«Kun vipps»

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Jeg elsker vipps, og bruker det masse selv. Men nå er det flere og flere arrangementer for (barneskole) barna som kun tar vipps, og det syns jeg er tungvint! Jenta mi er så stor at hun løper rundt alene, og handler i kiosk og betaler for aktiviteter alene. Men for liten til å ha egen vipps.. så da blir jeg nødt til å løpe med henne rundt da...

Hva syns dere om det nye kontantfrie verden?

Jeg setter stor pris på valgfriheten. Kontanter eller vipps. Ikke vært borti noen som tar bare vipps. For ja. Jeg liker å sende med dem penger så de kan gå i kiosken selv.

Nå får mine unger forhåpentligvis snart egen konto med kort og barne-vipps, usikker på nedre aldersgrense på den? De to eldste da, lillemor er jo ikke der. Hun har ikke telefon, men går ikke i kiosken alene enda heller

Jeg setter stor pris på valgfriheten. Kontanter eller vipps. Ikke vært borti noen som tar bare vipps. For ja. Jeg liker å sende med dem penger så de kan gå i kiosken selv.

Nå får mine unger forhåpentligvis snart egen konto med kort og barne-vipps, usikker på nedre aldersgrense på den? De to eldste da, lillemor er jo ikke der. Hun har ikke telefon, men går ikke i kiosken alene enda heller

Jeg setter også veldig stor pris på å ha valgfrihet. Det er mye læring for barna også å gå i kiosken selv.
Har ikke hørt om barne-vipps faktisk, men det må jeg sjekke ut da.. takk for tips :)
Skoleavslutningen her sendte de ut melding nå at de kun tar vipps..

Dårlig at noen tar betalt med kun vipps når det er ett arrangement på en barneskole, sier jo seg selv at barna løper litt rundt på egenhånd da. Det kan du vel kanskje ta opp med skolen?

Dårlig at noen tar betalt med kun vipps når det er ett arrangement på en barneskole, sier jo seg selv at barna løper litt rundt på egenhånd da. Det kan du vel kanskje ta opp med skolen?

Har sendt Mail ja, men får nok ikke svar idag :)

Har sendt Mail ja, men får nok ikke svar idag :)
Hehe nei tror ikke de er så ivrige at de er på jobb i dag :D egentlig litt teit at man skal måtte si ifra om sånt, skolen kan jo tenke litt sjæl :rolleyes:

Synes vipps er veldig kjekt å bruke, men synes og det var merkelig at de på barneskolen bare tar vipps og ikke kontanter. Rare greier. :dead:

Det er krevende å ta kontanter da. Man må skaffe mye vekslepenger. Som rett og slett må kjøpes, med gebyr, i banken. Det krever mye vekslepenger. Jeg ordnet over 10 000 i vekslepenger til 17. Mai. Da er det mange kasser. Vi hadde vel rundt halvparten på et mindre arr på skolen, da var det lite 50 og 20 kr.

Jeg er helt enig. Jeg liker ikke at det blir helt kontantfritt.

Barn lærer best ved å fysisk se og ta på ting, og penger som er så abstrakt i seg selv (med tanke på at de blir borte når de brukes) blir ikke lettere når kontantene forsvinner.
De skal ha god forståelse for hva en konto er og hva det er som skjer når man bruker vipps og et kort, og at en konto blir tom om man ikke jobber for å fylle den opp igjen. Det er ikke en magisk innretning liksom.

Her har eldste på 10 vipps da, det fikk han når han fikk bankkortet nå da han ble 10.

Det er veldig greit, det kan ikke brukes til netthandel eller vippse til bedrifter. Den funksjonen skrudde vi av, men den kan jo skrus på via vår vipps. Barnas vipps kobles nemlig til foreldrene sin sånn at de kan styre den.

Syns det er en skremmende utvikling. Samfunnet blir mer og mer kontant"fiendelig", syns vi må ha valgfrihet. Og det av mange grunner, barn lærer mer av det, vi har makt over egne penger og valg, samfunnet blir kaldere når alt skal bli så effektivisert og før så hadde alle råd til å håndtere kontanter.. nei, hva blir det neste? Mikrochip i hånda? Akkurat som Bibelen har profetert for 2000 år siden?

Syns det er en skremmende utvikling. Samfunnet blir mer og mer kontant"fiendelig", syns vi må ha valgfrihet. Og det av mange grunner, barn lærer mer av det, vi har makt over egne penger og valg, samfunnet blir kaldere når alt skal bli så effektivisert og før så hadde alle råd til å håndtere kontanter.. nei, hva blir det neste? Mikrochip i hånda? Akkurat som Bibelen har profetert for 2000 år siden?

Hørte nettopp at flere bedrifter i utlandet satt inn chip i hånda på ansatte til bruk som nøkkelkort. Så antageligvis er det den veien det går..

Er vel mest sannsynlig foreldredrevet, og skolen har ikke så mye med det å gjøre...
Nei men skolen kan kanskje oppfordre til det? Eller fau eller noe. Jeg har bhg barn så ikke helt der enda :)

Jeg elsker vipps, og bruker det masse selv. Men nå er det flere og flere arrangementer for (barneskole) barna som kun tar vipps, og det syns jeg er tungvint! Jenta mi er så stor at hun løper rundt alene, og handler i kiosk og betaler for aktiviteter alene. Men for liten til å ha egen vipps.. så da blir jeg nødt til å løpe med henne rundt da...

Hva syns dere om det nye kontantfrie verden?
Helt greit
Min har egen Vipps så null problem

Jeg har ikke vipps selv, og har heller ikke planer om å skaffe det. Jeg er alt for flink til å bruke bankkortet, og trenger ikke flere måter å få penger raskt ut av kontoen på.

Jeg syntes det er idiotisk å kutte ut kontanter. Så jo hvordan det gikk på 17.mai.
Ja

Og for å si det sånn. En ting er at vipps gikk ned. Men den kom nå opp også. Vi fikk inn nesten 5000 på vipps. Og knapt 40 000 i kontanter. Fratrukket de 10 000 i vekslepenger

Så ja, det ble brukt mye kontanter. Dels pga at vipps gikk ned. Det gjør det jo ikke hver dag da, men pga trøkk en sånn dag. Og fordi mange unger løper rundt selv. Og åpenbart mange voksne hadde med kontanter. Det var 9 eller 10000 i 500 lapper.

Back
Topp