Å skjære alle over en kam

Eller som min mann så oppgitt sa tilmeg en gang; "herregud, du kan ikke gre alle tyrkere med samme børsten da!"

ORIGINAL: ina1984

ORIGINAL: Sonja Borge

Nå må jeg bare si ifra ei gang for alle:

Det heter å skjære alle over en kam!

Man kan ikke feie noen over en kam, man kan ikke slå noen under en kam, og man kan ikke skjære noen over ei fjøl!

Det er utrolig fascinerende hvor mange varianter som kan dukke opp her inne på generelt i løpet av en dag.

(Og ja: jeg er en sykemeldt norsklærer som bure hatt bedre ting å gjøre enn å ha forelesninger her inne.)

Hihi[:D]

Og jeg burde ha noe bedre enn å rette på dette også...[8|][:D]

å gjøre?

Ikke lett dette.. [:D][:D]

Husker en mann fra Etiopia, som jeg ble kjent med på jobb, som skulle fortelle en gladnyhet til oss - og det var at hans kone var på veien med et barn.. [:D][:D] Han lo godt når han ble fortalt dette og tok det hele med godt humør! (Han var en sann gledespreder på jobben).

Og så var det aerobicinstruktøren fra Usa som skulle trene en gruppe mennesker som gikk på attføring. Hun hadde leeenge trodd at det hette noe annet så hun ropte høyt til gjengen - kom igjen avføringsgruppa - dette klarer vi!!!![:D][:D]

Man kan ikke feie noen over en kam, man kan ikke slå noen under en kam, og man kan ikke skjære noen over ei fjøl!

Det er utrolig fascinerende hvor mange varianter som kan dukke opp her inne på generelt i løpet av en dag.

(Og ja: jeg er en sykemeldt norsklærer som bure hatt bedre ting å gjøre enn å ha forelesninger her inne.)

det heter GREIE (børste) ALLE UNDER EN KAM :))))
det er jo det kammen brukes til :)

ORIGINAL: Ønsker en engel

Haha, du tuller nå, sant? [:D][:D]

ORIGINAL: MalinDalin

Eller som min mann så oppgitt sa tilmeg en gang; "herregud, du kan ikke gre alle tyrkere med samme børsten da!"

http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=19523713

Jeg bare viser til min tidligere tråd, sier god lesing, og takk skal du ha!!
Du er min nye heltinne!

Jeg er så fantastisk lei av hvordan alle klarer å voldta dette stakars frisørredskapet.
En gang for alle, det heter “Å skjære alle over én kam”.
Det er hårreisende (når vi først er inne på et frisørtema) hvor mange som bruker dette uttrykket feil.
Jeg tør påstå at dette blir skrevet korrekt mindre enn 10% av alle ganger det blir brukt.

Å skjære alle over én kam.
Det var opprinnelig et uttrykk fra hårskjærere, nå har det overført betydning: behandle eller bedømme alle på samme summariske måte, felle samme nedsettende dom over alle.
Norsk riksmålsordbok viser til sitater fra Ibsen og Dagbladet i 1933.

Aschehoug og Gyldendals store norske ordbok sier: man kan ikke skjære alle over én kam. = ikke behandle eller anse alle på samme måte.

Etter min mening kan man enten lære seg det ordentlig, eller la være å bruke det.
Man har jo også personer som virkelig bidrar til det norske språkets forfall, og kommer opp med bl.a. disse "nyskapningene"

• Hvorfor skal vi dra alle under en kam?
  • Ikke dra alle indere over en kam.
  • Macho, nå dømmer du alle under en kam
  • Macho, teit å ta alle menn under en kam.
  • Du burde også ikke kaste og drepe alle under en kam.
  • Jeg er helt enig i at man slett ikke bør feie alle over en kam
  • Ja, du får heller skjære alle under en kam
  • Uansett, albanere sier at vi ikke skal gre alle under en kam
  • Flott at du drar alle muslimer over en kam.
  • Og du, hvordan har du tenkt å endre noe i et samfunn uten å måtte feie over en kam?
  • Alle kan ikke ta alle under en kam
  • dette forumet tar alle lesere under en kam
  • Han bebreidet sin motpart for å “slå alle over én kam”
  • men så tar de alle under en kam!
  • Men jeg tar ikke alle over en kam.
  • Vi skjærer ikke folkegrupper over en kam, det er ikke viktig hvor de kommer fra
  • men jeg feier ikke alle amerikanere over en kam
  • Ikke dra alle over en kam!
  • Vær så snill å si hvor den ligger da, så du ikke drar alle under en kam
  • Dra alle under en kam.
  • Men likevel skjærer jeg ofte gruppen over en kam, det innrømmer jeg er uheldig.
  • kun “duster” feier alle under en kam.
  • Mener jeg har ett meget nyansert syn i forhold til de som burde dras under en kam.
  • kanskje fordi du VIL vi skal ta alle over en kam, så du får noe argument i mot oss?
  • Enig at alle ikke bør komme under en kam,
  • men hva er dette med å trekke alle over en kam
  • tjaa..skjærer ikke alle under en kam.
  • man kan ikke kjøre alle under en kam.
  • men sånn det er i dag blir alle slått over en kam, altså behandlet likt, på bakgrunn av karakter i kun relevante psykologifag.
  • det er ikke noe man skal tre alle over i en kam
  • og ved å trekke studentpolitikere og gammelstalinister under en kam, …
  • Så klart så skal jeg ikke greie alle lærere over en kam i dette tilfellet
  • Men la oss ikke greie alle under en kam.
  • Her tas nazister og godtfolk under en kam og lupe og stilles opp til begjær.
  • Må ikke feie alle jenter over en kam…
  • Jeg kjemmer ikke alle over en kam,
  • fordi mange, deriblant du, kutter alle MLMselskap under en kam
  • Alle sektorer har hatt sine problemer, og MSCI sine sektorindekser har da også over en kam lidd i august.
  • Med fare for å bli anklaget for å ha solgt meg til borgerstaten, så skal man ikke dømme alle gnomer over en kam.

Noen kan jo være ganske underholdende, andre kan være søte.
Men det er ikke skrevet rett av den grunn.

Vel, det var dagens norskleksjon fra meg.

ORIGINAL: Bdancer

neinei det heter å dra alle under en kam. man skjærer da ikke med en kam - det gjør man med kniv[:D]

[:D][:D]
Det var opprinnelig et uttrykk fra hårskjærere, nå har det overført betydning: behandle eller bedømme alle på samme summariske måte, felle samme nedsettende dom over alle.

ORIGINAL: Bdancer

neinei det heter å dra alle under en kam. man skjærer da ikke med en kam - det gjør man med kniv

Bare quoter her og jeg.. Det gjør jo litt vondt å lese [8D]
[:D]

neinei det heter å dra alle under en kam. man skjærer da ikke med en kam - det gjør man med kniv

[:D][:D] Dette gjør Vondt å lese ... hehe
må bare quote litt:

Hehehe, glemte visst et ord der ja gitt[:D] Å "gjøre" skulle selvfølgelig vært skvisa inn i den setningen...haha, komisk å skrive feil når man kommenterer gramatikk-feil hos noen andre[:D][8D]

ORIGINAL: slisabeth

ORIGINAL: ¤Svinmerra¤

Jeg pleier å feie over alle under en kam, jeg! [X(]

Jeg pleide å feie over alle MED kam jeg. Det var på den tiden jeg kastet perler over gåsa og helte vann på grisen. Etterpå gikk jeg ut i bekken etter vann, for jeg trodde gjerdet var nymalt på andre siden av enga.

Back
Topp