Å fortelle barnet/barna

Ja, det jeg skrev over. Man velger det jo selv til syvende og sist alt sammen. Kan slette fra journal og styre helt selv hva man ønsker. :)

For meg personlig blir det rart siden det handler om helse og alle de jeg møter har taushetsplikt, og det er relevant informasjon. Hver velger likevel selv. Heldigvis.

Jeg har også godkjent at det sendes inn til medisinsk fødselsregister da jeg gjerne vil at de eventuelt finner ut om det er mer vi ikke vet om IVF, svangerskap, svangerskapshelse, barnets helse osv. Det lagres anonymt så det synes jeg er bare positivt.
Vi valgte og å sende inn til medisinsk fødselsregister :)
 
Tenker at vi skal fortelle han om det når han begynner å spørre/vise interesse for de temaene. Har skrevet om det i babyboken hans, og det er jo en del av historien om han :)
 
Tenker det er naturlig å fortelle om. Praten om hvordan barn blir til er uungåelig og synes det er fint og riktig at barna kjenner sin historie og samtidig vet om at det ikke er likt for alle. Informasjonen må så klart alderstilpasses.
 
Tenker det kan være fint for barna å vite, det kan være lettere å gå hjem for støtte om du vett foreldrene trengte hjelp... samt du utsetter kanskje ikke barna for like lang prøving dersom de vett sine foreldre fikk utfordringer... vett det ikke alltid er arvelig....
 
Kommer nok til å fortelle det på ett eller annet tidspunkt, når det faller seg naturlig. Da tenker jeg sannsynligvis når de er tenåringer/unge voksne.
Det er ikke mange i vår omgangskrets som vet vi var gjennom ivf, så blir nok ikke noe tema sånn ellers uansett i oppveksten tror jeg.
 
Back
Topp