«Matplan» baby 6 mnd

aninewe

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Hvordan ser dagen ut for deres baby som er 6 mnd+?

Her ser det ca sånn ut (tidspunktene er bare ca, varierer jo fra dag til dag)

7/8 Våkner
9/10 Sover
12/13 Lunsj: Varierer, får egg, brødskive, grøt, grønnsaksmos osv
Sover igjen en gang mellom 13-14 til 14-15:30
En liten dupp i 16-tiden om forrige var for kort
Mellom 18-20: Grøt og legging

Får pupp så ofte han vil, tilbyr alltid før og etter søvn.
Lurer på om vi skal innføre et måltid til? Evt frokost? Har egentlig mest lyst å innføre middag mtp variasjon og næringsinnhold (vi spiser ofte grøt eller brød til frokost) men han sover ofte når vi spiser middag, så det er litt upraktisk foreløbig.. Ønsker at han skal spise mest mulig likt som oss, hjemmelaget og sammen med oss.
 
Vi har kjørt babystyrt mattilvending (BLW) så babyen spiser nesten alltid det samme som oss. Vi begynte med fast føde ved 6 mnd, så da var det mest på smaksprøvenivå, utforskning av maten og lite som gikk i magen. Det gikk ganske sakte, og litt frem og tilbake siden vi har vært myye forkjøla de siste månedene, men rett før 8 mnd synes jeg ting løsna. Hun er 8 mnd og 1 uke nå. Sånn ca er det hos oss her:
05-06: Står opp, får 1 brødskive til frokost, evt litt banan eller annen frukt.
08:15: Sover, varierer om det blir 30 min eller 1,5 time
10:30: Lunsj sammen med meg, varierer hva det er. Kan være grøt, eggerøre, oppskjærte grønnsaker, middagsrester, havre/bananlapper
11/12: Sover, som regel minst 45 min, noen ganger opp mot 2 timer men det er sjelden
13:00: Lunsj 2, samme opplegg som over. Varierer veldig hva jeg serverer.
15:30/16: Prøver å få inn en liten powernap fordi hun er helt i overgang mellom 2 og 3 lurer.
16:45: Middag. Hun spiser det samme som oss. Som regel delt opp i biter hun kan plukke opp og spise selv. Om det er gryte og alt for små biter, moser jeg med gaffel også spiser hun det med skje i stedet.
18:00: Grøt
19:00 Legge seg

Og pupp skjer på random tider gjennom dagen, tror vi i løpet av hele døgnet nok ammer nærmere 12 ganger
 
Vi har kjørt babystyrt mattilvending (BLW) så babyen spiser nesten alltid det samme som oss. Vi begynte med fast føde ved 6 mnd, så da var det mest på smaksprøvenivå, utforskning av maten og lite som gikk i magen. Det gikk ganske sakte, og litt frem og tilbake siden vi har vært myye forkjøla de siste månedene, men rett før 8 mnd synes jeg ting løsna. Hun er 8 mnd og 1 uke nå. Sånn ca er det hos oss her:
05-06: Står opp, får 1 brødskive til frokost, evt litt banan eller annen frukt.
08:15: Sover, varierer om det blir 30 min eller 1,5 time
10:30: Lunsj sammen med meg, varierer hva det er. Kan være grøt, eggerøre, oppskjærte grønnsaker, middagsrester, havre/bananlapper
11/12: Sover, som regel minst 45 min, noen ganger opp mot 2 timer men det er sjelden
13:00: Lunsj 2, samme opplegg som over. Varierer veldig hva jeg serverer.
15:30/16: Prøver å få inn en liten powernap fordi hun er helt i overgang mellom 2 og 3 lurer.
16:45: Middag. Hun spiser det samme som oss. Som regel delt opp i biter hun kan plukke opp og spise selv. Om det er gryte og alt for små biter, moser jeg med gaffel også spiser hun det med skje i stedet.
18:00: Grøt
19:00 Legge seg

Og pupp skjer på random tider gjennom dagen, tror vi i løpet av hele døgnet nok ammer nærmere 12 ganger

hadde ganske lik plan som deg for mine tre bortsett fra at her begynte vi ved 4 mnd og de spiste denne mengden når de var 6 mnd.
 
