Å flytte, regler og slikt

Thea og Ida`s mamma skrev:

Greven av gral skrev:
Det er INGEN som mister hovedomsorgen for barnet sitt ved kun å flytte på seg...

HI:du må faktisk gjøre det som er best for deg og barnet. Flytter du, plikter du å legge tilrette for samvær. Du må også regne en merkostad i forhold til dette. Slik som regelen er nå, skal barnefar ha skriftlig beskjed 6 uker før flytting. Det er også lurt å bestille en time på familievernkontoret og bli enige om en ny samværsavtale. Alle praktiske ting som hente/bringe og fordeling av kostnader bør inn.

Velger du å flytte, så er det faktisk fint lite BF kan gjøre med den saken

Har lurt på dette. Om det er tilfelle at om mor flytter til en annen by at det skal vere grunn nok til at omsorgen overføres til far?? I alle fall om mor går på mekling og PRØVER å samarbeide hele veien. DET Å FLYTTE ER IKKE DET SAMME SOM Å NEKTE SAMVÆR !!! 

Du skal si fra til far 6 uker før du flytter. Tviler på at han får hovedomsorgen kun fordi han ikke GIDDER å kjøre en halvtime hver veg... Du er jo uansett pliktig til å betale ham halvparten av hans utgifter til bensin ol. i forbindelse med reise.

Pappapappa5: må si at enten er du et troll, ellers synes jeg synd på barnet ditt, som har far med slike holdninger. I dagens samfunn er det MYE som er tilrettelagt for far. Far kan si fra seg ansvaret for ungen sin og regelrett drite i ungen i mange år, og plutselig dukke opp og kreve sine rettigheter, og få dem. Selv om DET er overhode ikke det beste for barnet. Mor må være der hele tiden og ta vare på barnet, hun kan ikke komme og gå som hun vil. Jeg sier "mor" her siden svært få mødre ditcher barna sine og lar dem bli igjen hos mannen, for så å stikke selv og leve livet.

I den nye loven er det tilrettelagt slik at samværsforelder (som regel FAR) kan flytte hvor han vil slik at samværet umuliggjøres, selv om det klart er skadelig for barnet, og generelt gjøre hva han vil. Han kan blåse i samværet, men hvis mor holder barnet tilbake, får hun dagbøter og masse bråk. I tilfelle mor ikke har råd til å sitte igjen med leiligheten eller finne noe nytt fordi FAR har jobbet og gjort karriere mens mor har vært hjemmeværende og bidratt til denne karrieren, så kan hun risikere at far slår seg vrang og nekter mor å flytte selv om det ikke er leiligheter å finne rundt der de bor. Hvorfor kan ikke FAR flytte etter da?

Og hvis far får hovedomsorgen og mor fortsatt må flytte for å finne et sted å bo - det blir like skadelig for barnet at samværet vanskeliggjøres, som hvis mor hadde flyttet. Forresten, må det være noe alvorlig galt med mor til ditt barn, siden du så lett fikk hovedomsorgen.

For å si det enda en gang, jeg tror absolutt ikke at far får tilkjent hovedomsorgen fordi mor flytter en halvtime unna. Hvis du finner deg en ny dame, pappapappa5 og hun ikke kan flytte dit du bor slik at du må flytte, så tror jeg at pipa får helt annen lyd, siden det gjelder deg og ikke mora til barnet.

Kjenner jeg blir oppgitt av enkelte kommentarer her..

Til HI.. DU gjør det DU føler er best.. Ikke hva andre synser og mener.. Masse lykke til :)

pappapappa5 skrev:
Eg skjønnar framleis ikkje problemstillinga med å flytte. Økonomisk så hjelper NAV deg i massevis. Å flytte ein halvtime, tre kvarter lengre vekk er ikkje bra. Barnet vil at dykk som foreldre bur maksimalt gåavstand i frå kvarandre.

Og det handlar framleis om din situasjon og ikkje ditt barn. Legg til rette for at barnet får svært god kontakt med far ellers så vil barnet oppleve ikkje bare kranglar mellom to foreldre, men to familiar(og eg skal love deg at det er iallefall heilt jævligt).

Om pengar til depositum og sånt er eit problem så få deg eit kredittkort, det er jo bare å betale tilbake når NAV gir deg pengane.
Ikkje flytt!

Hvis hun ønsker å flytte, så flytt! hun har jo null planer om å ta fra han omsorgen.. Du er bare en bitter gubbe, som snakker om å ikke ta fra faren omsorgen, men så skreiv du jo tidligere at du vant rettssaken.. hm... bare lurer litt jeg da altså... Og en ting til, det er bare en myte at vi får mye penger av nav når vi er alene! vi får dobbel barnetrygd, mulighet til å søke om bostøtte og barnebidrag. Thats it! Ihvertfall for oss som jobber, de som ikke jobber før perm. har jeg ikke peiling på..

