Å fortelle barnet/barna

Lil-17

Forumet er livet
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
at det ble unnfanget med hjelp, om det så er ivf eller hormoner, kommer dere til å gjøre det?

Hvorfor/hvorfor ikke?
 
Ja, kommer nok til å fortelle det når det blir aktuelt, og ser også for meg at jeg kan komme til å fortelle det når hun er ganske liten om det faller seg naturlig.

For meg er det en del av vår felles
historie som familie, og like naturlig å fortelle som at hun er født med keisersnitt.

Men har forståelse for at andre kan tenke annerledes, så godt spørsmål!
 
Vi har snakket mye om det, og vi kommer til å være åpne til vårt/våre barn om det! Hvor tidlig vi kommer til å snakke om det vet vi ikke helt ennå! Vi har jo valgt å være åpne til folk vi kjenner om det, så da føles det naturlig å også være åpne om det til barnet/barna! Heller at de får høre det av oss enn av andre[emoji5]
 
Vi kommer til å være åpne om det.
 
Ja, det er et åpent tema og en stor del av vårt liv sammen.
 
Defintivt! Synes han har rett på å vite hvor ufattelig ønsket han er [emoji3590]
 
Jeg er usikker. Men tror det. Vi har skrevet om det i babyboka hennes
 
Vi "må" fortelle det, siden vi er åpne om det til andre. :) Det har vi valgt sånn, altså at både han og andre (når det passer sånn, det er jo ikke alle som vet altså) skal få vite det.

Jeg kommer nok til å ta det når det er naturlig. F.eks. om han spør hvordan babyer blir laget. Da kommer jeg til å si noe om at en mann og en dame kan lage et frø i mammas mage, men at noen ikke kan det, og da får de hjelp på sykehuset til å få babyfrøet i mammas mage. Noe sånt. Detaljene får bli mer og mer korrekte jo eldre han blir. Jeg er opptatt av å svare ordentlig på barns spørsmål, men ikke mer enn det de faktisk spør om. For det er jo en fin måte å holde seg "aldersjustert". :)

Om man ikke ønsker at barnet skal få vite det så kan det bli vanskelig når barnet blir eldre. Det står i journalen til sønnen min at han er unnfanget ved IVF. Og han har jo rettslig tilgang på egen journal når han blir eldre.

Jeg tror også det er bedre å få vite det sånn litt etter litt mens man vokser opp, istedenfor at det plutselig skal bli en stor sak når han er stor. Eller at han overhører noen andre si det før vi har sagt noe.

Foreløpig ikke et tema. Han er 2,5 år og ikke nysgjerrig på baby-laging enda. :p
 
Om man ikke ønsker at barnet skal få vite det så kan det bli vanskelig når barnet blir eldre. Det står i journalen til sønnen min at han er unnfanget ved IVF. Og han har jo rettslig tilgang på egen journal når han blir eldre.

Hvis man ikke ønsker at barnet skal vite det, så trenger man ikke å si det til personalet på føde/barsel. Da kommer det ikke i journalen heller. På Rikshospitalet er det hvertfall slik at det er ett datasystem i forbindelse med IVF-behandlingen og et annet datasystem i forbindelse med fødsel og evt. oppfølging i svangerskapet. Og de to systemene snakker ikke sammen. Sånn var det hvertfall i fjor ifølge jordmor der.

Men jeg synes det er fornuftig at helsepersonell vet det - da er det for eksempel ingen tvil om når termin er.

Og til spørsmålet i tråden, vi kommer til å fortelle det etter hvert. Når og hvordan vet jeg ikke enda, men det er helt naturlig at hun skal vite om det.

Siden vi ikke vet hvorfor vi ikke måtte få hjelp ved IVF, så tenker jeg at vi heller ikke vet om det kan være arvelig. Sånn sett vil det være nyttig for barnet å vite at vi foreldrene ikke klarte det på egen hånd, og at hun kanskje selv vil streve med å få barn også. Kanskje vil hun ønske å begynne å prøve å få barn tidligere (hvis hun vil ha barn da).

Også er det jo flere rundt oss som vet at det er IVF, og vi vil ikke at hun skal høre det dra noen andre.
 