Vi har kjørt babystyrt mattilvending (BLW) så babyen spiser nesten alltid det samme som oss. Vi begynte med fast føde ved 6 mnd, så da var det mest på smaksprøvenivå, utforskning av maten og lite som gikk i magen. Det gikk ganske sakte, og litt frem og tilbake siden vi har vært myye forkjøla de siste månedene, men rett før 8 mnd synes jeg ting løsna. Hun er 8 mnd og 1 uke nå. Sånn ca er det hos oss her:
05-06: Står opp, får 1 brødskive til frokost, evt litt banan eller annen frukt.
08:15: Sover, varierer om det blir 30 min eller 1,5 time
10:30: Lunsj sammen med meg, varierer hva det er. Kan være grøt, eggerøre, oppskjærte grønnsaker, middagsrester, havre/bananlapper
11/12: Sover, som regel minst 45 min, noen ganger opp mot 2 timer men det er sjelden
13:00: Lunsj 2, samme opplegg som over. Varierer veldig hva jeg serverer.
15:30/16: Prøver å få inn en liten powernap fordi hun er helt i overgang mellom 2 og 3 lurer.
16:45: Middag. Hun spiser det samme som oss. Som regel delt opp i biter hun kan plukke opp og spise selv. Om det er gryte og alt for små biter, moser jeg med gaffel også spiser hun det med skje i stedet.
18:00: Grøt
19:00 Legge seg

Og pupp skjer på random tider gjennom dagen, tror vi i løpet av hele døgnet nok ammer nærmere 12 ganger

Vi har egentlig bare gitt grøt/mos siden vi startet ved 4 mnd men har de siste dagene gitt kombo av fingermat og mating. Så endte opp med å mate han 1/2 brødskive til frokost, han fikk egg og tomat til lunsj som han spiste selv og siden han var våken fikk han litt blomkål å gnage på til middag. Til kvelds fikk han grøt som vanlig. Tror jeg bare gir til de måltidene han er våken, er ikke så mye som går ned de måltidene han spiser selv uansett! :)
 
Vår er 7 mnd nå,begynte med smaksprøver ved 4mnd.
Nå er det ca sånn :

0700 står opp
0700/0800ish grøt
ca0900-1130 sover
12 lunsj, får smake på litt div, spiser ikke et helt måltid, ofte litt avocadomos til å fylle på med(syns det er vanskelig å vite hva jeg skal gi...)
Ca14-1530 sover
16 middag, har akkurat startet med det, skal begynne med litt kjøtt nå. Får div gryter, grønnsaksmoser
18 grøt
19 leggetid

Ammer innimellom, kanskje 3-4 ganger. Hun spiser enda lite av de måltidene som ikke er grøt, og hun vil sjeldent spise noe om hun får en større bit til å tygge på.

Har du noe på brødskiva?hvilket brød bruker du?
 
Vår er 7 mnd nå,begynte med smaksprøver ved 4mnd.
Nå er det ca sånn :

0700 står opp
0700/0800ish grøt
ca0900-1130 sover
12 lunsj, får smake på litt div, spiser ikke et helt måltid, ofte litt avocadomos til å fylle på med(syns det er vanskelig å vite hva jeg skal gi...)
Ca14-1530 sover
16 middag, har akkurat startet med det, skal begynne med litt kjøtt nå. Får div gryter, grønnsaksmoser
18 grøt
19 leggetid

Ammer innimellom, kanskje 3-4 ganger. Hun spiser enda lite av de måltidene som ikke er grøt, og hun vil sjeldent spise noe om hun får en større bit til å tygge på.

Har du noe på brødskiva?hvilket brød bruker du?

Bruker både hjemmebakt og butikkbrød. Av butikkbrød bruker jeg ofte et lokalt merke som vi liker. Om jeg handler på bunnpris kjøper jeg funkyginebrød eller julius brød :) pålegg er ikke så sykt variert siden vi nettopp har oppdaget at han mest sannsynlig ikke tåler hverken melk eller egg. Men leverpostei er hit nr 1, makrell i tomat (når jeg gidder stanken), most avokado eller banan, bare smør, løvtynn kokt skinke og mos av tørket frukt (aprikos, daddel, sviske) er det vi har brukt til nå :)
 
Back
Topp