Dessverre er det noen her inne som bare er ute etter å sverte andre, istede for å hjelpe og trøste. Jeg synes det er riktig å flytte til en annen kommune for å spare penger, så lenge det er mulighet for bf å komme seg frem og tilbake. Pengene du sparer på dette går jo tross alt til barnet;) 
Lykke til!!;) 

Ser ikke ut til at han hadde noe mer å si her, gitt, siden han ble så stille.. Og godt er det! Snakk om å dømme noen sønder og sammen. Troll!

Du må ikke ta deg nær av sånne folk! Noen er her av en grunn, og det er å fortelle andre hva de gjør galt.. Og sånt irriterer meg fryktelig.. det må da være mye bedre å støtte og hjelpe hverandre så godt vi kan;) 

Du skal vite at jeg skjønner deg godt, og synes du skal gjøre det du synes er best for deg og sønnen din;) Håper det ordner seg;) 

klem fra meg;) 

Greven av gral skrev:
Det er INGEN som mister hovedomsorgen for barnet sitt ved kun å flytte på seg...

HI:du må faktisk gjøre det som er best for deg og barnet. Flytter du, plikter du å legge tilrette for samvær. Du må også regne en merkostad i forhold til dette. Slik som regelen er nå, skal barnefar ha skriftlig beskjed 6 uker før flytting. Det er også lurt å bestille en time på familievernkontoret og bli enige om en ny samværsavtale. Alle praktiske ting som hente/bringe og fordeling av kostnader bør inn.

Velger du å flytte, så er det faktisk fint lite BF kan gjøre med den saken

Der tar du så grundig feil, spør nokon som har prøvd å flytta dei siste 3 åra der far har stevna det inn til retten. Så lenge du ikkje kan argumentere for at det er for det beste for barnet og far kan mot argumentere for at det ikkje er bra for barnet så vil ikkje barnet bli flytta.

Seemless skrev:

Pappapappa5: må si at enten er du et troll, ellers synes jeg synd på barnet ditt, som har far med slike holdninger. I dagens samfunn er det MYE som er tilrettelagt for far. Far kan si fra seg ansvaret for ungen sin og regelrett drite i ungen i mange år, og plutselig dukke opp og kreve sine rettigheter, og få dem. Selv om DET er overhode ikke det beste for barnet. Mor må være der hele tiden og ta vare på barnet, hun kan ikke komme og gå som hun vil. Jeg sier "mor" her siden svært få mødre ditcher barna sine og lar dem bli igjen hos mannen, for så å stikke selv og leve livet.

I den nye loven er det tilrettelagt slik at samværsforelder (som regel FAR) kan flytte hvor han vil slik at samværet umuliggjøres, selv om det klart er skadelig for barnet, og generelt gjøre hva han vil. Han kan blåse i samværet, men hvis mor holder barnet tilbake, får hun dagbøter og masse bråk. I tilfelle mor ikke har råd til å sitte igjen med leiligheten eller finne noe nytt fordi FAR har jobbet og gjort karriere mens mor har vært hjemmeværende og bidratt til denne karrieren, så kan hun risikere at far slår seg vrang og nekter mor å flytte selv om det ikke er leiligheter å finne rundt der de bor. Hvorfor kan ikke FAR flytte etter da?

Og hvis far får hovedomsorgen og mor fortsatt må flytte for å finne et sted å bo - det blir like skadelig for barnet at samværet vanskeliggjøres, som hvis mor hadde flyttet. Forresten, må det være noe alvorlig galt med mor til ditt barn, siden du så lett fikk hovedomsorgen.

For å si det enda en gang, jeg tror absolutt ikke at far får tilkjent hovedomsorgen fordi mor flytter en halvtime unna. Hvis du finner deg en ny dame, pappapappa5 og hun ikke kan flytte dit du bor slik at du må flytte, så tror jeg at pipa får helt annen lyd, siden det gjelder deg og ikke mora til barnet.

At du skriver at loven er tilrettelagt far kan eg enkelt mot argumentere for at sånn er det ikkje.

For det første, eg må levere inn skriftlig avtale frå enten familievernkontoret eller domstolen for å vise at eg er aleinefar. Mor trenger bare å fortelja.
Mor kan nekte samvær utan å bli straffa for det heilt fram til at det ligger ein dom. Då får ho endeleg dagsbøter om å forsetje å nekte samvær.
Mor kan stjele pappapermisjonen frå far. Far har ingen rett på pappapermisjon utan mor sitt samtykke. Og har ikkje mor gidda å jobba, så får heller ikkje far pappapermisjon. Ein rettssak hjelper heller ikkje då den vil ikkje koma opp tidsnok.

