Thea og Ida`s mamma skrev:
Det er INGEN som mister hovedomsorgen for barnet sitt ved kun å flytte på seg...Greven av gral skrev:
HI:du må faktisk gjøre det som er best for deg og barnet. Flytter du, plikter du å legge tilrette for samvær. Du må også regne en merkostad i forhold til dette. Slik som regelen er nå, skal barnefar ha skriftlig beskjed 6 uker før flytting. Det er også lurt å bestille en time på familievernkontoret og bli enige om en ny samværsavtale. Alle praktiske ting som hente/bringe og fordeling av kostnader bør inn.
Velger du å flytte, så er det faktisk fint lite BF kan gjøre med den saken
Har lurt på dette. Om det er tilfelle at om mor flytter til en annen by at det skal vere grunn nok til at omsorgen overføres til far?? I alle fall om mor går på mekling og PRØVER å samarbeide hele veien. DET Å FLYTTE ER IKKE DET SAMME SOM Å NEKTE SAMVÆR !!!
Du skal si fra til far 6 uker før du flytter. Tviler på at han får hovedomsorgen kun fordi han ikke GIDDER å kjøre en halvtime hver veg... Du er jo uansett pliktig til å betale ham halvparten av hans utgifter til bensin ol. i forbindelse med reise.
Pappapappa5: må si at enten er du et troll, ellers synes jeg synd på barnet ditt, som har far med slike holdninger. I dagens samfunn er det MYE som er tilrettelagt for far. Far kan si fra seg ansvaret for ungen sin og regelrett drite i ungen i mange år, og plutselig dukke opp og kreve sine rettigheter, og få dem. Selv om DET er overhode ikke det beste for barnet. Mor må være der hele tiden og ta vare på barnet, hun kan ikke komme og gå som hun vil. Jeg sier "mor" her siden svært få mødre ditcher barna sine og lar dem bli igjen hos mannen, for så å stikke selv og leve livet.
I den nye loven er det tilrettelagt slik at samværsforelder (som regel FAR) kan flytte hvor han vil slik at samværet umuliggjøres, selv om det klart er skadelig for barnet, og generelt gjøre hva han vil. Han kan blåse i samværet, men hvis mor holder barnet tilbake, får hun dagbøter og masse bråk. I tilfelle mor ikke har råd til å sitte igjen med leiligheten eller finne noe nytt fordi FAR har jobbet og gjort karriere mens mor har vært hjemmeværende og bidratt til denne karrieren, så kan hun risikere at far slår seg vrang og nekter mor å flytte selv om det ikke er leiligheter å finne rundt der de bor. Hvorfor kan ikke FAR flytte etter da?
Og hvis far får hovedomsorgen og mor fortsatt må flytte for å finne et sted å bo - det blir like skadelig for barnet at samværet vanskeliggjøres, som hvis mor hadde flyttet. Forresten, må det være noe alvorlig galt med mor til ditt barn, siden du så lett fikk hovedomsorgen.
For å si det enda en gang, jeg tror absolutt ikke at far får tilkjent hovedomsorgen fordi mor flytter en halvtime unna. Hvis du finner deg en ny dame, pappapappa5 og hun ikke kan flytte dit du bor slik at du må flytte, så tror jeg at pipa får helt annen lyd, siden det gjelder deg og ikke mora til barnet.