Leste denne i går og synes det var et kjempefint debattinnlegg
Når det er sagt så vil jeg så gjerne tilføye en ting som det virker som aldri blir snakket høyt om.
Da jeg fikk mitt første barn var jeg den første i vennegjengen som fikk barn, venninnene mine var derfor ikke tilgjengelig for sosialisering på dagtid (ikke sånn som nå, men likevel ikke så ulikt). Jeg kom i en barselgruppe der den yngste av de andre var 7 år eldre enn meg og ved hvert treff vi hadde så satt disse damene mest å klagde på de «udugelige» mennene sine. Fikk med andre ord ikke stort ut av barselgruppa. Slet med amming, men hadde et barn som sov om natten og var blid når hun var våken.
Det er veldig viktig å være bevisst på at det å få et barn fører med seg endringer, men det trenger ikke å bli en krise!
Prøver ikke å tråkke noen på tærne, men kanskje gjør man selv noe med utgangspunktet hvis man tenker at man skal drive bare med nattevåk og være sliten?
Jeg er ingen ekspert, men savner nok litt å se et nyansert bilde der de historiene som skildrer den delen av normalen som ikke er en krise også kommer fram.
Jeg kan jo like gjerne være den som kommer til å sitte våken døgnet rundt og rive håret av meg. Men jeg tar utgangspunkt i at jeg skal ha en nydelig barseltid, til tross for nedstengninger i samfunnet osv. Jeg har selv vært utrolig langt nede i prosessen med å få vårt ønskebarn, så her vil jeg absolutt nok en gang si at jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke forstår at livet kan være svart og nesten uoverkommelig. Har stor respekt for at livet av og til er så vanskelig at man nesten ikke kommer seg opp til overflata for å trekke pusten