• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

«Siem Pilot»

Aninee

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Fredagskveld var det fult kaos på «Siem Pilot». Det begynnte som en normal kveld da de skulle overføre emigranter og flyktninger fra en tank båt. Men plutselig dukket det opp flytebåter med flyktninger. «Siem Pilot» har 1100 plasser. Den aller siste plassen viste seg å komme midt oppe i kaoset. Da en av flyktningene begynnte å få rier. Alt gikk bra denne kvelden og den nye spiren om moren gikk det bra med.

Men det for meg til å tenke. Å utsette seg selv og et ufødt barn. Så seint i en graviditet. Må jo på en måte fremme hvor redd mennesker er å leve i sitt egent land.

En annen tanke var at denne moren og den nyfødte vil jo ikke være velkommen viss folk flest har en holdning som media presiseres. Det skremmer meg at vi som lever i et land som vi gjør . Kan være så nedlatende mot andre. Det er greit vi har fritids problemer i vesten, og ci går å hakker på naboen.

Men skal vi bruke så mye energi på å "hate " flykninger og immigranter?

Jeg tror virkelig ikke dette er snakk om hat, hat for andre mennesker er veldig sterkt å påstå at noen har, frykt derimot tror jeg det finnes mye av, en ren redsel for hvordan samfunnet skal utvikle seg om flyktninger får fri innreise i landet vårt, frykt for at vårt velferdssamfunn skal endres og at vi må dele på "kaka".

Helt seriøst så ser ikke jeg mye hat mot flyktninger. Leser bevisst ikke kommentarfelt i nettaviser på det emnet da, der er det nok litt av hvert, men som heldigvis ikke er representativt for befolkningen.
Men er nok mange som er redde for sin egen og barnas fremtid, mtp dårlige tider for staten Norge, i tillegg til at vi plutselig får et kjempetrøkk på velferdsstaten mtp mange flyktninger som kommer på en gang. For er jo ingen løgn at det koster oss masse! Men heldigvis tror jeg flertallet klarer å se at dette bare er mennesker og at vi må hjelpe så godt vi kan.
Tror de færreste hater flyktninger i nød, men er nok flere som er skeptiske til de mye omtalte "lykkejegerne". Og det kan jeg til dels forstå, men jeg tror nok/håper ikke det er så mange av dem blant gruppen.
Problemet er vel mer at de som virkelig hater flyktninger snakker så vanvittig høyt. :rolleyes:

Jeg ser heller ikke noe hat mot flykninger, de som trenger hjelp skal få det. Problemet er systemet som skal håndtere kriser. Det er ikke dimmensjonert for dette. Det er vanskelig å kunne spå hva som trengs.
Og denne flykningestrømmen burde vi vært foruten. Vi burde kunne hjulpet dem før det ble nødvendig å flykte.

Om man leser kommemtarfelt så er det ekstremt mye hat , vet at de som har vært med på å redde flyktninger også har fått mye dritt rettet mot seg.

Om man leser kommemtarfelt så er det ekstremt mye hat , vet at de som har vært med på å redde flyktninger også har fått mye dritt rettet mot seg.

Husk at de som har noe stygt å si ofte er de som prater høyest, så jeg vil påstå at det kommentarfeltene "mener" er langt fra normalen her i landet.

Har reagert på det samme, ikke nødvendigvis hat men kanskje heller mangel på empati, rasisme og en egenhetsfølelse fordi man ikke vil det skal komme enda fler flyktninger dit man bor.

Det eneste jeg tenker er at det faktisk er en dårlig løsning at alle flykter og skal få komme til andre land. Det går faktisk ikke i lengden, situasjonen er ikke holdbar på noe vis. Men hva er alternativet slik det er nå? Man kan jo ikke bare ignorere problemet heller.

Nå blir man beskyldt for hat med engang man er kritisk til massiv innvandring også. Jeg tror ikke det er mye hat, men mange er redd for hva som skal skje med landet vårt om vi tar inn for mange. Det er en massiv jobb med å integrere de, få de ut i jobb, ha nok jobber osv. Og dessverre så ødelegger noen få for alle andre.
Jeg synes det skal være lov å være redd for fremtiden og hva som skjer med landet vårt. Det er mye uroligheter i verden og bare det er skremmende nok.
Vi i vest må først slutte å krige med disse landene, slutte å lage uroligheter. Mange av landene hadde fred, trivsel og god økonomi før vi fra vesten ødela alt. Det synes jeg er skremmende at vesten er årsaken til denne humanitærekrisen, så legger vi skylden på islam etterpå og skaper hat. Har man lest litt historie så kan dette ligne litt på det Hitler gjorde på 30 tallet, skape hat, ønske makt og penger. Det kommer ikke til å bli bedre før vesten slutter med dett og til da har vi også ett ansvar å hjelpe mennesker i nød :(

