Å gå på do etter fødselen – hvordan er det? Er du blant dem so

M

Moderator Anette

Guest
Er du blant dem som gruer deg til å gå på do etter fødselen? Her forklarer jordmor Ragna hvorfor det er så viktig å komme raskt i gang med dogåingen etter fødselen, og hva du kan forvente deg.

Les Mamastorkbloggen her
 
Gikk på 30 min etter på uten problem.
 
Slet med å tømme blæren 5—6 dager etter:( veldig rask fødsel uten epidural, men ble satt kateter etterpå pga blødning. Hadde store problemer med dette etter en tidligere operasjon også. Det oppleves i alle fall håpløst selv om det er vanlig. På barsel prøvde de å skremme meg til å tisse, det nytter jo heller ikke:p
 
Skikkelig vondt i ca 10 -14 dager med de to første.
På sykehuset brukte jeg hånddusjen det hjalp.
Hjemme måtte jeg av og til tisse i dusjen for å klare å tømme hele blæra.
Nå er jeg på dag 5 med lillebror.
Svir som bare det, men det går over i løpet av 5-10 minutter.
 
Denne gangen måtte jeg ha hjelp til å tisse etter ks. Ikke noe særlig, men det måtte jo ut. Nå går det greit.
 
Sist gikk det fint. Tissing var null stress. Litt svie med en gang men dusjet meg jo hver gang jeg hadde vært på do for det var jo for sårt til å kunne tørke med papir. Hadde og noen få sting. Men å bæsje, fyyy faen, i ca 14 dager etter fødsel var det det vondeste noen sinne, satt å svettet og gråt og klamret meg til doen i smerte. Men det måtte jo ut, for forstoppelse og hard mage ville hvertfall tatt livet av en. Men ja, men så gikk det seg til ;)
 
Stressa ikke med d med nr to, fikk det til på andre forsøk, bæsjing kom vel dagen etter, var vondt men jubla da jeg fikk det til! :p med første måtte jeg få hjelp til å tømme to ganger for det var så hovent, etterpå gikk det fint, bæsjing kom til slutt det også, like glad som med andremann;)
 
Hadde kateter i til dagen etter keisersnitt og fikk gått på do ca 2 timer etter at vi tok det ut:)
 
Husker jeg bare spiste sviskeyoghurt og mat med masse fiber de første dagene etter fødsel nr 1, hadde så angst for forstoppelse. Tok noen dager for noe skjedde men husker det gikk bra. Tissing var bare ømt og sved - tisset mye i dusjen og spylte med iskalt vann og tørket med håndvifte eller bare klappet det tørt med en tørr myk klut.
 
Husker det var veldig vondt å tisse, brukte en spruteflaske med vann og hadde fått en spray som bedøvde som hjalp på. Slet lenge med stinga da de brukte lang tid på å gro.. måtte inn å justere på de sånn tre ganger :/
Har fått far min til å ta å handle med seg den sprayen igjen, bare for sikkerhets skyld.

Husker faktisk ikke så mye av det med å gå nr to haha så gikk sikkert greit nok..er jo over 8 år siden så kan ikke huske alt heller :p
 
Det gikk heldigvis helt fint å tisse, også rett etter fødsel. Det var en av kriteriene for å komme seg på hotellet, og jeg var livredd for å ikke skulle kunne tisse så jeg måtte på barsel isteden. Drakk sikkert en hel mugge med saft bare for å være sikker på at jeg skulle ha noe å tisse ut :p Nummer to var det verre med. Var forstoppet i tre uker eller noe sånt.
 
Back
Topp