Å (ikke) veie seg på kontroller

Akimdai

Elsker forumet
Himmelbarn
Skuddårsspirene 2024
Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å veie meg på svangerskapskontollene.
Har ikke veid meg på 15 år og har det så fint med det. Har tidligere hatt et anstrengt forhold til vekt, å det å ikke vite har gjort det lett og uanstrengt for meg.
Skal sies at jeg har null problemer nå med kropp, kosthold, selvbilde.

Men hadde altså tenkt å ikke veie meg.
Det er flere andre parametre å fange opp tilstander som gravid enn vekt (vitale parametre, urinprøve, ødemer feks).
Men opplevde på første kontroll å bli presset til å gå på vekta. Legen sa at jeg gjerne måtte la vær, men at jeg da satte min og babys helse i fare. Det er jeg ikke enig i, men kranglet såklart ikke på det.
Veide meg og det er uproblematisk. Bare syns det var litt rart å bli ‘truet’ på vekta på den måten? Eller er det jeg som overreagerer litt her? :angelic:

Noen her som ikke veier seg på kontroller, og har hatt grei erfaring med det?
 
Jeg hadde et anstrengt forhold til mat å vekt før i første svangerskap, og både jordmor og lege sa samstemt at de støtter meg i å ikke se tallene på vekten. De gjorde det kjempe smart at jeg gikk på vekten, men så en annen vei, de kjappet seg å notere på ark eller pc, aldri i helsekortet for gravide, og alle var kjempe fornøyde med det, jeg har fremdeles ingen aning hva jeg endte opp med å veie, så det er en god mulighet! For de visste at vekten kunne trigge spiseforstyrrelsen, så du kan jo nevne det til legen/jordmor? Jeg fikk ingen rare reaksjoner på det, kun masse støtte :)
 
Jeg hadde et anstrengt forhold til mat å vekt før i første svangerskap, og både jordmor og lege sa samstemt at de støtter meg i å ikke se tallene på vekten. De gjorde det kjempe smart at jeg gikk på vekten, men så en annen vei, de kjappet seg å notere på ark eller pc, aldri i helsekortet for gravide, og alle var kjempe fornøyde med det, jeg har fremdeles ingen aning hva jeg endte opp med å veie, så det er en god mulighet! For de visste at vekten kunne trigge spiseforstyrrelsen, så du kan jo nevne det til legen/jordmor? Jeg fikk ingen rare reaksjoner på det, kun masse støtte :)
Nå har jeg allerede veid med en gang, så da er liksom hele opplegget mitt med å ikke vite hva jeg veier ødelagt :hilarious: Så kan like gjerne fortsette nå.
Spurte lege om hun kunne notere i journal og ikke på helsekort, men det var ikke mulig pga at jeg skal ha noen kontroller hos jordmor også… menmen.

Så fint du fikk støtte på det :Heartred
Var jo det jeg tenkte skulle være mulig, men kan godt være jeg ikke var tydelig nok hos legen.
 
Jeg veier meg hjemme. Det løser jo ikke problemet med å måtte vite egen vekt, men jeg liker å ha litt eierskap til tallet. Og bearbeide vektøkningen i ro og fred morgenen før kontroll. Så slipper jeg hvertfall sjokket der og da.
 
Synes ikke du burde presses opp på en vekt. Det er jo ikke akkurat som om de gjør noe med det om du går opp 20kg, annet å si at du må «skjerpe deg». Går du ned masse kan det ha betydning for tiltak, men spyr du crazy, kan du jo starte veiingen når det er et faktum… Fikk utrolig mye tyn for manglende vektoppgang i forrige svangerskap. Men hva skal jeg gjøre når alt spys opp igjen? Be kroppen «skjerpe seg»?
 
I alle dager… for en ting å bli presset til.
Hos meg var det frivillig. Ingen som tvang meg til noe som helst, men i og med jeg har HG så veier jeg meg frivillig da..

Men i alle. Bli truet på vekta sånn er jo ikke fint :smiley-angry007
 
I alle dager… for en ting å bli presset til.
Hos meg var det frivillig. Ingen som tvang meg til noe som helst, men i og med jeg har HG så veier jeg meg frivillig da..

