Å ha barn (0-5) hjemme

Ingeborg♡

Forumet er livet
♡Novemberhjerter 2025♡
Noen som ikke bruker bhg her, som kan fortelle hvordan det er å ha barnet hjemme? Hva gjør dere I forhold til "pedagogisk" opplæring? Sosialisering?

Her jeg bor har vi ikke bhg, dvs den som er her er det så ille stilt med at jeg ikke våger å etterlate et barn der. Sånn ting ser ut nå, må barnet være hjemme frem til skolestart. Høres så slitsomt og omfattende ut... :) Noen som vil fortelle?

Mtp sosialisering: Har barnet søsken, familie i nærheten eller naboer? Mulighet til å bli med på aktiviteter med andre småbarn (kurs, verksted, bibliotek...)? :)

Mtp sosialisering: Har barnet søsken, familie i nærheten eller naboer? Mulighet til å bli med på aktiviteter med andre småbarn (kurs, verksted, bibliotek...)? :)
To søsken. Joda, det er naboer overalt. Det er åpen bhg 12km unna, men ikke noe man kan dra på 2x uka for måtte tatt tog :) Og de går når det passer dem.

Hadde storesøster hjemme til hun var 2, gikk fint. Var bare slitsomt mtp at jeg var gravid.

Det er ellers mange i familien min som har alle barna hjemme, og har de hjemme frem til skolestart. De synes det er deilig å kunne styre hele dagen selv, ikke noe stress på morgenen og de får masse kvalitetstid med barna (som er grunnen til at de har de hjemme). Siden de er flere som har barna hjemme så treffes de ofte, og de er regelmessig i åpen barnehage. Søsknene er tette i de tre familiene jeg referer til, og det ser ut til å gå bra.

Personlig ville ikke dette vært noe for meg, da jeg ikke selv synes jeg har overskuddet. Men det er så absolutt gjennomførbart, og jeg ville 100% gjort det samme om barnehagene i området ikke var til min standard

To søsken. Joda, det er naboer overalt. Det er åpen bhg 12km unna, men ikke noe man kan dra på 2x uka for måtte tatt tog :) Og de går når det passer dem.
Jeg har min 2 dager i uken i bhg, så jeg tenker ikke så mye på det sosiale utenom det. Hvis du kan ordne med litt leketid med naboer iblant, så tenker jeg det er mer enn nok for et småbarn + søsken. Jeg er ikke noe fagperson, men dette er altså min mening.

Angående aktivisering og sånn, kan det være fint å lage en liste med faste lav terskel aktiviteter, som dere kan gjøre når det ikke dukker opp noe spesiell plan. Her er det:
- Tur til parken og se på endene/fuglene
- Lekeplass
- Svømmeanlegg
- Gå på bibliotek og lese bok
- Handletur (ekstra gøy hvis de har sånne små handlevogner)
- Kunstverksted hjemme (kommer an på alderen, men alt fra å male, perle, osv.) når det er uvær.

Håper disse tipsene er nyttige for dere!

Eldste her var 4 år hjemme, går nå ett år halvtid i barnehage og siste året før skole blir heltid. Tenker å gjøre det samme med 1,5-åringen og babyen i magen :angelic: Fått beskjed fra barnehagen at eldste har mye bredere vokabular enn jevnaldrende, i tillegg er han ekstrovert, høflig og trygg. Var med nabobarna, frilek med andre barn 1x i uka i gymsal, på lekeplasser med andre og lillebror da han kom, bra nok sosialisering med de på sin alder det. Puslespill, perling og duplo/lego gjorde vi ofte på dager med dårlig vær.

Det vil gå helt fint å ha barna hjemme til skolestart tenker jeg :smiley-bounce012

Jeg hadde mine hjemme til de var 2,5 og 3 år. Vi var mye i åpen barnehage og med venner som hadde barn på samme alder.

Mine barn har utviklet seg bra, de er "voksne" for alderen.

Jeg mener at barn har det best hjemme med foreldre så lenge som mulig, så lenge dere har mulighet til det ❤️

Back
Topp