Lillafrosk
Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Skader ikke å spørreMed andre ord må jeg spørre moren hans når han ble fødtHvis jeg begynner å spørre om sånt så kommer jeg ikke til å få lov til å gå ifra hun før det har gått noen timer altså
Hun er veldig glad i å snakke uten pauser
Moren hans er tidligere rusmisbruker men måtte slutte på dagen når hun fant ut at hun var gravid med eldste broren. Hun har jo fått påkjenninger livet ut og har jo vært sykemeldt siden hun var gravid så og si. Tror det er flere faktorer som ikke er genetiske som kan ha spilt en rolle på graviditeten hennes. Samboer bodde jo på sykehus til han var 4-5 år pga masse forskjellige plager. Som han ikke er plaget med nå lengre da heldigvis. Men var typ sterke allergier og kjempe kjempe sterk astma. Og flere ting. Så håper disse tingene ikke er genetiske siden han har vokst fra de![]()
Men jeg vet ikke, noen føder jo naturlig litt her og der, så må være noe andre faktorer også. Er vel litt sånn samspill mellom mors kropp og babyens. Når babyen er ferdig utviklet, så sender den signaler om at den er klar og at fødsel KAN begynne. Også skal helst mors kropp også være klar, progesteronet går kraftig ned og oxytocin i kroppen gjør at fødsel starter.. (som er en av grunnene til at de fleste fødsler starter kveld og natt. Man er trygg og har det greit liksom).
Men så kan jo diverse faktorer provosere frem rier også på slutten, som f eks mye oppkast og diaré kan irritere livmor til å krampe seg og starte fødsel (tipper det er stas å føde med omgangssyke, men jo.. Det kan trigge) - sannsynligvis derfor klyster funker.
Også gikk jeg jo selv over termin den gangen jeg hadde så mye angst på slutten av svangerskapet. Adrenalin kan hemme produksjon av oxytocin, så.
Ja. Jeg tipper i alle fall det er mange faktorer som spiller inn her! Mors DNA, fars DNA, babyens utvikling i magen, hormonstatus, ytre påkjenninger..
Hvis jeg begynner å spørre om sånt så kommer jeg ikke til å få lov til å gå ifra hun før det har gått noen timer altså
Har ikke satt meg inn i alle triks man kan prøve på for å få satt igang fødselen før termin hvis babyen er klar, men skal nok det etterhvert når hjernen min har skikkelig stilt seg inn på at alt skal gå bra 
snakker av erfaring