Å skaffe valp - trenger råd!

Ej sikke lej

Andre møte med forumet
Vi har lenge vurdert å få hund, men har utsat det fordi vi ønsker barn først, og at minstemann skal være rundt 1,5 år før vi skaffer oss hund.

Vi har tenkt over det meste, og funnet ut at vi må ha en hund som ikke blir for stor. Grunnen er at vi føler det blir enklere med tanke på barna, og med tanke på at vi ønsker å ha hunden med oss overalt hvor vi drar, og derfor ønsker å ha god plass i bil osv.

Jeg er kresen, og kan f eks aldri ha puddel eller yorkie (ikke meningen å støte noen..).
Vil aller helst ha en staffe, boxer eller langhåret shæfer - men umulig med tanke på størrelsen.

Så, vi vurderer rasene Cavalier King Charles Spaniel, Mops eller Jack Russel.
Vi lurer på om noen har erfaringer fra noen av disse hundenes personlighet, levetid, barnevennlighet osv.?

Og ang Jack Russel, hva er egentlig greia med terrier eller ikke?

Om noen vil svare oss, er vi veldig takknemlige. Og kom gjerne med andre tips til raser [:)]

www.canis.no

ORIGINAL: Sicily

www.canis.no

Tusen takk [:)] Men har sett der inne. Vil høre mer personlig erfaring og råd. Men takk likevel!

Hva med en labradortispe? De blir ikke så store. Min var bare 43cm høy [:D] Og du kan jo velge foreldredyr som ikke er så store.
De er familievennlige, lette å trene og er med på alt som er gøy [:)]

Terriere kan være skal ikke dra alle under en kam da, men ganske agressive..
Har en dårligt gemytt..

Vi valgte derfor en 3 color dansk svensk isdtede for jack russel.. :)

For de som liker dem, er shetland sheepdog en veldig herlig hunderase [:D]

ORIGINAL: BølleBella

Hva med en labradortispe? De blir ikke så store. Min var bare 43cm høy [:D] Og du kan jo velge foreldredyr som ikke er så store.
De er familievennlige, lette å trene og er med på alt som er gøy [:)]

Mest barnevennlige hunden jeg vet om!![:)]

ORIGINAL: Sjakkruta

For de som liker dem, er shetland sheepdog en veldig herlig hunderase [:D]

Første som slo meg også. Eller hva med Toller?

cavalieren er en utrolig grei rase. pass på sykdom bare, for det er det mye av.

Jeg elsker mops! De er sååå nydelige, og jeg passer mopsen til venninna når ho skal noe.
Da vi skulle ha hund, var planen en mops, men de blir så fort syke[:(]
Så da valgte vi golden retriever. Men den er STOR da!
Hva med lapphund? De er ikke så store, men heller ikke knøttsmå.
Jeg kjenner 2 jack russel, og de er spinnville begge to!

Har selv dvergschnauzer , ypperlig rase med små barn samt at du slipper røyting og det er en allergivennlig rase også en grei ting tenke på i disse dager hvor så mange har allergier

Jeg skal komme med mine erfaringer som garantert går på tvers av alt du har hørt [8D]

Er oppvokst med golden retrievere, verdens snilleste hunder. Kjøpte meg en selv da jeg flyttet
hjemmefra, gikk lydighet og agility med han.. kjempeflink, men var livredd unger, så han bjeffet og
knurret så fort han så en [&o]  Han hadde såvidt jeg vet, ikke vært sammen barn i det hele tatt, for
vi hadde ikke barn da.  Så fikk vi Robin og han ble ikke noe bedre, måtte avlive han da Robin kom i
krabbestadiet, etter en glefsing.  Han fikk bare en sjanse.. [:(]

Så kjøpte vi oss en Jack Russel tispe, Robin var 4 år, og jeg hadde ikke hørt mye pent om denne rasen, (men skulle ha [8D])
så vi jobbet veldig med å ikke få en typisk "terrier".. Jeg har vært lydighetsinstruktør før i tiden, så jeg hadde jo litt
kunnskap her da [:)]  Jeg må si det er det snilleste hunden jeg noen gang har hatt, så stødig og trygg.. ingen
bjeffing, dominans, har aldri gnagd eller noe av det jeg hadde hørt var normalt!

Nå har vi 2 barn, og de har mye besøk av mange unger, hun bare elsker å få være sammen de.. hehe, er med på
rommet og hopper opp i senga hvis de ser på tv. Hun er ikke spesielt lydig, men jeg lot henne få være "hund" og ikke
en treningskamerat da.. Hun er med mannen min på jobb hver dag, så hun er veldig sosial.

