste morgen etter jobb igjen, og går derfor heeelt i kjelleren og føler meg dævvsjuk flere dager senere. Føler meg fysisk dårlig liksom. Dagene etter nattevakt er jeg bare zombie, gråter fordi jeg er så sliten - men ikke får sove.

Så når jeg fant ut jeg var gravid fikk jeg gradert sykemelding av legen, hvorav det stod at jeg var sykemeldt etter kl 22 og måtte fritas fra nattevakter. Men nei, de kunne ikke tilrettelegge noe som helst sa sjefen, så jeg måtte bare tilbake til legen og be om 100% sykemelding. Javel.. fikk det da. Har nå vært sykemeldt 100% en måned.

Snakket med min lege idag. Vi fant ut det ble en måned til med 100% sykemelding, altså frem til 1. august. Da er jeg over de magiske 12 ukene. Så er planen at jeg skal prøve å jobbe 50% av nattevaktene mine selv fra 1. august. (Jobber 60%, så blir ca 2 vakter per uke. Blir jo bare 30% jobb).

Jeg tenkte at dette var jo positivt, så slipper jeg å være nyansatt som er 100% sykemeldt i 9 måneder for så å gå i permisjon 1 år liksom.. Ser etter en annen jobb, men er nesten ingenting relevant ute nå i juni/juli for min del. Så går litt tregt på den fronten for å si det sånn.

MEN SÅ TIL POENGET: Jeg ringer sjefen idag for å informere om at jeg har tenkt å ta halvparten av vaktene selv. "Åja, skal du ikke si opp stillingen din..?". får jeg til svar. HERREGUD SÅ FREKT. Svarte at nei, jeg ville jo ikke si opp jobben min uten å ha noe annet å gå til, og derfor ønsket jeg nå å prøve så godt jeg kunne å jobbe hvertfall litt. Så klarer hun etter dette igjen å spørre "Men du er i en prosess eller?". Hvorav jeg spør hva hun mener med prosess. Hvor hun da lurer på om jeg ikke er i en prosess for å finne meg en annen jobb da. Forklarte at nei det er ikke bare å knipse med fingern. Så ble hun bare helt stille.

Så sier jeg at med tanke på vaktene fra 1. august så er det jo veldig kjekt om jeg kan ta de 2 ut av 4 vaktene etter hverandre. Så ikke det er 1 dag på, 1 dag fri, 1 dag på. For da tilsvarer jo det 3 søvnløse døgn så og si for meg siden ejg ikke får snudd døgnet hverken hit eller dit. Da avbrøt hun meg i hver setning jeg prøvde å si og bare sa at det bestemte HUN for hun måtte ivareta bedriftens beste, og det var så SYKT vanskelig å få dekket opp de vaktene mine. Så sier jeg at da må det jo være bra om jeg kan klare å ta halvparten selv, men en forutsetning for at jeg faktisk kan ta 50% av de er jo at dette fungerer for meg med søvn og alt. JA MEN JEG BESTEMMER DETTE HER sier hun. Så sier jeg: Jaaa.. men hvis det IKKE fungerer, så blir jeg vel bare 100% sykemeldt igjen, og da får jeg jo ikke hjulpet til med de jeg kan engang...

"JEG FINNER UT AV NOE. DU SKAL FÅ TILBAKEMELDING. MEN DETTE MÅ JEG BESTEMME. JEG MÅ IVARETA DRIFTEN HER!". Virket drit-irritert. Jaaa, jeg er jo ikke født i går. Jeg skjønner jo at hun må gjøre det som er bedriftens beste osv. - men i mine øyne må det for f* være vinn-vinn her og samarbeide litt så er det jo faktisk en haug av vakter hun IKKE trenger slite med å dekke opp da, hvis hun bare kan sørge for at jeg klarer å fungere 50% av tida !

Kan ikke akkurat si jeg hopper i taket over å skulle tilbake dit og prøve å gjøre en hederlig innsats..

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!!!!!!
 
Men, kjære vene. Hun virker jo helt på bærtur? Høres ut som hun trenger å utøve litt makt der hun kan...
Håper dette løser seg til ditt beste og at du etterhvert finner en seriøs og løsningsorientert sjef :)
 
Kjære vene! Dette tok kaka eller? Hun høres veldig maktsyk ut spør du meg.. Fælt å si det, men for din egen del så er det kanskje best å forbli sykemeldt? Jobber mye netter selv, dog som vikar, og har sagt ifra til sjefen at jeg kun vil ha dag og kveld nå, for graviditeten slår meg helt ut ift søvnbehov. Så jaaa, nattevakter er TØFT når man er gravid.

Jeg håper dette løser seg til det beste for deg og den lille :)

Ps: har ei venninne som jobbet 80% natt, hun var sykemeldt 50% i første trimester. Hun fikk jobbe dag/kveld 50% over en periode istedet for natt. Arb.giver ville tilrettelegge slik at hun kunne forbli i arbeid. Vinn-vinn for begge parter! :)
 
Men hvis bedriften ikke kan tilrettelegge så skal du vel ikke sykemeldes? Da skal du vell ha svangerskaps penger eller hva det heter?
 
