Å ligge på ryggen, snur meg uten at jeg tenker over det.

Kloppikula

Andre møte med forumet
Hei,

jeg har nå i uke 24, med tvillinger. De ligger ganske tydelig på hver sin side av magen enda og blir forholdsvis urolige når jeg legger meg på siden for å sove. Dette gjør at jeg underbevisst legger meg over på ryggen når jeg sovner. Jeg våkner flere ganger Ila natta fordi jeg har havnet på ryggen, snur meg da såklart tilbake på en av sidene men enten blir jeg da holdt våken av urolige småtroll som mener de får liten plass, eller så sovner jeg og legger meg på ryggen. Jeg er egentlig en sidesover, så dette er nytt for meg :)

har nå kjøpt en gravidpute i håp om at denne holdt meg på siden, men den gang ei.. vurderer nå legge den bak meg så den stopper meg for å snu? Men i natt har jeg da bare lagt meg intill den/delvis oppå den I «ryggleie» :shifty:

jeg har ikke noe ubehag av å ligge i ryggleie per nå, men jeg har forstått at uavhengig av om det er ubehagelig eller ikke så er dette veldig ugunstig for fostrene..

Er det noen som vet om hvis men ligger i en mellomting mellom rygg og sideleie om dette gir samme press på Vena Cava ?

jeg ligger nok aldri veldig lenge i ryggleie, jeg er pga ryggsmerter/leddgikt en sover som flytte meg endel fra side til side.. jeg tror også dette er grunnen til at jeg nå preferer rygg da magen hindrer meg litt i å ligge i en stilling som er god for ryggen☺️

Er også gravid med tvillinger ( uke 22), og opplever det samme som deg når jeg ligger på siden. Blir full baluba i magen da :rolleyes:
Tror jeg hadde prøvd å legge pute bak ryggen, eller slik at du ligger «tippet» mest over til venstre. Kan ikke tro det er farlig..
Jeg har foreløpig ingen ubehag ved å ligge på ryggen, men sover uansett på siden og tipper meg såvidt over til venstre når jeg ligger å scrolle lenge på mobilen :)

Ja, jeg også ligger liksom tippet over på siden prøver ikke ligge flatt over på ryggen.. men det er vanskelig altså

Får i tilegg endel «strekk» i magen når jeg snur på meg, og det er så ubehagelig.. men værre skal det vel bli kjenner du mye bevegelse gjennom
Dagen foresten ? Hos meg er det noe bevegelse «hele» dagen, så tar det helt av på kvelden ☺️

Jeg har skjønt det sånn at det ikke er noe problem å ligge på rygg så lenge man ikke kjenner ubehag? Jeg sovner alltid på ryggen, er 24+6 og merker ingen problemer. Så kan vel ikke tro at det gjør noe :eek:

Det jeg har lest om å sove på ryggen, er at man skal prøve å unngå det i tredje trimester.

Så ville ikke stresset så mye med det ennå. Jeg sover også mye på ryggen fremdeles, men snur meg på siden når jeg våkner.
Står vel også litt om at de fleste gravide mot slutten ligger på siden, på grunn av den store magen. Det blir rett og slett mer og mer ubehagelig å ligge på ryggen når magen vokser? Satser på at dette stemmer, for jeg elsker å sove på ryggen :hilarious:

https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-ikke-sove-pa-ryggen/

Ja, jeg også ligger liksom tippet over på siden prøver ikke ligge flatt over på ryggen.. men det er vanskelig altså

Får i tilegg endel «strekk» i magen når jeg snur på meg, og det er så ubehagelig.. men værre skal det vel bli kjenner du mye bevegelse gjennom
Dagen foresten ? Hos meg er det noe bevegelse «hele» dagen, så tar det helt av på kvelden ☺️

Samme her ja! Strekker ofte godt i magen, merker godt når de endrer stilling også, da strekker det fælt. Og mye liv gjennom dagen ja, ekstra mye på kvelden som du sier ☺️ Tar som regel helt av når jeg skal sove også :hilarious: kjenner du forskjell på hvem som er hvem?