Mange som mener det samme dessverre

En annen ting er jo at selv om mange mener det samme som kommentarfeltene så kan "hatet" lett forklares på en litt mer anstendig måte, altså, man trenger ikke skrive "jævla utlendinger, ha dere hjem" men heller forklare grunnlaget for meningen. Jeg skjønner godt at folk er redde og skeptiske, det sier seg selv at samfunnet vil komapse om vi åpner "dørene" og lar alle komme. Men jeg sitter ikke med hat av den grunn, så tenker man kan komme langt med å utrykke seg på en skikkelig måte, ikke bare la hetsen flyte uten mål og mening.

om noen som faktisk trenger hjelp eller ønsker et bedre liv for barna sine (på en lovelig måte og bidra til samfunnet) så ser jeg ikke problemet

Hvordan skal vi klare å bosette alle? Integrere de? Få barna inn i barnehage og skole, få de voksne i jobb? Det er en umulig oppgave desverre!

Hvordan skal vi klare å bosette alle? Integrere de? Få barna inn i barnehage og skole, få de voksne i jobb? Det er en umulig oppgave desverre!

Vel jeg ser heller på muligheten. Men mange som kommer fra syria ( eks) har bra med utdanning. Så de kan bidra til samfunnet.

Om du setter en begrensing, så blir Alt umulig. Uansett hva du foretar deg. Heller se på mulighetene som blir lagt foran nesen på oss, enn å sette ned blikket å si at det er umulig...

Jeg kan ikke si at det skal gjøres slik og slik så blir alt bra. Hadde jeg kunne si no slikt, så hadde jeg kanskje ikke sittet å pratet i et forum ...

Men det finnes alltid løsninger, om man er åpen på forandringer.

Vel jeg ser heller på muligheten. Men mange som kommer fra syria ( eks) har bra med utdanning. Så de kan bidra til samfunnet.

Om du setter en begrensing, så blir Alt umulig. Uansett hva du foretar deg. Heller se på mulighetene som blir lagt foran nesen på oss, enn å sette ned blikket å si at det er umulig...

Jeg kan ikke si at det skal gjøres slik og slik så blir alt bra. Hadde jeg kunne si no slikt, så hadde jeg kanskje ikke sittet å pratet i et forum ...

Men når det gjelder innvandring må vi se begrensninger, om ikke vil samfunnet kollapse :(

I dag står 100.000 nordmenn uten jobb, mange av disse er høyt utdannende mennesker. Med den politikken som blir ført i Norge nå så blir det færre og færre jobber, vi blir erstatt mer og mer med utenlandskarbeidskraft som er "billig" og datateknologi som erstatter oss mer og mer.
Klarer vi ikke å skaffe nok jobber til våre nye innbyggere vil samfunnet vårt kollapse til slutt og de vil ikke få ett verdig liv. Uansett om de er høyt utdannet eller ikke. Vi må hjelpe, men vi klarer dessverre ikke å hjelpe alle. Vi hjelper de ikke om Norge kollapser og vi ikke kan gi de ett godt liv her.

Men det går vel ganske lang tid fra man kommer som flyktning til man kan få jobbe? tenker på laange behandlingstider osv. I mellomtiden er det ganske mange mennesker som da forsørges av velferdssamfunnet, så det er ikke ubegrenset slik at man kan ta i mot alle som kommer. Et annet poeng er jo om det er jobber nok, og om de høyt utdannede har utdanninger som blir godkjent i Norge, for det er det vel mange som også opplever problemer med. Så har man barna som får mangelfull utdanning pga krigssituasjon og så språkproblemer i norsk skole. Nei, jeg er ikke så negativ til å ta i mot flyktninger som det høres ut, men systemet funker ikke bra nok, og samfunnsbelastningen er stor for alle parter når det går dårlig.

Viktigere er vel at man ikke kan fjerne alle mennesker fra et område fordi det er konflikter og krig, tenker jeg. Skulle vært mulig å fått stoppet all denne idiotien som gjør at mennesker må flykte pga menneskeskapte situasjoner. Er utfordrende nok med alle naturkatastrofene.

Men igjen, hva skal man gjøre? Vi tar i mot så mange som mulig, det er bare ikke nok.

I dag står 100.000 nordmenn uten jobb, mange av disse er høyt utdannende mennesker. Med den politikken som blir ført i Norge nå så blir det færre og færre jobber, vi blir erstatt mer og mer med utenlandskarbeidskraft som er "billig" og datateknologi som erstatter oss mer og mer.
Klarer vi ikke å skaffe nok jobber til våre nye innbyggere vil samfunnet vårt kollapse til slutt og de vil ikke få ett verdig liv. Uansett om de er høyt utdannet eller ikke. Vi må hjelpe, men vi klarer dessverre ikke å hjelpe alle. Vi hjelper de ikke om Norge kollapser og vi ikke kan gi de ett godt liv her.
Men det går vel ganske lang tid fra man kommer som flyktning til man kan få jobbe? tenker på laange behandlingstider osv. I mellomtiden er det ganske mange mennesker som da forsørges av velferdssamfunnet, så det er ikke ubegrenset slik at man kan ta i mot alle som kommer. Et annet poeng er jo om det er jobber nok, og om de høyt utdannede har utdanninger som blir godkjent i Norge, for det er det vel mange som også opplever problemer med. Så har man barna som får mangelfull utdanning pga krigssituasjon og så språkproblemer i norsk skole. Nei, jeg er ikke så negativ til å ta i mot flyktninger som det høres ut, men systemet funker ikke bra nok, og samfunnsbelastningen er stor for alle parter når det går dårlig.

