Å (ikke) veie seg på kontroller

Jeg veier meg hjemme på morgenen og oppgir det eventuelt på svangerskapskontroll
Gjør det samme som deg.
Liker ikke å bli forbauset over vekta på kontrollene. Da føler jeg på en viss kontroll når jeg har veid meg på forhånd.
 
Hvis man går opp veldig mye, er det anbefalt henvisning til fødepoliklinikken for ekstra oppfølging. Det kan også ha betydning for når man setter i gang fødselen.
Då må det vell være ekstremt mykje det er snakk om? La på meg 30kg første svangerskap og fekk aldri noko ekstra oppfølging og ikkje snakk om å sette igang fødselen sjølv om eg var godt på overtid.
 
Då må det vell være ekstremt mykje det er snakk om? La på meg 30kg første svangerskap og fekk aldri noko ekstra oppfølging og ikkje snakk om å sette igang fødselen sjølv om eg var godt på overtid.
Det er vel ofte hvis man legger på seg mye over kort tid de vil sjekke for f.eks. svangerskapsforgifting for det kan tyde på mye vann i kroppen. Sånn sett er veiing en enkel målestokk for barnets beste.
 
Då må det vell være ekstremt mykje det er snakk om? La på meg 30kg første svangerskap og fekk aldri noko ekstra oppfølging og ikkje snakk om å sette igang fødselen sjølv om eg var godt på overtid.
Vektoppgang i svangerskap kartlegges som en del av risikoscore skjema, som sier noe om når en fødsel bør settes igang. Større vektoppgang gir flere poeng på skjemaet. Hvor mye man må gå opp i vekt før det utgir poeng avhenger av hva din pregestasjonelle vekt var. Om man var normalvektig før sv.skap, dvs BMI under 25, så kan man gå opp 25 kg før det utgir poeng. Du må huske at retningslinjene endrer seg hele tiden og har nok endret seg mye siden ditt første svangerskap.
 
Då må det vell være ekstremt mykje det er snakk om? La på meg 30kg første svangerskap og fekk aldri noko ekstra oppfølging og ikkje snakk om å sette igang fødselen sjølv om eg var godt på overtid.
Det kommer an på din pregravide BMI. Hadde du en utgangs-BMI på >30, er det nok å legge på seg 9-10 kg før det anbefales henvisning og oppfølging i spesialisthelsetjenesten. Ellers gav Kokkostopp et veldig godt svar.

 
Jeg har ikke gått på vekta på en eneste kontroll så langt. Jeg visste sånn ca. hva jeg veide da jeg ble gravid og har ikke veid meg siden. Blir selvfølgelig fulgt opp og alt annet er bra. :)
 
enn så lenge så har jeg kun oppgitt vekt på første kontroll. Men fikk beskjed om pga høy BMI så måtte jeg ta diabetes prøve senere i svangerskapet.
 
enn så lenge så har jeg kun oppgitt vekt på første kontroll. Men fikk beskjed om pga høy BMI så måtte jeg ta diabetes prøve senere i svangerskapet.
Jeg ble ikke veid før i uke 20. Oppga startvekt på første kontroll.
 
Sniker. Jeg vil bare gi et lite velment råd om at det er viktig å ta en vekt opp mot fødsel slik at anestesi har peiling på hvor mye du veier i tilfelle du trenger medisiner under fødselen/evt keisersnitt.
 
Back
Topp