Å fortelle det til sjefen....

Hopplahei

Glad i forumet
Oktoberskattene 2015
Det er noe jeg virkelig har problemer med.... Har prøvd å manne meg opp hele dagen, men jeg får meg ikke til å gå inn til han. Har sagt til meg selv hver dag i en uke nå, at i dag skal jeg fortelle det, men hver dag går jeg hjem uten å ha sagt noe. Sjefen går på ferie neste uke. Da er det jeg som skal overta de fleste av oppgavene hans, noe jeg er redd ikke kommer til å gå så bra. Er nemlig redd jeg kommer til å bli noe sykemeldt grunnet bekkenet mens han har ferie.

HVA I ALL VERDEN SKAL JEG GJØRE??? HVORDAN FORTELLE DET??
Tidligere har jeg hatt kvinnelig sjef, og hun har forstått det før jeg fikk fortalt det. Nå er jeg på en annen arbeidsplass, og en annen sjef. Jeg er eneste kvinne i hele bedriften, så føler liksom jeg gjør noe ulovlig (selv om jeg vet jeg ikke gjør det)

Sukk.....

Du må bare si det rett og slett. Og så fort som mulig. Er det sjangsa for at du blir delvis eller helt sykmeldt, så må sjefen din få god nok tid til å ordne med en backup-plan i forhold til arb.oppgavene hans som du skal overta i en periode.

Bare si det, det går bra! :)

Sent from my iPad using BV Forum

Signerer backymams her, dette kommer til å gå kjempebra, det er bare å hoppe uti det :)
Skjønner godt at du vegrer deg, men det er bare resten av dagen og i morgen igjen før han går ut i ferie, så hvorfor ikke ta det i dag, istedet for å vente til siste mulighet? :)

Du skal absolutt ikke grue deg! Sjefen har sikkert barn selv, og for alt du vet, kan han være verdens mest forståelsesfulle når det kommer til graviditet :) Du får gå inn til ham og fortelle at det kanskje er litt tidlig, men at du ville at han skulle vite at du kommer til å gå ut i permisjon i januar/februar. Om du tror du kommer til å bli sykemeldt, kan du kanskje forberede ham på det også, så slipper det å komme som lyn fra klar himmel. Masse lykke til! :)

Tror han kommer til å ta det mye verre hvis du ikke sier noe nå, men så viser det seg etter ferien at du ikke har fått gjort oppgavene han trodde du skulle gjøre.

Kanskje du når å snakke med legen din om sykemelding før sjefen din tar ferie? Jeg fortalte sjefen min nyheten på den måten i denne omgang. Ga han sykemeldingen og sa at: du kan få refundert pengene for arbeidsgiverperioden hos NAV om du gidder, for det er svangerskapsrelatert.

Også hender det jo at disse sjefene overrasker. Jeg jobber også i en mannsdominert bedrift, så sjefen min er ikke akkurat vant til å håndtere disse tingene. Men han har alltid blitt glad på mine vegne, og til og med grått en liten tåre sammen med meg når jeg har mistet :)

Fikk du fortalt det i dag? Jeg jobber som avdelingsleder og har flere ganger fått høre "hva skulle jeg ha gjort uten deg her?" Grua meg så sykt til å fortelle det, for da vet jeg jo at han måtte finne en vikar for meg i svangerskapsperioden. Men så bestemte jeg meg, og jeg gikk jeg inn, å sa "det er noe jeg må ta opp... jeg har vært hos legen i dag fordi jeg fant ut i sommerferien at....jeg er...gravid" Hata å si det, men når det var sagt og jeg gikk ut derfra følte jeg meg så mye bedre!
Selvom han ikke har barn selv så gikk det bedre enn forventa allikevel. Lykke til, dette går bra!

Bedre å si det.
Er jo ikke verdens undergang om han må sette en annen til å vikariere for seg, bedre enn å være usikker iallefall :-)

Jeg fikk ikke fortalt det i går nei, så jeg gjør et nytt forsøk i dag..
Han har barn selv, de er voksne og han ene jobber her. Han igjen har også barn, som er like gamle som mine to. I tillegg er nettopp han ene ansatte her ferdig med 9 måneders pappapermisjon, og en ny går snart ut i 3 måneders pappaperm.
Det som skremmer meg, er at jeg er redd jeg skal miste arbeidsoppgavene mine mens jeg er i permisjon, spesielt dersom jeg blir sykemeldt tidligere også. Det var nemlig det som skjedde da jeg var i permisjon med mitt første barn. Da jeg kom tilbake hadde jeg ingenting å gjøre, for hun som hadde overtatt oppgavene mine skulle bare fortsette med det, for hun måtte jo ha noe å gjøre! At jeg var gravid da jeg kom tilbake, visste de ikke. Så da ble jeg nokså tidlig sykemeldt, grunnet bekken og mistrivsel på arbeidsplassen.
Jeg vet at det nok kanskje forhåpentligvis ikke skjer denne gangen, siden jeg er en ny plass, men kjenner likevel at jeg er redd.

Da jeg fant ut at jeg var gravid nå, så jeg for meg å klare årsregnskapet før jeg skulle ut i permisjon, men det tror jeg at jeg kan se langt etter....

DA fikk jeg endelig mulighet til å snakke med sjefen... Så nå har han fått noe å tenke på, faktisk noe som har virkning de neste to årene som han selv sa. Tenkte ikke på det selv, men det vil jo være i august 2016, om to år, at jeg er tilbake igjen etter permisjonen, for da får vi barnehageplass.

Jeg er franchisetaker som akkurat har kommet igjen fra permisjon, distriksjefen min har hele året jeg vært borte sagt at han gleder seg så fælt til jeg kommer igjen.. Til det blir litt tak i butikken igjen.. Vel i dag måtte jeg altså si at om 6 mnd da går jeg ut i permisjon igjen.. Var ikke akkurat kjempe gøy, og jeg forventa ikke at han ble kjempe happy;) Men han tulla og tøys litt med det, også ble vi bare enig om at vi måtte legge en plan:p

Prinsesse juli 13☆
Venter nr 2 februar 2015♡

Jeg er franchisetaker som akkurat har kommet igjen fra permisjon, distriksjefen min har hele året jeg vært borte sagt at han gleder seg så fælt til jeg kommer igjen.. Til det blir litt tak i butikken igjen.. Vel i dag måtte jeg altså si at om 6 mnd da går jeg ut i permisjon igjen.. Var ikke akkurat kjempe gøy, og jeg forventa ikke at han ble kjempe happy;) Men han tulla og tøys litt med det, også ble vi bare enig om at vi måtte legge en plan:p

Prinsesse juli 13☆
Venter nr 2 februar 2015♡

Godt med greie sjefer :)

Back
Topp