At fedre driter i ungen sin er ein oppdikta historie som blir lagt fram i media og av andre hyklerske kvinnfolk. Eks'en min gjor det her på forumet, ho var aldri aleinemor og eg som far brydde meg, men ho skreiv her på babyverden at eg ikkje brydde meg.

Det finnes faktisk ingen forsking eller statistikk på kvifor så mange fedre ikkje har kontakt med barna sine. Kvifor er det ikkje det? Kvifor lager ikkje regjeringa tiltak som tilretteleggje at barn får mest mogleg samla kontakt med begge foreldra? Så mange som 25% av barn som ikkje bur saman med begge sine foreldre har ingen eller svært lite kontakt med ein av foreldra. Det er eit heilt vanvittig tal.

Mykje skyldes nok boavstander, men i mange av tilfella så er det også ein av foreldra som blir pressa ut og dermed gir opp. Forsking viser også at 1 av 5 aleinemødre ikkje evne å sjå at barnet også trenger ein far.

Å skylde på at far har jobba og gjort karriere er ein dårleg unnskyldning. Kvifor har ikkje du jobba og gjort karriere? Er det fordi du ikkje fekk lov, eller fordi du likte livet så godt heime med barnet at du ikkje følte du trengte å jobbe? Å skylde på andre er så mykje enklare enn å innrømme at ein tok feil.

Ingen mødre trenger heller å flytte ut av kommunen, kommunane er lovpålagt å tilby sine innbyggjarar ein plass å bu, og dei vil sjølvsagt leggja til rette så godt dei kan at barnet får best mogleg samla kontakt. Men det krevje faktisk litt innsats frå di eiga sida. Du får ikkje alt servert på sølvfat.

Trinnos26 skrev:

Og en ting til, det er bare en myte at vi får mye penger av nav når vi er alene! vi får dobbel barnetrygd, mulighet til å søke om bostøtte og barnebidrag. Thats it!

Du gløymte skatteklasse 2.
Og kor mykje blir dette i månaden? 5000kr? Det er faktisk eindel.

En del kvasse komentare ute å går her leser jeg! Jeg sier bare gjør det du føler er best for deg og den lille, verken far eller ande skal fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt! Hvorfor skal du tilrette legge deg etter faren, og ikke motsatt? Hvis han vil bu så tett som nabo omtrent pga ungen så må han pigedde ofre noe han også, han kan fint flytta etter. Og jeg må si en halv time 3 kvarter er ikke mye! Det handler bare om å ver behjelpelige og ofre litt tid til dette! Her bur x-en en god halvtime fra oss, alltså i en annen komune.. ser ikke problemet på dette verken meg eller han! Det handler bare om å samarbeide best mulig måte. 

At vi alenemødre har det sååå godt er bare bullshitt!! Er du klar over at en far som ikke jobber trenger ikke å betale for ungen sin.. har ei vennine som har dt slikt og det hun får fra nav er under 1000 lappen, så ikke kom her å si at vi har det så godt med stønadene! Jeg slet veldigt og har akkuratt fått i gang min siste stønad som var dobbel barnetrygd og det er 1år siden han flyttet fra oss. her var det han som valgte dette, etter at vi hadde kjøpt hus samen så kan ikke si at vi har klart oss veldigt bra når det er behandlings tid på alt når det gjelder nav! 

pappapappa5 skrev:

Trinnos26 skrev:

Og en ting til, det er bare en myte at vi får mye penger av nav når vi er alene! vi får dobbel barnetrygd, mulighet til å søke om bostøtte og barnebidrag. Thats it!

Du gløymte skatteklasse 2.
Og kor mykje blir dette i månaden? 5000kr? Det er faktisk eindel.

Du hevder at du er aleneforsørger, men du vet jammen ikke mye om hvilke summer det dreier seg om..;) Slikt er jo ganske enkelt å finne ut av på nettet, det kan være en fordel å sjekke litt fakta om man skal klare å virke troverdig.

Sofie25 skrev:
En del kvasse komentare ute å går her leser jeg! Jeg sier bare gjør det du føler er best for deg og den lille, verken far eller ande skal fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt! Hvorfor skal du tilrette legge deg etter faren, og ikke motsatt? Hvis han vil bu så tett som nabo omtrent pga ungen så må han pigedde ofre noe han også, han kan fint flytta etter. Og jeg må si en halv time 3 kvarter er ikke mye! Det handler bare om å ver behjelpelige og ofre litt tid til dette! Her bur x-en en god halvtime fra oss, alltså i en annen komune.. ser ikke problemet på dette verken meg eller han! Det handler bare om å samarbeide best mulig måte. 