Men i alle. Bli truet på vekta sånn er jo ikke fint :smiley-angry007
Syns det var litt spesielt ja. Spurte også om ikke de tingene hun nevnte (svangerskapsforgifting, svangerskapsdiabetes) helt greit oppdages på andre ting, men det fikk jeg ikke noe svar på.

Lurer på å ikke veie meg videre. Skal ha resten av kontrollene hos jordmor. Nå har vi en slags startvekt (selv om jeg ikke vet pre-gravidvekt), så kan jeg heller veie meg om det skulle bli kritisk viktig.
Håper det ikke blir en diskusjon med jordmor også da… blir å gi meg for det er ikke krise-viktig for meg. Men vil gjerne slippe!
 
Har bestemt meg for å ikkje veie meg denne graviditeten. Føle det er eit ekstremt overfokus på vekt hos gravide, og eg liker ikkje måten me kvinner blir overkjørt på. Eg veie meg aldri, er overvektig fra sist svangerskap då kroppen har vært i veldig ubalanse og eg har knapt trent siden corona som tok knekken på dame håndballaget og volley laget, og eg har enda ikkje fått sjølvdisiplin nok til å trene noko anna :hilarious:

Men ja, eg e møkklei vekt, og alt rundt og streiker fordi eg kan, og fordi eg har null interesse for å vite kor mykje eg veier eller legger på meg denne gang. Sist eg havna i narkose spurte dei meg berre kor mykje eg veide og eg sa veit ikkje, men sånn ca rundt det, og det godtok dei. Så ser ikkje for meg mange scenario der det e behov å vite vekta mi.

Å tvinge nokon på denne måten, med å påstå at ein setter babyen i fare er forkastelig og patetisk og poengterer for meg at det er viktig at fleire og fleire kvinner står opp for kvinnehelse og måten ein blir behandla på!

Eg går forøvrig kun til privat gynekologspesialist, og hu har enda ikkje spurt om vekt, og hu godtar eit nei lett som det.
 
Hmm, det her synes jeg er vanskelig.. Opplevde vel at det var nærmest utenkelig å ikke veie seg, så jeg måtte gjennom en liten prosess før jeg veide meg hjemme (det ble godtatt).
Jeg har et anstrengt forhold til kropp og vekt, men klarte å gå ned 20 kg før graviditeten. Nå kjenner jeg på en kjempefrykt for at alt skal komme tilbake.. Gått opp 4 kg siden 26. mai og synes det er alt for mye. Ifølge «det store internettet» er det for mye.. En del av meg har lyst til å rope «fuck you» til det perfeksjonismesamfunnet, en annen del av meg er livredd for å bli så stor som jeg var igjen… Noen som har noen råd?
 
Jeg valgte å veie meg for min egen del . For å følge med på hvor mye jeg faktisk går opp å kunne ha en viss kontroll. For meg som har hatt et problem med overvekt i hele livet så er det viktig for meg at jeg ikke legger på meg alt for mye. Iallefall ikke de første månedene:) men dette bør jo være opp til hver enkelt. De bruker BMI som om det gjaldt liv å død, som er helt bak mål..
 
Hmm, det her synes jeg er vanskelig.. Opplevde vel at det var nærmest utenkelig å ikke veie seg, så jeg måtte gjennom en liten prosess før jeg veide meg hjemme (det ble godtatt).
Jeg har et anstrengt forhold til kropp og vekt, men klarte å gå ned 20 kg før graviditeten. Nå kjenner jeg på en kjempefrykt for at alt skal komme tilbake.. Gått opp 4 kg siden 26. mai og synes det er alt for mye. Ifølge «det store internettet» er det for mye.. En del av meg har lyst til å rope «fuck you» til det perfeksjonismesamfunnet, en annen del av meg er livredd for å bli så stor som jeg var igjen… Noen som har noen råd?
Dette er litt av grunnen til at jeg ikke ønsket å veie meg også.
Jeg la på meg veldig mye forrige svangerskap (15 år siden), for 5-6 år siden tok jeg grep og gikk ned masse (hvor mye vet jeg ikke siden jeg ikke har veid meg, men gikk ned 3-4 klesstørrelser).
Er også redd for å legge på meg mye denne gangen også, men samtidig så er det jo ikke tallet på vekta som betyr noe.
Vi merker jo når det er mye liksom.
Om du har gått opp 4 kg nå, men ikke går opp mer enn 2 kg de neste 3 mnd feks, hvorfor skal de 4 kiloene stresse deg nå?

