Å bli husløs

*Aulile*

Glad i forumet
Dette er ikke meg det gjelder altså... OG IKKE QUOTE!

Hvis huset man eier blir lagt ut på tvangssalg, hva skjer da? Man har barn og ingen andre steder å bo, man har måttet flytte fra en kommunal leilighet tidligere pga man ikke har betalt for seg...

Hva slags rettigheter vil man ha i en slik situasjon?
Vil man rett og slett bli satt på gata eller MÅ kommunen finne husvære siden det er barn i bilde?
Å hva når det ikke finnes ledige kommunale leiligheter og omtrent ingen private utleie leiligheter? Hva kan kommunen gjøre da isåfall? campingvogn? Hotell?

Oi...[&:]

Jeg aner ikke.
Men håper virkelig det ordner seg for den familien det gjelder!![X(]

Tror det blir sånn at de får tilbud om at sosialen eller noen skal hjelpe de å finne bolig å så må de ha en sånn person som ordner med lønna deres så de får ukepengr og alle regninger å slikt ordne denne personen md. så for å få hjelp må de gi slipp på all kontroll av egen økonomi.

vet hvertfall om flere som har det sånn eller har fått sånn tilbud.

De har iallefall ikke lov å sette dem på gata når det er unger involvert.

hvis kommunen ikke har leiligheter blir det neste hospits ( heter det det?)eller hotell

ene parten har bare et midlertidig vikariat. de har blitt tvunget ut av leiligheten en gang tidligere, men fikk ordne den sånn at de fikk flytte tilbake, men ja...  nå er det 2.gang det skjer... er ikke noe hospits her, men er hotell da, langt unna og de har ikke bil...[&:]

ORIGINAL: giggsy

sannhet med modifikasjoner.

Men i tilfellet blir antakelig barnevernet koblet inn.

Sosialkontoret skal hjelpe til å finne bosted, men de må jo selv betale for seg... Ellers blir de kastet ut igjen.

ORIGINAL: hissigproppen

Sosialkontoret skal hjelpe til å finne bosted, men de må jo selv betale for seg... Ellers blir de kastet ut igjen.

det er det vi er redd for at barnevernet skal komme å ta ungene dems hvis de blir satt på gata... tror ikke de helt skjønner hvor alvorlig dette er...

Kan ikke disse reglene jeg, men huff så trist [&o]

ORIGINAL: *Aulile*

det er det vi er redd for at barnevernet skal komme å ta ungene dems hvis de blir satt på gata... tror ikke de helt skjønner hvor alvorlig dette er...
Da er det "bare" å si det. Altså, skjønner jo det ikke er lett. Men om de gjentatte ganger blir kastet ut så er ikke det spesielt stabilt for barn. Og barnevernet kan komme på banen for barnets beste.

Om de har mye gjeld, som de er varig ute av stand til å betale, så bør de undersøke mulighetene for gjeldsordning.
Men da må de først prøve å få til private ordninger.

En ting er sikkert, gjelden forsvinner ikke og kan bli tvangsinndrevet. Jo fortere de prøver å få orden, jo mindre er det å gape over.

Herregud, så patetisk å la det gå så langt før en skjønner at nå går det galt...
De må jo få seg en jobb, eller ytelser fra stat som gjør at de klarer å leve...det der er bare feil pengebruk og en elendig tankegang....synes ikke synd på sånne....men er helt forferdelig for barn å måtte ha slike foreldre!

Da er det "bare" å si det. Altså, skjønner jo det ikke er lett. Men om de gjentatte ganger blir kastet ut så er ikke det spesielt stabilt for barn. Og barnevernet kan komme på banen for barnets beste.

Om de har mye gjeld, som de er varig ute av stand til å betale, så bør de undersøke mulighetene for gjeldsordning.
Men da må de først prøve å få til private ordninger.

En ting er sikkert, gjelden forsvinner ikke og kan bli tvangsinndrevet. Jo fortere de prøver å få orden, jo mindre er det å gape over.

de snakker ikke noe om det, og lever som før, kan ikke se på de engang at dette er i ferd med å skje. vi snakker under ei uke før tvangssalget er liksom[&:] Aner jo ikke hva slags ordning de evt. er i siden dette har skjedd en gang tidligere (i fjor)..

men hva kan man som venn og familie hjelpe dem med da? er vel neppe noen som vil leie ut til dem når man vet at de ikke betaler for seg, eller finnes det ordninger på sånne ting også? Feks at sosialen betaler direkte til utleier?

