Å sitte og vente på overvelmende kvalme...

Bondemamma

Forelsket i forumet
Februarlykke 2015
Å sitte og vente på at kvalmen skal komme, er som å vite du er smittet av omgangssjuke, og bare vente på at den skal slå ut .
Trodde svangerskap nr. 2 skulle bli litt mer avslappet. Trodde jeg ville "glemme" at jeg var gravid og tiden skulle gå såå mye fortere. 4 dager siden testen siste to streker, men det føles som 4 uker. MINST.
Prøver å konsentrere meg om dattera mi men det ligger i bakhodet hele tiden. Kjenner etter på formen hele tiden, noe som driver meg til det glade vanvidd. I mitt første svangerskap var jeg "omgangssyke-dårlig" av og på i 3-4 uker. Da mener jeg konstant oppkast i 2 døgn i strekk, så litt pause, så på'n igjen. Ble bedre når jeg fikk rutine på matinntaket, men gruer meg til at det skal bli sånn igjen.
Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men føler jeg måå få ut noe frustrasjon, iom ingen vet noe har jeg ikke noe å klage til =/

Noen som har opplevd å være i bedre form med nr 2?

Jeg har vært igjennom tre uker med den samme ventingen. Jeg ble så redd for kvalmen med en gang jeg testet at jeg fikk time til samtale hos jordmor to dager etter. Det hjalp masse! Jeg trengte å legge en plan for å prøve å unngå det verste av kvalmen dersom den skulle komme. Jeg var dårlig med nr en, men med nr to var det verre. Jeg var sengeliggende så og si hele tiden i ni uker.
Noe av det jeg gjorde denne gangen var å få tatt blodprøve av jernlager (ferritin) så tidlig som mulig mens den ikke er utvannet. Det gjør meg trygg på at jeg kan ta ekstra jern for å prøve å holde energinivået høyere. Er ofte kvalm og sliten samtidig. Jeg tar også multivitamintablett og omega3 så det ikke skal være noe som mangler. Dessuten har jordmor hjulpet meg å undersøke risiko med bruk av kvalmedempende tabletter, og jeg har nå to typer i backup som jeg kan ta i nødsfall. Det hjelper å ha tablettene, samt å ha sett svart på hvitt at det ikke er noen risiko forbundet med å ta de typene tabletter.

Nå har jeg nettopp bikket 8 uker og ligger på sofaen med kvalme som kommer og går samt null energi, så i ettermiddag før banehagehenting skal jeg nok teste min første kvalmedempende. Så langt går det greit, selv om jeg skulle ønske jeg slapp kvalmen av hele mitt hjerte.

Off. For meg er også kvalmen det verste. Om det hadde hjulpet å bare kaste opp og bli ferdig hadde jeg gjort det, men sist hjalp det ikke. Ble helst bare verre av det, og endte opp på legevakta flere ganger. Har Sea band, Prostafen og Phenargan liggende fra sist så håper det skal hjelpe. Verste er å tenke på at det skal bli så gale jeg ikke klarer gi dattera mi den oppmerksomheten hun fortjener. Så jeg tar henne med og reiser på hytta i dag, for der er der diger terrasse hun kan leke og løpe og kose seg. Så om jeg er dårlig neste uke (begynte uke 6 sist) så kan jeg ligge i fosterstilling i sofaen/solstolen, og hun kan løpe og kose seg og være 100% trygg =)

Første graviditet var jeg så dårlig at jeg trodde jeg skulle daue noen gange... Var dårlig fra uke 6 til 39... Denne gangen er jeg så langt bare småkvalm...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Sist gang bodde jeg på badegulvet frem til vi mistet, men denne gangen har jeg bare vært små kvalm innimellom. Blir bekymret av det, men det viser jo bare det at det er forskjellig hver gang

Jeg har vært like kvalm i mine 3 svangerskap, kvalmen begynte mye tidligere denne gangen dessverre. Så nei jeg har ikke opplevd denne som "lettere" :p er kvalm 24/7 :( ser frem til det er over!

Sent from my iPhone using BV Forum

Off. For meg er også kvalmen det verste. Om det hadde hjulpet å bare kaste opp og bli ferdig hadde jeg gjort det, men sist hjalp det ikke. Ble helst bare verre av det, og endte opp på legevakta flere ganger. Har Sea band, Prostafen og Phenargan liggende fra sist så håper det skal hjelpe. Verste er å tenke på at det skal bli så gale jeg ikke klarer gi dattera mi den oppmerksomheten hun fortjener. Så jeg tar henne med og reiser på hytta i dag, for der er der diger terrasse hun kan leke og løpe og kose seg. Så om jeg er dårlig neste uke (begynte uke 6 sist) så kan jeg ligge i fosterstilling i sofaen/solstolen, og hun kan løpe og kose seg og være 100% trygg =)

Jeg har de samme tablettene. Tok postafen i dag, og det hjalp heldigvis. :) Hadde du god effekt av phenergan?
Sea band hjalp ikke noe for meg sist.

Sikkert veldig lurt av deg å reise til hytta så du vet du kan ligge og slappe av. Det å forberede seg sånn at det liksom ikke er den største krisen, kan være med å gjøre at det tar lengre tid før kvalmen blir ille. Du trenger ikke å bekymre deg så mye for at du ikke klarer å stille opp så veldig for dattra de i noen uker. Det er relativt kort tid, og hun kommer ikke til å huske noe av det. Jeg tenkte nok litt på det når jeg var dårlig med andremann, men det satte ikke noen varige men så vidt jeg kan se i storebroren.

Jeg var veldig kvalm på kveldene med nr.1, med nummer 2 var jeg mye bedre og bare sporadisk kvalm. Denne gangen merker jeg ikke antydning til kvalme ( enda). Så for meg kan det se ut til at det blir bedre for hver gang.

Phenergan stopper brekninger så for meg hjalp d så jeg fikk sove. Sea band funka i lengre perioder sist og de funker på min uforklarlige spontankvalme som jeg har til vanlig. Har sambo i "backup" om d skulle bli så gale jeg ikke klarer lage mat og skifte på litla osv. Han er hjemme og bygger terrasse :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Back
Topp