Å få nr. 2 - trenger råd.

B

Butterfly2

Guest
Hei,

Jeg er 36,5 år og fikk første barn i desember 24. Det var etter 1 SA, 1 MA OG 1 EXU, så har virkelig fått prøve alt denne verden har av aborter… Jeg er derfor naturlig nok litt redd for at det ikke blir så enkelt å få nr. 2 heller og har VELDIG lyst på ett barn til… Men tida går og jeg blir ikke yngre heller.
Fikk første barn desember 24, og har ikke fått tilbake mensen. Har lyst å begynne å prøve igjen.
Hva kan jeg gjøre for å få eggløsning og menstruasjon tilbake?
Jeg ammer, men ungen får også MME og litt fast føde nå.
HJELP!!!

Når du går over til mer fast føde, og det blir litt mindre amming så kommer som regel TR ganske kjapt!
Særlig når nattammingen begynner å avta litt.
Jeg fødte i Oktober, fikk mensen tilbake 6 mnd etter fødsel, og er gravid igjen med termin i mars. Jeg fullammet til lille var 6 mnd. veldig individuelt når mensen kommer tilbake, og jeg var klar på at her får den komme tilbake når den føler for det, for jeg hadde ikke planer om fler, og gikk på prevensjon! Begge forrige har også blitt til på prevensjon så sambo har fått beskjed om at nå blir det ikke mer sex før han har klippa strengen :hilarious:
Det beste er nok å ikke stresse med det. Trist å høre om alt du har vært gjennom :Heartred

Inositol og maca-rot hjalp meg med å få eggløsning tilbake. Tok trippel dose av begge i pilleform. Fødte september 2024, er gravid nå med termin i februar

Jeg fikk første mensen allerede 6 uker etter fødsel, men det var nok fordi jeg hadde for lite melk hele veien. Det tok et par måneder før den kom neste gang og fikk først stabil syklus når jeg slutta å nattamme/det ble veldig lite nattamming og amming generelt. Det er nok individuelt dette, men er vel sannsynlig at du får mensen igjen når du trapper ned på amming. Noen må slutte med nattamming før den kommer siden det er om natta det produseres medt prolaktin, ammehormonet.

Jeg fikk mensen tilbake etter 10 mnd, men ble ikke gravid før jeg slutta å amme helt. For noen forhindrer amming graviditet fordi det skilles ut hormoner som a) påvirker/forlenger syklus og b) direkte forhindrer graviditet. Denne «prevensjonen» funker ikke like bra for alle, men jeg ble gravid to mnd etter jeg sluttet å amme. Da hadde vi prøvd i 7 mnd med amming uten å få positiv test. Har alltid blitt gravid på 2./3. forsøk (én baby, én MA, én kjemisk + gravid nå), så tror ammingen påvirket ganske mye for min del. Merket det også på at syklus gikk fra 35 til 28 dager med en gang jeg sluttet.

Jeg fikk mensen tilbake etter 10 mnd, men ble ikke gravid før jeg slutta å amme helt. For noen forhindrer amming graviditet fordi det skilles ut hormoner som a) påvirker/forlenger syklus og b) direkte forhindrer graviditet. Denne «prevensjonen» funker ikke like bra for alle, men jeg ble gravid to mnd etter jeg sluttet å amme. Da hadde vi prøvd i 7 mnd med amming uten å få positiv test. Har alltid blitt gravid på 2./3. forsøk (én baby, én MA, én kjemisk + gravid nå), så tror ammingen påvirket ganske mye for min del. Merket det også på at syklus gikk fra 35 til 28 dager med en gang jeg sluttet.
Jeg ammer enda to-åringen, gravid i uke 6. Skikkelig irritert, fordi jeg fikk tilbake mens allerede etter 6 uker. Hadde gledet meg til enda ett år uten, men neida. Så det er nok individuelt ja :)

Hei,

Jeg er 36,5 år og fikk første barn i desember 24. Det var etter 1 SA, 1 MA OG 1 EXU, så har virkelig fått prøve alt denne verden har av aborter… Jeg er derfor naturlig nok litt redd for at det ikke blir så enkelt å få nr. 2 heller og har VELDIG lyst på ett barn til… Men tida går og jeg blir ikke yngre heller.
Fikk første barn desember 24, og har ikke fått tilbake mensen. Har lyst å begynne å prøve igjen.
Hva kan jeg gjøre for å få eggløsning og menstruasjon tilbake?
Jeg ammer, men ungen får også MME og litt fast føde nå.
HJELP!!!
Ser du har fått mange gode svar :)
Men svarer fra meg og, det er jo veldig individuelt, mensen kom hos meg etter ammeslutt, og ble gravid ganske fort etter det :)

Fekk ikkje mensen tilbake før etter at eg slutta heilt å amme og baby var 13mnd. Så det er det absolutte utgangspunkt for deg, at du får nok garantert mensen tilbake når du slutter å amme HELT. Så, med det som utgangspunkt er det jo berre å kutte litt å litt for kvar veke/mnd å se ka som skjer, eller berre hoppa til slutten om du føle at tida "løper ifra deg" ifht nr 2. Er jo ditt valg❤️ at baby har fått morsmelk fram til fast føde er jo heilt fantastisk i seg sjølv:love017
Håper du slipper like lang vei til nr 2, som med første :smiley-angelic001 masse lykke til ❤️

Back
Topp