Å slutte med bleie...

gull nr.3

Glad i forumet
Hei! 
Jeg ser det er mange av desemberbarna som har slutten med bleie. Min lille frøken nekter å gjøre noe på do/potte. Har prøvd mye rart. Men kanskje dere har noen tips jeg ikke har prøvd? 
Skal la hun få gå med truse litt hjemme nå som det ikke er 4 lag med klær! :p
 
Her brukte vi klistremerker som belønning da Jonas sluttet med bleie, vi lagde "do-kort" som vi hang på veggen ved siden av doen og hver gang han gikk på do fikk han et klistremerke. Vi tegnet inn ruter på kortet som han skulle fylle med merker og hver gang kortet var fullt fikk han gå i lekebutikken og velge seg en liten ting :-) 
På det første kortet hadde vi veldig få ruter og så økte vi på de neste, etter 3 kort sluttet vi med merkene.

Han ville aldri tisse på potte, men vi kjøpte et lite dosete til han som han var veldig glad i - det måtte vi ha med over alt i starten ellers ville han ikke gå på do borte.

Da han først sluttet med bleie var han helt klar for det selv, vi prøvde i fjor sommer men da var han overhodet ikke klar og det resulterte i mange våte truser og mye hyling. Så da tok vi på igjen bleia og ventet et par måneder, da var det barnehagen som sa at de trodde han var klar og de tok også store deler av jobben. Jeg tror dette hjalp mye, at de var flere barn som skulle slutte sammen, de hadde også klistremeke-systemet i barnehagen.

Lykke til med bleieslutt :-)
 
Patrick slutta for litt over 1 år siden.. Da bestemte vi oss for å prøve, og vi tok av bleia når vi var hjemme. Det ble mye vasking de første dagene, men det tok bare to dager før han forsto hvordan han skulle prøve å tisse.. Etter dette gikk alt mye enklere! Det ble mye mas fra vår side om "må du tisse??" hehe!

Etter en stund prøvde vi oss på små turer ut f.eks på butikken eller lekeplassen uten bleie, og like før sommerferien kutta vi ut bleia helt på dagtid.. På natten hadde han bleie frem til jul..

Når han  ble storebror i oktober hadde han et tilbakefall der han bæsja på seg flere ganger, og hadde litt do nekt.. Da printa vi ut et do-skjema med Dora på (google potty training chart), og han fikk kryss for hver gang han var på do. Når skjemaet var fullt vanket det en liten premie :)

Nå er det ingen problem utenom kanskje 1 gang i mnd der han kommer for sent inn på do i barnehagen når han er ute og leker..
 
Ikke så mye hjelp å råd jeg kan komme med desverre. Har selv 1 gutt som snart er 4,5 år og har aldri tisset eller bæsjet på do.Klarer ikke å få ham til å sitte på do. Han har fullstendig do skrekk ! Vi har prøvd alt mulig av råd og tips, helsestasjonen/ barnehagen klarer ikke å hjelpe, var innom BUP som konkluderte med at han skal behandles for fobi. Vi skal starte i juni med samtaler mellom gutten vår og helsesøster og personal fra Familiesenteret. Hvis ikke dette hjelper så skulle vi over på BUP igjen. Han er uten tvil klar for å slutte med bleie fysisk. Går mye med truse hjemme og i helgene, men nekter å ha truse i barnehagen. Gir da beskjed om når han må tisse eller bæsje og at vi må ta på bleie.Krysser fingrene for at det snart løsner, er tross alt skolestart neste år...
 
Back
Topp