Nesten så jeg lurer på om du beskriver min gamle sjef der jeg var nattevakt... ^^ Ikke bra! Utrolig lite profesjonell holdning!!
 
Hei dere!
Ja utrolig uprofft. Også tenker jeg; ja hun er nok skuffa over at jeg ikke bare kan si opp jobben siden jeg sov så dårlig også FØR jeg ble gravid - men jeg er jo ikke helt dum heller. Man sier jo ikke opp jobben sin før man har noe annet å gå til, og står her gravid og har ikke penger å betale huslånet mitt engang liksom..

Føler liksom at nå skal jeg PRØVE her - og hvertfall jobbe 50%, til tross for jeg hverken har lyst pga søvnmangel og jeg vet det blir et h* for meg, og pga sjef og alt sånt. Men at nå skal jeg være "voksen" og prøve å gjøre det riktige liksom, og hvertfall give it a go. Så blir jeg møtt på den måten der. Med bare maktdemonstrasjon og misnøye over at jeg ikke heller bare sier opp.

Fader rullan altså. Jeg skal forresten snakke med jordmor om å få gjort om det jeg er sykemeldt til svangerskapspenger nå neste fredag når jeg skal på første kontroll. Nevnte det på telefonen idag, og hun skulle gjøre klar skjema. Veldig liten lysten til å bruke opp MINE sykepengerettigheter på at bedriften (en IA-bedrift med mange tusen ansatte....) bare sier at "nei vi kan'ke tilrettelegge! bli fullt sykemeldt!".

:(
 
Masse masse lykke til! :) Håper virkelig det ordner seg til ditt beste dette her!
 
herregud, for en sjef!
Vettu...-Jeg tror jeg hadde klikka på hebnne jeg :angry5
 
Sjefer nå tildags altså... Du må for all del ikke si opp. Arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge. Du kan være sykemeldt opptil ett år og når du går ut i permisjon startet du faktisk på nytt igjen med sykerettigheter. Ikke la henne overkjøre deg meg be henne ringe NAV om hun er usikker på hva hun er pliktig til å gjøre å ikke. NAV kommer ikke på banen før du er nådd maxgrensa for sykemld året. Håpløst at sjefen skal være sånn. Har en sånne selv som er helt håpløs. Forhåpentligvis kan du gå tilbake delvis etter hvert men om ikke så er det faktisk ikke noe å gjøre med. Evt kan du søke om svangerskapspenger ja
 
Du bør heller ha svangerskapspenger så du ikke bruker opp sykemeldingen din i svangerskspet. Surt om du blir syk etter fødsel og du ikke lenger har rett til sykemelding.
 
Jeg har en sånn sjef jeg og. Jeg er ferdig med og jobbe der når permisjonen min er godt ut. Er jobben din fare for fosteret da? Man får kun sv penger hvis det er til fare for fosteret. Og trøtthet går ikke på det. Men arbeidsgiveren er pliktig til å rettlegge for deg. Så dette hadde jeg gått videre med. Er kjedelig for deg og bruke opp sykepenger fordi at arbeidsgiver ikke gidder å tilrettelegge.
 
Sjefer nå tildags altså... Du må for all del ikke si opp. Arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge. Du kan være sykemeldt opptil ett år og når du går ut i permisjon startet du faktisk på nytt igjen med sykerettigheter. Ikke la henne overkjøre deg meg be henne ringe NAV om hun er usikker på hva hun er pliktig til å gjøre å ikke. NAV kommer ikke på banen før du er nådd maxgrensa for sykemld året. Håpløst at sjefen skal være sånn. Har en sånne selv som er helt håpløs. Forhåpentligvis kan du gå tilbake delvis etter hvert men om ikke så er det faktisk ikke noe å gjøre med. Evt kan du søke om svangerskapspenger ja

Jeg forstår jo at det må være SYKT irriterende for de så klart. Startet i april og sov kjempedårlig også før svangerskapet, så dette er ikke en jobb jeg kan/ønsker å bli værende i over lengre tid uansett. Ønsker meg bare vekk. Og så 1,5 måned etter oppstart kommer denne ansatte og forteller at hun er GRAVID og blir sykemeldt heeele sommeren liksom. Haha.. Jeg tror jeg også hadde vært rimelig frustrert som sjef. Men det er jo noe med hva man tenker inne i hodet sitt, og at ikke alt passer seg å si til den ansatte liksom.

Jeg må jo selvsagt tenke på meg selv, og har jo rett til det jeg gjør. Nå skal jeg jo i tillegg prøve å komme delvis tilbake for å vise litt "velvilje" her, og at jeg virkelig "ønsker å prøve" å få det til..

Blir spennende å se i august hvertfall.

