Vaksiner

venterpånr2❤️

Flørter med forumet
Hvilke vaksiner vurderer folk å ta i løpet av svangerskapet? Jordmoren i kommunen anbefaler kikhoste og at jeg kjøper rs-vaksinen denne gangen, men sist jeg var gravid så anbefalte den samme jordmoren også korona og influensa, som hun ikke mener jeg trenger nå.. forvirret!! :rolleyes:

Tenker kikhoste og RS. Tror ikke egentlig RS er like relevant for meg siden jeg ikke har noen andre barn og ikke utsetter meg for så mye smitte, men tenkte jeg skulle ta den uansett.

Tok kikhoste sist, og skal ta denne gangen også.
Tar alltid influensavaksine på høsten når jobben tilbyr den. Koronavaksine er ikke en greie lenger, føler jeg. Såpass lenge siden.

Tenker å ta RS-vaksinen iom at vi har en 2 åring når vesla blir født :happy:

Tenker å ta Kikhoste og RS vaksinen :happy:

Kommer til å ta vaksine mot kikhoste og RS. Vi har ikke barn hjemme som kan «dra med seg» noe hjem, men smitten kan komme på et eller annet vis likevel. :smiley-ashamed004 Noen som vet hvorfor rs vaksinen ikke inngår i vaksinasjonsprogrammet og da kunne vært gratis? Synes det er så rart, når det også er luftveissykdommer som er største årsak til innleggelse på sykehus for små barn.

Hvilke vaksiner vurderer folk å ta i løpet av svangerskapet? Jordmoren i kommunen anbefaler kikhoste og at jeg kjøper rs-vaksinen denne gangen, men sist jeg var gravid så anbefalte den samme jordmoren også korona og influensa, som hun ikke mener jeg

Skjønner godt at du blir forvirret! Men det er faktisk logisk at anbefalingene har endret seg litt siden sist du var gravid.

Grunnen til at jordmoren din har endret fokus nå, er mest sannsynlig dette:
  • Kikhoste: Dette er nå en standard anbefaling for alle gravide (gratis) fordi det beskytter babyen de første månedene før den kan få egen vaksine. Denne bør man uansett ta.
  • RS-vaksine (Abrysvo): Denne er relativt ny! Den anbefales ofte nå (selv om man må betale selv) fordi den gir babyen kjempegod beskyttelse mot RS-virus det første halvåret. Det er spesielt aktuelt hvis du har termin i løpet av vinteren eller våren.
  • Korona og influensa: Her endrer anbefalingene seg etter sesong. Hvis det er lite smitte i samfunnet akkurat nå, eller hvis du allerede har god grunn-beskyttelse, mener de kanskje at det ikke er like nødvendig for deg akkurat nå som det var sist. Men det kan endre seg igjen til høsten når sesongen starter!
Så jordmoren din følger nok bare de aller nyeste retningslinjene for akkurat denne sesongen. :) Masse lykke til videre i svangerskapet!

Skjønner godt at du blir forvirret! Men det er faktisk logisk at anbefalingene har endret seg litt siden sist du var gravid.

Grunnen til at jordmoren din har endret fokus nå, er mest sannsynlig dette:
  • Kikhoste: Dette er nå en standard anbefaling for alle gravide (gratis) fordi det beskytter babyen de første månedene før den kan få egen vaksine. Denne bør man uansett ta.
  • RS-vaksine (Abrysvo): Denne er relativt ny! Den anbefales ofte nå (selv om man må betale selv) fordi den gir babyen kjempegod beskyttelse mot RS-virus det første halvåret. Det er spesielt aktuelt hvis du har termin i løpet av vinteren eller våren.
  • Korona og influensa: Her endrer anbefalingene seg etter sesong. Hvis det er lite smitte i samfunnet akkurat nå, eller hvis du allerede har god grunn-beskyttelse, mener de kanskje at det ikke er like nødvendig for deg akkurat nå som det var sist. Men det kan endre seg igjen til høsten når sesongen starter!
Så jordmoren din følger nok bare de aller nyeste retningslinjene for akkurat denne sesongen. :) Masse lykke til videre i svangerskapet!
takk for at du tar deg tid til å svare så utfyllende :) og du har nok helt rett - forrige gang var jo også i 2024, og jeg husker at det fortsatt var mer bekymring knyttet til korona, og til en tøff influensasesong. Jeg får satse på kikhoste og rs slik jordmor foreslår og flere av dere andre også går for :)

Back
Topp