Hvis man ikke ønsker at barnet skal vite det, så trenger man ikke å si det til personalet på føde/barsel. Da kommer det ikke i journalen heller. På Rikshospitalet er det hvertfall slik at det er ett datasystem i forbindelse med IVF-behandlingen og et annet datasystem i forbindelse med fødsel og evt. oppfølging i svangerskapet. Og de to systemene snakker ikke sammen. Sånn var det hvertfall i fjor ifølge jordmor der.

Men jeg synes det er fornuftig at helsepersonell vet det - da er det for eksempel ingen tvil om når termin er.

Spørsmålet dukker opp ofte om man er i kontakt med helsevesenet med et barn. Gjerne noe sånn: "Noe spesielt med svangerskapet? Født før eller til termin?" Vi har vært et par ganger på sykehus med gutten, og har måttet svare på sånt hver gang. Også på helsestasjon. Så da synes jeg det blir veldig rart å lyve.

Man kan selvsagt jobbe aktivt for å unngå at det kommer i journalen, og eventuelt få det slettet fra journal, men det kom automatisk med på fødselsjournalen til sønnen min. Det stod på Helsekortet mitt, så sikkert derfor, men jeg tenker også at det var relevant både i oppfølging av meg og senere i oppfølging av han. De vet jo heller ikke sikkert enda om eventuelle helseeffekter av å være unnfanget ved IVF. :)
 
Spørsmålet dukker opp ofte om man er i kontakt med helsevesenet med et barn. Gjerne noe sånn: "Noe spesielt med svangerskapet? Født før eller til termin?" Vi har vært et par ganger på sykehus med gutten, og har måttet svare på sånt hver gang. Også på helsestasjon. Så da synes jeg det blir veldig rart å lyve.

Man kan selvsagt jobbe aktivt for å unngå at det kommer i journalen, og eventuelt få det slettet fra journal, men det kom automatisk med på fødselsjournalen til sønnen min. Det stod på Helsekortet mitt, så sikkert derfor, men jeg tenker også at det var relevant både i oppfølging av meg og senere i oppfølging av han. De vet jo heller ikke sikkert enda om eventuelle helseeffekter av å være unnfanget ved IVF. :)
Jeg nevnte det i alle sammenhenger da jeg var til kontroller, både før og etter fødsel. At det ble påført helsekortet var også fordi jeg uoppfordret sa det til fastlegen ved første kontroll. Men jeg synes ikke at det var lagt opp til at jeg skulle fortelle det noen steder, så det ville ikke være å lyve å ikke si det. Selve svangerskapet er jo ansett som et helt vanlig svangerskap. Hvis noen ikke vil at barnet og andre skal vite at det så er det ikke spesielt vanskelig å unngå å si det.
 
Jeg nevnte det i alle sammenhenger da jeg var til kontroller, både før og etter fødsel. At det ble påført helsekortet var også fordi jeg uoppfordret sa det til fastlegen ved første kontroll. Men jeg synes ikke at det var lagt opp til at jeg skulle fortelle det noen steder, så det ville ikke være å lyve å ikke si det. Selve svangerskapet er jo ansett som et helt vanlig svangerskap. Hvis noen ikke vil at barnet og andre skal vite at det så er det ikke spesielt vanskelig å unngå å si det.

Man må jo på en måte lyve på Helsekortet da, men det er jo bare å lyve om noe sånt om man vil det forsåvidt. Jeg synes egentlig det er rarere å lyve om egen helse enn å be om at det ikke kommer i barnets journal hvis det er hovedmotivet.

Du må enten få fylt ut "Dato for siste menstruasjon" eller "Assistert befruktning [JA]" og da "dato" for uttak som er et eget felt i Helsekortet. Jeg har begge mine svangerskap hatt blankt felt på siste menstruasjon og istedenfor har det vært fylt ut på assistert befruktning feltene. :)

Det blir jo egentlig flisespikkeri altså, man får gjøre som man vil. :hilarious: Jeg ville bare (i mitt første innlegg) påpeke at om man er ærlig i utfylling av Helsekortet så kan det til sist havne i barnets journal. Så det kan jo være greit å tenke på for de som vil ha det fjernet fra barnets journal og holde det hemmelig for barnet. :)
 
Man må jo på en måte lyve på Helsekortet da, men det er jo bare å lyve om noe sånt om man vil det forsåvidt. Jeg synes egentlig det er rarere å lyve om egen helse enn å be om at det ikke kommer i barnets journal hvis det er hovedmotivet.