Jeg spirte jordmor om dette her om dagen. Hun sa det ikke er farlig å havne på ryggen i løpet av natta. Hvis man får for mye press, så merker man det! Sist gang hadde jeg ikke sjans å sove på ryggen litt uti tredje trimesteret. Det rett og slett gikk ikke, og jeg ble kvalm og svimmel med en gang. Problemet som kan oppstå, er jo at det blir for mye press på vene cava, og det merker man ved at det er skikkelig, skikkelig ubehagelig er min erfaring i alle fall.
Så jordmor her sa at så lenge du ikke føler ubehag, er det ikke farlig.

:)
Samme her ja! Strekker ofte godt i magen, merker godt når de endrer stilling også, da strekker det fælt. Og mye liv gjennom dagen ja, ekstra mye på kvelden som du sier ☺️ Tar som regel helt av når jeg skal sove også :hilarious: kjenner du forskjell på hvem som er hvem?

Ja, jenta ligger frammest og øverst hun ligger delvis på tvers over magen og breier seg ut, gutten ligger delvis bak henne og mye lengre ned mot skambeinet. Hun er mer aktiv, men han sparker mye hardere.. de er begge mest aktive mot den ene siden av en eller annen grunn (Høyre). Jeg merker ikke mye av de endrer stilling, mest når jeg gjør det og de herjer. Har innimellom litt drag oppover sidene utpå dagen også. Regner med livmora får strukket seg godt :rolleyes:
Kjenner du god forskjell på dem? :)

Last edited:
Jeg spirte jordmor om dette her om dagen. Hun sa det ikke er farlig å havne på ryggen i løpet av natta. Hvis man får for mye press, så merker man det! Sist gang hadde jeg ikke sjans å sove på ryggen litt uti tredje trimesteret. Det rett og slett gikk ikke, og jeg ble kvalm og svimmel med en gang. Problemet som kan oppstå, er jo at det blir for mye press på vene cava, og det merker man ved at det er skikkelig, skikkelig ubehagelig er min erfaring i alle fall.
Så jordmor her sa at så lenge du ikke føler ubehag, er det ikke farlig.

Dr. Google sier at dette ikke helt stemmer, at ikke alle føler ubehag. Dette er vist nyeste forskning.. Altså at det verken er gunstig for barn eller mor med ryggleie utover graviditeten, legene sa til meg når jeg spurte at siden jeg bærer to er vekten av de sammen allerede stor nok Til å kunne skape problemer :wtf: jeg tenkte nemlig også at det var helst ikke, mens legene var veldig klare på at jeg måtte unngå det.

Jeg var overhodet ikke noe ubehag relatert til det, faktisk nesten mer av å ligge på siden det strekker i magen og turbo 1 og 2 synes det blir for liten plass:smiley-angry026

:)

Ja, jenta ligger frammest og øverst hun ligger delvis på tvers over magen og breier seg ut, gutten ligger delvis bak henne og mye lengre ned mot skambeinet. Hun er mer aktiv, men han sparker mye hardere.. de er begge mest aktive mot den ene siden av en eller annen grunn (Høyre). Jeg merker ikke mye av de endrer stilling, mest når jeg gjør det og de herjer. Har innimellom litt drag oppover sidene utpå dagen også. Regner med livmora får strukket seg godt :rolleyes:
Kjenner du god forskjell på dem? :)

Tror jeg kjenner forskjell innimellom, men må innrømme jeg synes det er vanskelig. Er sikker på det er tv1 når det er helt nede med skambeinet, og tv2 når det er oppe med ribbeina på høyre side, men utover det har jeg ikke peiling :hilarious: Regner med det blir lettere når de har litt mindre plass..
Men ja, det får virkelig strukket seg godt tror jeg med to i magen :D

Men; du kan jo nevne dette med å våkne på ryggen til jordmor neste gang du er der, ikke sikkert det er sååå farlig.

Dr. Google sier at dette ikke helt stemmer, at ikke alle føler ubehag. Dette er vist nyeste forskning.. Altså at det verken er gunstig for barn eller mor med ryggleie utover graviditeten, legene sa til meg når jeg spurte at siden jeg bærer to er vekten av de sammen allerede stor nok Til å kunne skape problemer :wtf: jeg tenkte nemlig også at det var helst ikke, mens legene var veldig klare på at jeg måtte unngå det.