Og når man har gått ned mye i vekt som både du og jeg har, så vet man hva som må til. Vi vet også hva man legger på seg av. Trenger ikke et tall på vekta for å fortelle oss det.

Det jeg har tenkt er at OM jeg går opp mye denne gangen også, så vet jeg at jeg kan komme meg ned igjen.
Men samtidig kommer jeg ikke til å gå opp så mye, nettopp fordi jeg har vært der før.
Jeg har en mye sunnere og mer aktiv livsstil nå enn før, det må da telle for noe.
 
Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å veie meg på svangerskapskontollene.
Har ikke veid meg på 15 år og har det så fint med det. Har tidligere hatt et anstrengt forhold til vekt, å det å ikke vite har gjort det lett og uanstrengt for meg.
Skal sies at jeg har null problemer nå med kropp, kosthold, selvbilde.

Men hadde altså tenkt å ikke veie meg.
Det er flere andre parametre å fange opp tilstander som gravid enn vekt (vitale parametre, urinprøve, ødemer feks).
Men opplevde på første kontroll å bli presset til å gå på vekta. Legen sa at jeg gjerne måtte la vær, men at jeg da satte min og babys helse i fare. Det er jeg ikke enig i, men kranglet såklart ikke på det.
Veide meg og det er uproblematisk. Bare syns det var litt rart å bli ‘truet’ på vekta på den måten? Eller er det jeg som overreagerer litt her? :angelic:

Noen her som ikke veier seg på kontroller, og har hatt grei erfaring med det?
Jeg veier meg ikke på kontroller, men veier meg hjemme og rapporterer på kontroll. Jeg har ikke fått noen reaksjoner på det, verken nå eller forrige gang. Jeg har vært på to ulike legekontor + en helsestasjon. Jeg er frisk og normalvektig, men jeg håper og tror ikke det har noe med saken å gjøre. Lei meg på dine vegne for at du ble møtt på den måten.
 
Jeg veier meg ikke på kontroller, men veier meg hjemme og rapporterer på kontroll. Jeg har ikke fått noen reaksjoner på det, verken nå eller forrige gang. Jeg har vært på to ulike legekontor + en helsestasjon. Jeg er frisk og normalvektig, men jeg håper og tror ikke det har noe med saken å gjøre. Lei meg på dine vegne for at du ble møtt på den måten.
Syns det var merkelig å bli møtt sånn.
Er frisk og normalvektig selv, så er ingen spesiell medisinsk grunn til at vekt skulle være så viktig.
Det går greit altså :) var ikke krise for min del nå, men syns jo ikke det burde være sånt type press for noen.
 
Jeg er ganske overvektig og jeg veier meg hjemme og forteller vekten. Synes det er best å veie meg hjemme på morningen istedenfor midt på dagen med klær på og mat i magen. Sist graviditet gikk jeg opp 4 kg og er fornøyd med det siden jeg ikke skal gå opp så mye med katogori fedme i bmi.
 
Hmm, det her synes jeg er vanskelig.. Opplevde vel at det var nærmest utenkelig å ikke veie seg, så jeg måtte gjennom en liten prosess før jeg veide meg hjemme (det ble godtatt).
Jeg har et anstrengt forhold til kropp og vekt, men klarte å gå ned 20 kg før graviditeten. Nå kjenner jeg på en kjempefrykt for at alt skal komme tilbake.. Gått opp 4 kg siden 26. mai og synes det er alt for mye. Ifølge «det store internettet» er det for mye.. En del av meg har lyst til å rope «fuck you» til det perfeksjonismesamfunnet, en annen del av meg er livredd for å bli så stor som jeg var igjen… Noen som har noen råd?
Det beste rådet jeg kan gi deg er å godta at dette er vanskelig. Det kommer til å være vanskelig å legge på seg, og du kommer til å være redd når det tar «lang» tid å gå ned i vekt igjen. MEN dette handler om selvtillit, og derfor kan du samtidig øve på å fortelle deg selv at du kan stole helt på din egen evne til å ta vare på deg selv. Du kommer tilbake til førgravid vekt etterhvert, og de gode vanene kommer tilbake selv om de kommer til å være vanskelige å følge i perioder både under graviditeten og etter fødsel. Du kan rope «fuck you» til alt annet enn den stemmen som vet at «dette fikser du». Lykke til!! Du er ikke alene!
 
