Å drikke kaffe i amming periode

dck

Blir kjent med forumet
Er det lov å drikke kaffe i amme periode? Jeg drikke brus hverdag. Men ikke kaffe selv om jeg har veldig lyst på det.
 
Det er anbefalt å begrense det til Max to enheter, det gjelder også brus med koffein. Men klarer man å la være helt så er jo det alltid best. Jeg ville aldri gitt min toåring kaffe, så da vil jeg heller ikke tilsatt koffein i morsmelken.
 
Noen som vet om koffeinen lagres i melka? Eller om det blir som med alkohol? Jeg tenker av og til at hvis jeg drikker rett etter en ammeøkt, altså når det er noen timer til neste gang, så er det uproblematisk å ta ett par kopper ekstra:)
 
Hentet fra ammehjelpen.no :
"Kaffe

Studier har vist at små mengder koffein vanligvis ikke skader barnet (1% av koffeinet mor tar inn, går over i melken) og påvirker vanligvis ikke melkeproduksjonen. Koffein går over i melken og kan hope seg opp hos barnet. Det er blitt rapportert at 6-8 kopper kaffe eller annen koffeinholdig drikke om dagen kan gjøre noen barn irritable og påvirke søvnen. En til to kopper kaffe i døgnet vil ikke påvirke de fleste barn. "

En baby på 6 mnd bryter det mye raskere en en nyfødt baby og, så det kommer an på alderen.
Men jeg drikker ihvertfall et par kopper om dagen uten dårlig samvittighet, og frøkna mi har aldri reagert noe på det:)
 
Noen som vet om koffeinen lagres i melka? Eller om det blir som med alkohol? Jeg tenker av og til at hvis jeg drikker rett etter en ammeøkt, altså når det er noen timer til neste gang, så er det uproblematisk å ta ett par kopper ekstra:)
Jeg vet ikke om det lagres.

Men det påvirker uansett. Dersom du drikker mer enn 3 kopper kaffe, inneholder melken en tredjedel mindre jern. En kopp vil jo også redusere jerninnholdet (selv om det ikke er like mye som tre kopper, jo mer jo verre). Vil man drikke noe som gir barnet sitt mindre næring, selv om det bare er "litt"? Koffein kan også gi lav melkeproduksjon og medvirke til gjentatte episoder med brystbetennelse. Like greit å la være.
 
Jeg ble rådet til å holde det nede på lik mengde som under graviditeten. :)
 
Jeg drikker kaffe med god samvittighet. Begrens eller kutt ut dersom du merker noe på barnet tenker jeg. Ifb med fødselen fikk jeg spinalhodepine og da fikk jeg tom piller med koffein!
 
Jeg vet ikke om det lagres.

Men det påvirker uansett. Dersom du drikker mer enn 3 kopper kaffe, inneholder melken en tredjedel mindre jern. En kopp vil jo også redusere jerninnholdet (selv om det ikke er like mye som tre kopper, jo mer jo verre). Vil man drikke noe som gir barnet sitt mindre næring, selv om det bare er "litt"? Koffein kan også gi lav melkeproduksjon og medvirke til gjentatte episoder med brystbetennelse. Like greit å la være.

Det er helt sant at koffein hemmer opptaket av jern, men det gjelder så vidt jeg vet også melkeprodukter. Hvordan dette overføres til morsmelk vet jeg ikke. Jeg drikker uansett noen kopper kaffe med god samvittighet:)
 
Jeg fikk beskjed på barsel om å ta meg en kopp eller to i løpet av dagen, var ikke noe problem med mindre baby fikk magevondt av det.
 
Jeg drikker nok altfor mye kaffe selv, men det skal gå fint å drikke 1-2 enheter uten problemer.
 
Drikk kaffe uten koffein - problem solved.
Det finnes både te og kaffe uten koffein.
 
Drikker to kopper kaffe med koffein uten dårlig samvittighet eller bekymring. Gjorde det samme når jeg var gravid.
 
Jeg stoppet å drikke kaffee på svangerskap, men drikke jeg brus. Fra fødsel og nå har drikket en kopp og jeg trodde han reagerte med det. Eller kanske det var bare psychological fordi når jeg drikke i den koffeen jeg tenkte at han skal reagere.
 
Jeg drikker vanligvis ikke kaffe, men da babyen var rundt 2 mnd så fikk jeg så lyst på, og drakk en stor kopp. Kan si det at jeg lærte og har ikke drukket kaffe med kofein siden :)
 
Startet å finne meg koffeinfri kaffe. Noe som tok tid. Men Wayne's kaffe smakte godt. Så den kjøpte jeg like godt med meg hjem her for dagen.

Så da koser jeg meg flere ganger om dagen igjem:)
 
Startet å finne meg koffeinfri kaffe. Noe som tok tid. Men Wayne's kaffe smakte godt. Så den kjøpte jeg like godt med meg hjem her for dagen.

Så da koser jeg meg flere ganger om dagen igjem:)
Har waynes kaffe en koffeinfri kaffe?
 
Jeg drikker litt mye kaffe i perioder, men ellers aldri. Tror ho har tålt det jeg har drukket.
 
Back
Topp