Første svangerskapskontroll

Jeg bestiller hos jordmor:happy:
Har ikke bestilt enda.. ønsker å vente litt til, for forrige gang ble det SA 6+3.

Bor på et forholdsvis lite tettsted, så har pleid å få time ganske raskt:happy:

Synes det er greiest å gå til jordmor. Mest fordi jeg kun vil forholde meg til en person. Da er det også mindre sjanse for kommunikasjonssvikt, mellom instansene.

Når bestiller dere time til dette?
Noen tanker/erfaringer om å dra til lege eller jordmor i første runde?:cat:
Eg var til fastlegen min forrige veke då var eg ca 5+4, men det var fordi eg hadde lyst å få sjekka alt av blodprøver og blodtrykk. Men ho i telefonen sa at eg kunne ta kontakt med jordmor om eg ville. Fastlegen min sendte henvisning til jordmor.

Jeg har bestilt meg legetime neste uke (6+0), men er gravid med IVF og har hatt ganske lave jernlager tidligere så vil få unnagjort blodprøver.

Har også vært alvorlig syk tidligere (er frisk) og på grunn av det føler jeg for tettere oppfølging :happy:

Om det vil telle som første svangerskapskontroll eller ikke får vi finne ut neste uke, men kommer nok muligens til å ta de fleste svangerskapskontrollene til lege, om ikke hun mener noe annet.

Har et godt forhold til henne og pga sykdomshistorie er det veldig greit å slippe repetere alt til evt. jordmor :Heartred

Eg skal både til jordmor og fastlege neste veke. Gler meg til jordmor-timen ❤️ Kanskje litt overkill, men det er på grunn av at eg allereie er gradert sjukmeldt grunna belastande arbeidssituasjon.

Jeg bestilte time til jordmor når jeg var 4+0. Litt fordi jeg står midt i flytting, og ville i utgangspunktet høre med jordmor i kommunene jeg skal flytte til hva ho tenker om hvor jeg bør henvise meg til første kontroll. Og litt fordi jeg leste at selv om det ikke skulle gå bra, så kan timen med jordmor være en fin anledning til å bearbeide sorgen, og få svar på spørsmål man sitter igjen med ❤️

Jeg venter med å bestille første kontroll til etter privat tidlig ultralyd (7+3 har jeg time). Synes det er greit å vite om det er noe levedyktig der, før jeg begynner med legebesøk med blodprøver og lignende. Nå skal det sies at jeg hadde første svangerskapskontroll for bare et par mnd siden, i graviditet som endte i MA, så regner med verdiene er noenlunde likedan.

Hvor jeg bor får vi ikke komme til jordmor før i uke 15. Glad jeg har en fin fastlege. :happy:

Fikk først time 10.mars når jeg er 10 uker :p

i kommunen her ønsker jordmor at første kontroll er hos fastlege pga blodprøver siden helsestasjonen ikke tar de, men man får første jordmortime ganske raskt etter å ha vært hos fastlege. Virker å være ok kapasitet i jordmortjenesten slik at dette ikke er noe problem :) Regner med at jeg kommer til å følge jordmor mest og fastlege ved behov. Vet min fastlege gjerne ønsker kontrollen m/glucosebelastning hos seg for en naturlig «sjekk inn» da. Tror det er ganske ulik praksis fra kommune til kommune..

Back
Topp