Du må enten få fylt ut "Dato for siste menstruasjon" eller "Assistert befruktning [JA]" og da "dato" for uttak som er et eget felt i Helsekortet. Jeg har begge mine svangerskap hatt blankt felt på siste menstruasjon og istedenfor har det vært fylt ut på assistert befruktning feltene. :)

Det blir jo egentlig flisespikkeri altså, man får gjøre som man vil. :hilarious: Jeg ville bare (i mitt første innlegg) påpeke at om man er ærlig i utfylling av Helsekortet så kan det til sist havne i barnets journal. Så det kan jo være greit å tenke på for de som vil ha det fjernet fra barnets journal og holde det hemmelig for barnet. :)
Hmm.. På mitt helsekort stod det ikke at det var ivf. Jeg ble gravid i naturlig syklus, så legen satte opp de datoene, og spurte bare hvilken termin jeg hadde fått fra klinikken.
Legen vet at jeg var igjennom ivf. Men jeg ønsket ikke at det skulle stå på helsekortet.

På oul-skjemaet stod det at terminen min var fastsatt utifra ivf. Uten at jeg sa noe.
 
Hmm.. På mitt helsekort stod det ikke at det var ivf. Jeg ble gravid i naturlig syklus, så legen satte opp de datoene, og spurte bare hvilken termin jeg hadde fått fra klinikken.
Legen vet at jeg var igjennom ivf. Men jeg ønsket ikke at det skulle stå på helsekortet.

På oul-skjemaet stod det at terminen min var fastsatt utifra ivf. Uten at jeg sa noe.

Jeg ville jo at det skulle stå tydelig uansett, så jeg slapp å fortelle hver gang. Stod det på mitt kort både i 2015 og nå. :)

Sånn ser det ut nå:
Screenshot_20181028-190540_Gallery.jpg

Da kunne man bare la "Siste mens" stå blankt, og krysse av for "JA" på assistert befruktning med dato for uttak/befruktning ved siden av. Og termindato utfra det. :)
 
Og for å svare på mitt eget spørsmål; Siden årsaken til at vi måtte igjennom ivf ikke er arvelig, og vi i tillegg ikke har vært åpne om det til familie, så kommer vi ikke til å fortelle noe om det til barnet.

Eldstemann vet at ikke alle kan få barn. Og at noen må ha hjelp til å få barn. Kommer til å si det samme til lille når hun blir eldre.

Siden det ble så stor aldersforskjell mellom de kommer jeg nok til å fortelle at det tok lang tid å få henne. Så hun kommer til å få vite hvor innmari høgt hun var ønsket selvom vi tier om selve ivf'en.
Dersom det kommer frem at det er alvorlige helseproblemer knytt til ivf, må vi revurdere om vi skal fortelle eller ikke.
 
Jeg ville jo at det skulle stå tydelig uansett, så jeg slapp å fortelle hver gang. Stod det på mitt kort både i 2015 og nå. :)

Sånn ser det ut nå:
Vis vedlegget 279300

Da kunne man bare la "Siste mens" stå blankt, og krysse av for "JA" på assistert befruktning med dato for uttak/befruktning ved siden av. Og termindato utfra det. :)
Var sånn på mitt og, i 2017, men jeg sa bare til fastlegen at jeg ikke ville at det skulle stå på helsekortet mitt :)
 
For oss er det en selvfølge at han skal få vite hvordan han er unnfanget. Noe annet er uaktuelt, men det er nå min mening. Vi har også vært åpne om det til familie, noen venner og noen få kolleger, så jeg anser det som uetisk at andre skal vite slikt om han og ikke han selv. Når og hvordan er uvisst enda:)
 
Var sånn på mitt og, i 2017, men jeg sa bare til fastlegen at jeg ikke ville at det skulle stå på helsekortet mitt :)

Ja, det jeg skrev over. Man velger det jo selv til syvende og sist alt sammen. Kan slette fra journal og styre helt selv hva man ønsker. :)

For meg personlig blir det rart siden det handler om helse og alle de jeg møter har taushetsplikt, og det er relevant informasjon. Hver velger likevel selv. Heldigvis.

Jeg har også godkjent at det sendes inn til medisinsk fødselsregister da jeg gjerne vil at de eventuelt finner ut om det er mer vi ikke vet om IVF, svangerskap, svangerskapshelse, barnets helse osv. Det lagres anonymt så det synes jeg er bare positivt.
 
Back
Topp