Jeg vil ikke tro de blir kasta på gata, de vil vel få hjelp av sosialen. Men kanskje under skjerpede omstendigheter ettersom de ikke betaler for seg (?) Akkurat det vet jeg ikke så mye om, men dersom de skal beholde leiligheten som er på tvangssalg så må de betale ut det kravet det gjelder, og dersom det er selve lånet på leiligheten som er misligholdt, og at dette ikke er første gang så kan det hende at kreditor ikke godtar en ajourbetaling og ikke ønsker de tilbake som kunder. Da kommer de desverre ingen vei. 

Jeg er litt usikker. Men de er vel "luksusfellen"-mennesker da... Som ikke ser hva som er i ferd med å skje med dem.

Jeg har ikke så mange gode råd å komme med, men de får nok ikke leie noen plass via utleiefirma, for de kjører kredittsjekk.

Veldig lei situasjon, men jeg tror det er på tide å ta av silkehanskene og fortelle rett ut hvor alvorlig det er, for dem og for barna.

Barnevernet blir mest sannsynlig koblet inn her. Da barnet står uten plass å bo.

ORIGINAL: Markmusa

Jeg vil ikke tro de blir kasta på gata, de vil vel få hjelp av sosialen. Men kanskje under skjerpede omstendigheter ettersom de ikke betaler for seg (?) Akkurat det vet jeg ikke så mye om, men dersom de skal beholde leiligheten som er på tvangssalg så må de betale ut det kravet det gjelder, og dersom det er selve lånet på leiligheten som er misligholdt, og at dette ikke er første gang så kan det hende at kreditor ikke godtar en ajourbetaling og ikke ønsker de tilbake som kunder. Da kommer de desverre ingen vei. 

såvidt jeg har forstått er det boligbyggerlaget som har gått til dette skrittet og som har det største kravet, er usikker på om de har huslån i bank men tror det var noe arvepenger slik at det ikke er huslån.. huset er lagt ut for en pris som er sinnsykt lav...

såvidt jeg har forstått er det boligbyggerlaget som har gått til dette skrittet og som har det største kravet, er usikker på om de har huslån i bank men tror det var noe arvepenger slik at det ikke er huslån.. huset er lagt ut for en pris som er sinnsykt lav...

Okei... Håper de får opp øynene og får orden på livet sitt. For barnas skyld. Jeg vet det er mulig å få en "verge" eller hva de kaller det gjennom NAV, en som hjelper de med det dagligdagse som en mentor slik at de skal få skikk på livet sitt igjen. Kanskje det hadde vært en løsning?

Okei... Håper de får opp øynene og får orden på livet sitt. For barnas skyld. Jeg vet det er mulig å få en "verge" eller hva de kaller det gjennom NAV, en som hjelper de med det dagligdagse som en mentor slik at de skal få skikk på livet sitt igjen. Kanskje det hadde vært en løsning?

ja noe sånt MÅ jo bli satt i gang... er jo tydelig at dette er noe de ikke har kontroll over i det hele tatt..

ORIGINAL: jealie28

Herregud, så patetisk å la det gå så langt før en skjønner at nå går det galt...
De må jo få seg en jobb, eller ytelser fra stat som gjør at de klarer å leve...det der er bare feil pengebruk og en elendig tankegang....synes ikke synd på sånne....men er helt forferdelig for barn å måtte ha slike foreldre!

Jeg har hatt "slike foreldre".. [8|] Men det ordna seg alltid på et vis likevel.. Vi bodde i leiligheten i mange mange år, men har vert på nippen flere ganger.. Fortell en alenemor med 3 unger som får 4000 i mnd mens hun studerer at hun er patetisk fordi hun måtte prioritere mat til ungene før husleie.. Det er ikke svart hvitt alltid..

ORIGINAL: Almyrida81

ORIGINAL: jealie28

Jeg har hatt "slike foreldre".. [8|] Men det ordna seg alltid på et vis likevel.. Vi bodde i leiligheten i mange mange år, men har vert på nippen flere ganger.. Fortell en alenemor med 3 unger som får 4000 i mnd mens hun studerer at hun er patetisk fordi hun måtte prioritere mat til ungene før husleie.. Det er ikke svart hvitt alltid..

jeg synes synd på "sånne" jeg... de har jo et problem og trenger hjelp.. kan være mange grunner til at folk har havna i en sånn situasjon som jeg har skrevet om...[:)]

Back
Topp