At vi alenemødre har det sååå godt er bare bullshitt!! Er du klar over at en far som ikke jobber trenger ikke å betale for ungen sin.. har ei vennine som har dt slikt og det hun får fra nav er under 1000 lappen, så ikke kom her å si at vi har det så godt med stønadene! Jeg slet veldigt og har akkuratt fått i gang min siste stønad som var dobbel barnetrygd og det er 1år siden han flyttet fra oss. her var det han som valgte dette, etter at vi hadde kjøpt hus samen så kan ikke si at vi har klart oss veldigt bra når det er behandlings tid på alt når det gjelder nav! 

Oversatt til barnet sitt synspunkt:

Mamma trur ho gjer det beste for meg ved å flytte meg langt vekk frå pappa fordi ho har fått råd på babyverden at ho må sjølv bestemme over livet sitt. Mamma meiner at pappa ikkje tilretteleggje for samværet fordi han ikkje flytter etter og at han dermed gir faen i meg.

Og ein far som ikkje jobbar lever neppe så veldig godt heller, han troleg problemar med å ta vare på seg sjølv. Og eg har heller ikkje sagt og dykk lever i sus og dus med stønader, men at dykk har nok til å greie dykk til å kunne bu heilt greit.

Og ja, 35kvadratmeter for 7000kr månaden er billegare enn det eg betaler per kvadratmeter(52kvadratmeter sjølveigar leilegheit for ca 11000kr månaden + kommunale avgifter, pluss straum og pluss andre ting som vanleg husleie dekker). Eg kunne fint ha flytta over fjorden og fått 150kvm for same pris, men eg leggje faktisk tilrette for at barnet mitt skal ha god kontakt med mor og mor sin familie.

lilleiseptember skrev:

Du hevder at du er aleneforsørger, men du vet jammen ikke mye om hvilke summer det dreier seg om..;) Slikt er jo ganske enkelt å finne ut av på nettet, det kan være en fordel å sjekke litt fakta om man skal klare å virke troverdig.

Det har ikkje slått deg tanken at eg bare får dobbel barnetrygd og skatteklasse 2 og null niks i barnebidrag. Kor mange mødre betaler faktisk barnebidrag idag? Kjenner du nokon?

pappapappa5 skrev:

lilleiseptember skrev:

Det har ikkje slått deg tanken at eg bare får dobbel barnetrygd og skatteklasse 2 og null niks i barnebidrag. Kor mange mødre betaler faktisk barnebidrag idag? Kjenner du nokon?

Jeg kjenenr faktisk ei som gjør det;)

Mødre må jo på lik linje som fedre betale bt om man kun har samvær..

sitter og rister på hodet av deg pappapappa5. Hvorfor mener du at barnet ikke har det bra om foreldrene bor lenger unna hverandre enn gåavstand? Barnet mitt og jeg bor 215mil fra barnefaren, betyr det da at barnet mitt lider? Til trådstarter: 3kvarters reisevei til bf er ingenting. Syns du skal gjøre det som du føler er best for deg og barnet.

pappapappa5 skrev:

lilleiseptember skrev:

Det er vertfall ikke vanskelig å se at du ikke har peiling på dette. Du sier du har skatteklasse 2 selv, da burde du vite at det er slettes ikke snakk om 5000 pr mnd i skattelette. Personfradraget i klasse 2 er per 2011 så mye som 87.000, og det utgjør ikke på langt nær så mye.

lilleiseptember skrev:

pappapappa5 skrev:

lilleiseptember skrev:

Det er vertfall ikke vanskelig å se at du ikke har peiling på dette. Du sier du har skatteklasse 2 selv, da burde du vite at det er slettes ikke snakk om 5000 pr mnd i skattelette. Personfradraget i klasse 2 er per 2011 så mye som 87.000, og det utgjør ikke på langt nær så mye.

Og du likar å svare på ting som bare dukker opp i din fantasi. Eg får ca 3200kr månaden ekstra ved å vere aleinefar, ca 1300kr er frå skatteklasse 2. Pluss småbarnstilegg så blir det nesten 4000kr. Nokon får også omsorgsstønad og andre ting i tillegg, så nei 5000 er ikkje så skeivt.

pappapappa5 skrev:

lilleiseptember skrev:

pappapappa5 skrev:

lilleiseptember skrev:

Og du likar å svare på ting som bare dukker opp i din fantasi. Eg får ca 3200kr månaden ekstra ved å vere aleinefar, ca 1300kr er frå skatteklasse 2. Pluss småbarnstilegg så blir det nesten 4000kr. Nokon får også omsorgsstønad og andre ting i tillegg, så nei 5000 er ikkje så skeivt.

Om du hadde hatt småbarnstillegg, så hadde du hatt full overgangsstønad også;)

(Som også da ville innebære at du hadde maks 3000 kr brutto inntekt fra arbeid, og dermed nesten garantert hadde fått bidrag fra samværsforelder.)
Vet ikke helt hvem som bruker fantasien sin mest her..;)

Back
Topp