Viktigere er vel at man ikke kan fjerne alle mennesker fra et område fordi det er konflikter og krig, tenker jeg. Skulle vært mulig å fått stoppet all denne idiotien som gjør at mennesker må flykte pga menneskeskapte situasjoner. Er utfordrende nok med alle naturkatastrofene.

Men igjen, hva skal man gjøre? Vi tar i mot så mange som mulig, det er bare ikke nok.

Så systemet funker ikke. Alle land som har tatt imot flykninger det siste har ikke hatt et system som funker. For sist gang Europa var med på et så kolossalt forflyttes på mennesker var i 2 verdens krig.

Den største forskjellen nå i dag. er at det er ikke vi som flykter.....

Ingen av dere har noe imot flyktninger. Men mot politikken som blir utført i landet. Men norge er ikke det eneste landet som sliter. Denne strømmen har rammer alle land. Men vi må være åpne for å ta vår del.

Teknologi vil være et element som tar mer og mer over. Og når normenn krever mer og mer lønninger. Vil teknologi komme fortere og fortere.

Utenlandsk folk som er "billigere" er jo en måte å få ned kostnadene.

Hadde det blitt åpent for å hjelpe de der nede så hadde jo mye blitt løst. Men siden stormaktene ikke gir slipp på sitt sinne mot hverandre og støtter vær sin del av krigen så blir det vanskelig for å hjelpe uten å sette våre egne i fare ...

Man burde se løsninger i den situasjonen man er i enn å tenke viss og om

Men det burde være en peke pin for oss som har vært og er gravide. At viss man må utsette seg selv og det ufødte for en slik reise, så er det grunn til at man flykter fra slike omstendigheter. For hvem ønsker å dra fra sitt hjem? Sine omgivelser i en slik stund?

Det følger med utfordringer. Men de må da være verdt det? Eller finnes det ingen verdi å ta vare på mennesker som er på flykt?

Så systemet funker ikke. Alle land som har tatt imot flykninger det siste har ikke hatt et system som funker. For sist gang Europa var med på et så kolossalt forflyttes på mennesker var i 2 verdens krig.

Ingen av dere har noe imot flyktninger. Men mot politikken som blir utført i landet. Men norge er ikke det eneste landet som sliter. Denne strømmen har rammer alle land. Men vi må være åpne for å ta vår del.

Teknologi vil være et element som tar mer og mer over. Og når normenn krever mer og mer lønninger. Vil teknologi komme fortere og fortere.

Hadde det blitt åpent for å hjelpe de der nede så hadde jo mye blitt løst. Men siden stormaktene ikke gir slipp på sitt sinne mot hverandre og støtter vær sin del av krigen så blir det vanskelig for å hjelpe uten å sette våre egne i fare ...

Men det burde være en peke pin for oss som har vært og er gravide. At viss man må utsette seg selv og det ufødte for en slik reise, så er det grunn til at man flykter fra slike omstendigheter. For hvem ønsker å dra fra sitt hjem? Sine omgivelser i en slik stund?

Det følger med utfordringer. Men de må da være verdt det? Eller finnes det ingen verdi å ta vare på mennesker som er på flykt?

Jeg for min del tar bare opp en del problemstillinger for å få fram at det er jo ikke bare bare, det betyr ikke at jeg ikke ser en verdi i å hjelpe flyktninger. Poenget mitt er at uansett hva vi gjør, kan vi ikke hjelpe alle, og det er ikke en permanent eller god løsning å bare ta i mot alle heller. Det må noe mer til.

Man kan ikke bare behandle symptomene, man må arbeide mot sykdommen.

Å se problemet med å åpne opp Norge for flere millioner flyktninger enn det vi er allerede har av innbygger i Norge handler svært lite om verdien på menneskene. Mennesker er av verdi, også de vi allerede har bosatt i Norge.
Vi kan ikke lage ett Norge der velferdssamfunnet kollapser, der vi tar inn mennesker vi ikke har husly til, der vi tar de inn i ny fattigdom og nye lidelser.
Vi skal ta inn flyktninger og vi må hjelpe, men vi må samtidig ikke ta flere enn landet vårt kan klare å ta i mot.
Toneany skrev det veldig bra i innlegget sitt synes jeg :)

Back
Topp