Jeg vil si at du skal gå for en Jack Russel, men finn en "stueoppdretter" for jeg hater virkelig storoppdrett etter erfaring
fra Retrievertiden min.. Hun jeg kjøpte Buffy av, ville bare ha ett kull siden gemyttet var så bra, så hun mente dette måtte deles [:-]

Har forsøkt å parre Buffy også, men hanhunden klarte ikke  [8D] Nå er hun snart 7 år, så løpet er kjørt..

her er vår fantastiske hund [:D]:

Så trist å lese om golden'en din! Vår elsker unger heldigvis! Trist å måtte avlive[:(]

ORIGINAL: smash

Så trist å lese om golden'en din! Vår elsker unger heldigvis! Trist å måtte avlive[:(]

huff ja.. men følte vi ikke hadde noe valg [&o]  Det var en veldig dårlig oppdretter (men er i styret i RK), og jeg mistenker innavl her [&:]
Jeg har fortsatt lyst på Golden da [:D] men mannen min som ikke er hundemenneske, syntes det er
veldig deilig med en liten hund [8D] og jeg er jo litt enig!

Vi har kinesisk naken hund & jr :).

Vår kinesiskenakenhund er nå snart 4 år:)
Kinesisknakenhund er en veldig lett og grei hundetype:)
Får 10 i score på alt av tester,  jeg forstår GODt hvorfor:)
Omgjengelig og rolig hund[:)]

Har en liten jr jente på 6 måneder også[:D]
Er en hunderase man må være veldig konsekvent med!
Men hun er jo bare fantastisk!
Er man flink til å være konsekvent og "streng" for å lære den så er det ikke noe problem:)

Kjenner til flere med jr og kun 1 av de har vært klin gal, ingen andre:)

Om du skal ha en jr ville jeg nok vært veldig nøye på oppdretteren i forhold til om de har vært konsekvente med hunden fra første stund:)
Det hadde våre vært nemlig:)

Lykke til med valg av hund[:D]

jeg har veldig lyst på jack russel.
hadde lyst på mops før, men de har så my problemer med øynene

ORIGINAL: Sandradee*

Vi har kinesisk naken hund & jr :).

Vår kinesiskenakenhund er nå snart 4 år:)
Kinesisknakenhund er en veldig lett og grei hundetype:)
Får 10 i score på alt av tester,  jeg forstår GODt hvorfor:)
Omgjengelig og rolig hund[:)]

Har en liten jr jente på 6 måneder også[:D]
Er en hunderase man må være veldig konsekvent med!
Men hun er jo bare fantastisk!
Er man flink til å være konsekvent og "streng" for å lære den så er det ikke noe problem:)

Kjenner til flere med jr og kun 1 av de har vært klin gal, ingen andre:)

Om du skal ha en jr ville jeg nok vært veldig nøye på oppdretteren i forhold til om de har vært konsekvente med hunden fra første stund:)
Det hadde våre vært nemlig:)

Lykke til med valg av hund[:D]

Signerer på det sterkeste!!!!  Jeg er nazi på unger og barn, henger igjen fra lydighetstiden [8D]

ORIGINAL: Lena Levegg

ORIGINAL: smash

huff ja.. men følte vi ikke hadde noe valg [&o]  Det var en veldig dårlig oppdretter (men er i styret i RK), og jeg mistenker innavl her [&:]
Jeg har fortsatt lyst på Golden da [:D] men mannen min som ikke er hundemenneske, syntes det er
veldig deilig med en liten hund [8D] og jeg er jo litt enig!

Uff, så kjipt med sånne oppdrettere! At de har samvittighet!!!!
Ja, golden er nyyydelig rase! Spesielt når de er over den værste perioden!

Små hunder har en tendens til å være litt aggressive, men det er selvfølgelig unntak. Mops ville jeg ikke vurdert pga at de ofte er disponert for sykdommer. Jack Russel ville jeg heller ikke vurdert fordi terriere er en krevende rase. Da må man ha tid og krefter til å oppdra den for å si det sånn[:)]
Jeg har selv hatt amerikansk coccer spaniel, og synes spanielrasene er bra hunder.

Men hva med whippet? Den er liten/medium av størrelse og passer fint for nybegynnere. Den er skapt for jakt og fart, og trenger en del morsjon, men den er vanligvis en rolig og harmonisk hund. Den er også hengiven og barnekjær. Men den kan være litt reservert overfor fremmede, og liker ikke ståk og støy. Den er veldig renslig, men liker dårlig å være alene hjemme fordi det er en sosial rase.

Spørs litt åssen dere bor også da, om det er hus eller leilighet. Og dere må tenke på hvor mye dere er villig til å gå tur med hunden. Mange raser krever MYE morsjon.
Har dere tenkt på at en av dere, eller begge, må være hjemme med valpen den første tiden? Så hvis dere jobber begge to og ikke har mulighet til det, er det ikke noe godt tidspunkt å skaffe seg valp på. Men det har dere sikkert tenkt på[:)]

Back
Topp