Å forhandle lønn

FruFrøken1991

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Januarhula 2014
Februarlykke 2016
hva er dine beste tips? Jeg syns det er på tide at jeg får mer lønn, og jeg har fine resultater.

Og for motto skyld; hva tenker dere at en avdelingsleder på hotell bør ha i lønn? Jobbing til alle døgnets tider forekommer, personalansvar, økonomiansvar for avdelingen, jobber kontor og service.

Forhandler dere individuelt? Er dere ikke fagorganisert?
Jeg aner ikke hva som forventes i lønn, men lønn under 450.000 er ikke noe jeg kunne levd med :)

Sjekk om det er en standard, spør gjerne fagforeningen om du er organisert. Hvis du er under gjennomsnittet i ditt yrke er det lettere å forhandle. Mener å huske en må ha vært ansatt i over ett år for å forhandle lønn, også er det lurt å vise til ting du gjør som går utover stillingen du har. Lykke til :) gjennomsnittslønn i Norge er rett under 450 000, og de fleste ligger under, men som avdelingsleder tenker jeg at du bør ligge noe over det. Kjenner ikke bransjen, da.

Har dere medarbeidersamtaler? Ville tatt det opp der. Å vise til konkrete resultater du har oppnådd/kurs eller videreutdanning/ansvar du har påtatt seg som går utover den stillingen du har hjelper alltid.

Sjekk om det er en standard, spør gjerne fagforeningen om du er organisert. Hvis du er under gjennomsnittet i ditt yrke er det lettere å forhandle. Mener å huske en må ha vært ansatt i over ett år for å forhandle lønn, også er det lurt å vise til ting du gjør som går utover stillingen du har. Lykke til :) gjennomsnittslønn i Norge er rett under 450 000, og de fleste ligger under, men som avdelingsleder tenker jeg at du bør ligge noe over det. Kjenner ikke bransjen, da.
Jeg har gått opp i lønn (og stilling forsåvidt) etter tre måneder i ny jobb så det er åpenbart ingen regel som krever et års ansettelse for å forhandle lønn. Greit å sjekke hva som er vanlig der man jobber :) Om TS har jobbet mer enn et år uten noen form for lønnsjustering er det definitivt på tide å ta en prat med ledelsen.

Jeg har gått opp i lønn (og stilling forsåvidt) etter tre måneder i ny jobb så det er åpenbart ingen regel som krever et års ansettelse for å forhandle lønn. Greit å sjekke hva som er vanlig der man jobber :) Om TS har jobbet mer enn et år uten noen form for lønnsjustering er det definitivt på tide å ta en prat med ledelsen.
OK, mulig jeg har lest det et sted for spesielle bransjer :) hvis du går opp i stilling blir jo det noe annet, da, men uansett er jeg som sagt litt usikker på akkurat det, men mener jeg har lest noe om det.

Jeg fikk forhandlet opp min lønn ved å få jobb et annet sted. Gikk til sjefen og sa at jeg ville bli om jeg fikk så og så mye i lønn. Var eneste mulighet. Han måtte få det godkjent med rådmann og greier, så var ikke bare-bare.

Er sykepleier i kommunen da. Er sikkert annerledes i privatmarkedet.

OK, mulig jeg har lest det et sted for spesielle bransjer :) hvis du går opp i stilling blir jo det noe annet, da, men uansett er jeg som sagt litt usikker på akkurat det, men mener jeg har lest noe om det.
Har skjedd både når jeg har gått opp i stilling og når jeg ikke har gjort det :). Gjelder helt sikkert enkelte bransjer, så greit å sjekke opp der man er.

Kan ikke svare deg på lønn i ditt yrke, men når det gjelder lønnsforhandlinger generelt så kan jeg si at du aldri må snakke med kolleger for å fremheve deg selv. Du kan sammenligne med den ene eller andre og vise at du har likt eller mer ansvar, men man når aldri noen vei med å antyde at andres lønn er ufortjent.

Dra frem prestasjoner, vis til ansvar du har, sammenligne deg med andre med samme ansvar og fartstid hvis de har høyere lønn, og dra gjerne frem hvis du har en spesiell bakgrunn eller erfaring som gjør at du har tilleggskompetanse.

Back
Topp