Jobber med en jeg heller ikke kommer spesielt godt overens med. Jobber med samme personen hele tiden, så det rullerer ikke.. Og hun snakker kjempedårlig norsk, og det er misforståelser HELE tiden om alt og ingenting som er et super-irriterende moment det og. Nettene blir ikke kortere for å si det sånn.

Og hun har meninger om alt og ingenting. Drakk en energidrikk i 01-tiden for å klare og holde meg våken, i motsetning til hun som drakk en KANNE kaffe... Den ene energidrikken der var liksom mitt høydepunkt da jeg ikke drikker kaffe/te eller annet. 1 stk. Så har hun klart å si til sjefen at "det er jo ikke rart hun ikke sover, som sitter og heller i seg energidrikker hele natten", og hun tok det opp med meg dødsalvorlig en natt at jeg kom til å få hjerte- og karsykdommer pga det liksom. "Jeg anbefaler deg virkelig å slutte med det der". Vet det med at det ble sagt direkte til sjefen min, for sjefen ville gi meg søvntips oå kontoret basert på dette her da..... HALLOOOO LIKSOM.

Så can't wait til å høre hvilke meninger hun har om at jeg som "ung og sprek" nå startet arbeidsforholdet som sykemeldt... Kommer sikkert til å skylde på den jævla ene red-bullen min til natta. Fyflate for en plass.
 
For en useriøs sjef. Syns det er rart at slike syke mennesker får sjefsstillinger.
 
Jeg starta i ett ettårs vikariat og var gravid, mista og ble sykmeldt etter en mnd, i mellomtiden hadde vi omgangssjuke, influensa, forkjølelse og alt som gikk bhg, klarte jobbe delvis fram til sommeren, hadde ei ulykke i ferien min på sommeren som resulterte i hjernerystelse og div og møtte veggen på høsten. Ble så gravid igjen på høsten og ble sykmeldt pga form og bekken og gikk ut i permisjon ett halvt år etter vikariatet gikk ut men hadde jo krav på sykepenger siden jeg ble sykmeldt i vikariatstillingen. Komplisert men noen ganger skjer alt på engang, pluss at jeg hadde problemer med fysikken, ryggen og revmatiske problemer. Jeg er også tilsynelatende ung og sprek men man kan ikke alltid tenke jobb. Jobben takker deg aldri om du får en skrantende helse. Bare du kan takke deg selv for å ta vare på deg selv akkurat i den perioden du trenger det. Nå er jeg mere sånn at jeg gir f i jobb.
 
Helt vanvittig... Om dette er en IA bedrift er de pliktige å tilrettelegge for at du skal kunne jobbe. Jeg tror jeg hadde snakket med tillitsvalgte om saken jeg. Men hadde ikke gidda presse meg for en slik arbeidsgiver. Høres ikke ut som at du kommer til å få noe klapp på skulderen for å gjøre det.
 
Jeg hadde gitt f i hele jobben, krevd svangerskapspenger så du ikke bruker opp kvota før fødsel, og kosa meg hele sommeren :D Enda jeg har egentlig arbeidsmoral og elsker å jobbe altså ;)
 
Jeg hadde gitt f i hele jobben, krevd svangerskapspenger så du ikke bruker opp kvota før fødsel, og kosa meg hele sommeren :D Enda jeg har egentlig arbeidsmoral og elsker å jobbe altså ;)

Ja, sant. Jeg må hvertfall få gjort om sykepengene til svangerskapspenger. Så tenker jeg at nå har jeg på en måte avtalt med legen at jeg skal prøve 50% fra og med august. Men kjenner at det er ikke mye som skal butte i mot før jeg bare vil over på fullt med svangerskapspenger igjen altså.. Som dere sier - jeg vet ikke om jeg har så lyst å presse meg så veldig for den merra der. Hun vil jo åpenbart bare bli kvitt meg nå uansett (noe hun ikke blir) - så alt hva jeg gjør blir vel bare feil fra nå likevel.

Uansett sa legen at det var vanlig at man var helt fritatt fra nattevakter fra rundt uke 24-26, mener jeg hun sa. Så om jeg så gjør "alt jeg kan" - så kommer jeg jo maks til å være der og jobbe mine 50% i 12 uker (fra uke 12 - 24). Og med 14 vakter på 6 uker, delt på to: 7 vakter på 6 uker, så er det jo ikke så mange vaktene jeg skal ta der uansett før det er helt over og ut. Det er også en trøst. At det blir maks rundt 14 vakter totalt på de 3 månedene, om jeg jobber 50 % av de selv. Og man skulle jo tro at lot seg gjøre altså. Det er jo ikke akkurat veldig mye.. :) Så har jeg hvertfall gjort "mitt" liksom.
 
Hei,

hva mener du med bruke opp kvota? hvor mye er det snakk om?

Er vel sykemeldings"kvota" vi snakker om. :)
Man har vel ikke rett på mer enn 12 mnd sykemelding. Etter det har man et stort problem inntektsmessig..
Så å bruke de opp nå under svangerskapet er jo dumt om man skal gå hen å være syk etter fødsel osv.
 
Back
Topp