Jeg var overhodet ikke noe ubehag relatert til det, faktisk nesten mer av å ligge på siden det strekker i magen og turbo 1 og 2 synes det blir for liten plass:smiley-angry026

Aah så ikke denne før nå etter jeg postet sist innlegg. Da har jeg i grunnen ingen andre råd enn å prøve sovne med en pute under ene siden av ryggen. Og så regner jeg med det generelt nok går fint, da det nok er mange som har hatt dette «problemet» før oss..:rolleyes:

Hva med å ha noen puter øverst i ryggen/nakken slik at du blir litt sittende? Altså ikke helt oppreist, men gjerne slik man ligger på en sofa med mye puter i nakken så man får sett TV’n liksom (om dette gir mening:confused005). Da tenker i alle fall jeg at presset på magen ikke blir så ille :)

Hvordan har det gått med dere og denne rygg-sovingen? Jeg er også gravid med tvillinger, er 27+1 nå, og i det siste har jeg begynt å ende opp stadig oftere på ryggen når jeg sover. Vet det ikke er så bra selv om det ikke er ubehagelig for min del (tvert i mot er det ofte mer behagelig enn å ligge på en av sidene). Føler det har hjulpet med noe bak ryggen, men ikke alltid. Jeg har en tvilling på hver side av magen, jente litt nede til venstre, gutt litt høyere oppe til høyre. Om jeg ligger på siden så er det hovedsakelig venstre, men da føler jeg hun blir helt skvist, stakkars! Men vet ikke hvor godt det egentlig merkes for de hvilken side jeg ligger på. De blir begge så livlige hver gang jeg legger meg ned uansett. :p

Hvordan har det gått med dere og denne rygg-sovingen? Jeg er også gravid med tvillinger, er 27+1 nå, og i det siste har jeg begynt å ende opp stadig oftere på ryggen når jeg sover. Vet det ikke er så bra selv om det ikke er ubehagelig for min del (tvert i mot er det ofte mer behagelig enn å ligge på en av sidene). Føler det har hjulpet med noe bak ryggen, men ikke alltid. Jeg har en tvilling på hver side av magen, jente litt nede til venstre, gutt litt høyere oppe til høyre. Om jeg ligger på siden så er det hovedsakelig venstre, men da føler jeg hun blir helt skvist, stakkars! Men vet ikke hvor godt det egentlig merkes for de hvilken side jeg ligger på. De blir begge så livlige hver gang jeg legger meg ned uansett. :p

Har faktisk våknet et par ganger på ryggen i det siste, selv om jeg egentlig sover best på siden fra før av. Nå får jeg ekstremt vondt i bekken av å ligge på siden, og jammen er det ihvertfall tungt å snu seg!:confused::hilarious:
(27+4)

Min jordmor sa jeg ikke skulle bekymre meg for dette, fordi en vil våkne av ubehaget hvis det skulle bli farlig. Men leser jo mye ulikt på nettet. Hun sa også at det kan være greit å lage seg vane med å legge seg på siden, men at det ikke er farlig om man snur seg til rygg i løpet av natten.

Min jordmor sa jeg ikke skulle bekymre meg for dette, fordi en vil våkne av ubehaget hvis det skulle bli farlig. Men leser jo mye ulikt på nettet. Hun sa også at det kan være greit å lage seg vane med å legge seg på siden, men at det ikke er farlig om man snur seg til rygg i løpet av natten.
Min lege sa akkurat det samme! Jeg får litt vondt i øvre del av ryggen av å ligge på siden. Fikk beskjed om at sålenge det føles greit for meg er det greit å ligge på rygg på sofaen og slikt iallefall, og at det ikke er krise om jeg våkner på rygg bare jeg prøver å sovne på siden!

Er godt å lese at det er flere av dere som har hørt fra jordmor og lege at det ikke skal være farlig om man våkner på ryggen. Jeg har hatt så vondt av å ligge på siden i natt at jeg har endt opp på ryggen omtrent hele natten. Våknet gang på gang (mye pga en toåring i sengen) og snudd meg på siden igjen, men kjent at det er så vondt (mest i ribbeina, men også i ryggen), og at det faktisk er mye mer behagelig å ligge på ryggen akkurat og måtte innimellom bare legge meg over på ryggen i igjen for å lette ubehaget. Følte meg fortvilet og redd for at babyene skulle ha tatt skade av en hel natt hvor jeg har ligget på ryggen, og så lettet da jeg våkent i morges og kjente masse liv. Huff, så mye en skal stresse over!

Back
Topp