Det beste rådet jeg kan gi deg er å godta at dette er vanskelig. Det kommer til å være vanskelig å legge på seg, og du kommer til å være redd når det tar «lang» tid å gå ned i vekt igjen. MEN dette handler om selvtillit, og derfor kan du samtidig øve på å fortelle deg selv at du kan stole helt på din egen evne til å ta vare på deg selv. Du kommer tilbake til førgravid vekt etterhvert, og de gode vanene kommer tilbake selv om de kommer til å være vanskelige å følge i perioder både under graviditeten og etter fødsel. Du kan rope «fuck you» til alt annet enn den stemmen som vet at «dette fikser du». Lykke til!! Du er ikke alene!
Tusen takk! Det var gode råd jeg skal ta med meg, virkelig :)
Jeg har klart det før og kan vanene, som du sier må jeg stole på det.
 
Dette er litt av grunnen til at jeg ikke ønsket å veie meg også.
Jeg la på meg veldig mye forrige svangerskap (15 år siden), for 5-6 år siden tok jeg grep og gikk ned masse (hvor mye vet jeg ikke siden jeg ikke har veid meg, men gikk ned 3-4 klesstørrelser).
Er også redd for å legge på meg mye denne gangen også, men samtidig så er det jo ikke tallet på vekta som betyr noe.
Vi merker jo når det er mye liksom.
Om du har gått opp 4 kg nå, men ikke går opp mer enn 2 kg de neste 3 mnd feks, hvorfor skal de 4 kiloene stresse deg nå?

Og når man har gått ned mye i vekt som både du og jeg har, så vet man hva som må til. Vi vet også hva man legger på seg av. Trenger ikke et tall på vekta for å fortelle oss det.

Det jeg har tenkt er at OM jeg går opp mye denne gangen også, så vet jeg at jeg kan komme meg ned igjen.
Men samtidig kommer jeg ikke til å gå opp så mye, nettopp fordi jeg har vært der før.
Jeg har en mye sunnere og mer aktiv livsstil nå enn før, det må da telle for noe.
Vi får heie på oss selv og prøve å holde på den nye, sunne livsstilen vår :) Det var vanskelig i første trimester synes jeg, for da måtte jeg spise hver halvannen time for å døyve kvalmen, haha. Heldigvis bedre nå i uke 12, så etter Spaniaturen til uka er det back on track med sunn livsstil :)
 
Synes ikke du burde presses opp på en vekt. Det er jo ikke akkurat som om de gjør noe med det om du går opp 20kg, annet å si at du må «skjerpe deg». Går du ned masse kan det ha betydning for tiltak, men spyr du crazy, kan du jo starte veiingen når det er et faktum… Fikk utrolig mye tyn for manglende vektoppgang i forrige svangerskap. Men hva skal jeg gjøre når alt spys opp igjen? Be kroppen «skjerpe seg»?
Hvis man går opp veldig mye, er det anbefalt henvisning til fødepoliklinikken for ekstra oppfølging. Det kan også ha betydning for når man setter i gang fødselen.
 
Jeg veier meg hjemme på morgenen og oppgir vekta på kontroll. Første svangerskap gikk jeg opp 30 kg og da opplevde jeg også at vektene på de ulike kontorene (f.eks hos jordmor på helsestasjon og på svangerskapspoliklinikken og hjemme) viste forskjellig.
 
Jeg veier meg hjemme på morgenen og oppgir det eventuelt på svangerskapskontroll
 
Back
Topp