Tettheten gjør det enklere med romdeling, tenker jeg. Det er jo ganske naturlig for barn å dele rom, hvert fall samme kjønn. Det at alle barn skal ha hvert sitt rom er et relativt moderne vestlig konsept.
Vi har to soverom nå, og kommer ikke til å oppgradere til flere soverom før om kanskje 5-10 år. Dvs at barna deler rom en god stund, med blandet kjønn for vår del. Vi har noen fremtidstanker om hvordan løsningen skal være på selve rommet. Mannen min kan snekre, skru og sveise, så det åpner opp for flere muligheter. Med dette sagt, så ville jeg uansett ha latt barna dele rom selv om vi hadde hatt flere soverom. Det er mye trygghet i å sove med noen, spesielt for små barn. Jeg er en del år eldre enn mine småsøsken, så jeg har ikke vokst opp så tett med dem. Men det er fire år mellom dem (gutt og jente), og de overnattet på hverandres rom helt til den eldste ble 13-14, fordi de foretrakk det.
Kan legge til litt bilder av det vi tenker:
Vis vedlegget 478814Vis vedlegget 478815Vis vedlegget 478816
Innebygde senger, køyesenger og senger ved siden av hverandre kan være fine løsninger, alt etter hva romstørrelsen tillater. Her er mulighetene mange, og det klør litt i fingrene for min del å få lov til å planlegge sånne morsomme prosjekter. Mannen har allerede bygget en montessori-gulvseng nå, som rommer 2-3 unger mens de er små.
Innebygde senger og enkelte køyesenger kan bidra med mer privatliv om det er bekymringen når barna komemr i puberteten.
Nå har jeg også bodd både på internatskole på vgs, og ettertid i kollektiv. På internat spesielt så er det ikke noe særlig plass til privatliv, og man flytter ofte rett inn med en helt fremmed. Men de fleste ser på det som en god opplevelse, ev en veldig
lærerik opplevelse.
Forslag til romløsninger for tenåringer som ønsker mer privatliv:
Vis vedlegget 478817Vis vedlegget 478818Vis vedlegget 478819
Metodene for å avgrense visse deler av rommet kan være mange. Skyvedører, gardiner, bokhyller, halvvegger, helvegger ++. Alle bildene jeg har funnet er på pinterest. Kan være en ide å titte innom der, og lagre det du tenker kan funke for dere nå og i fremtiden. Da får du goood tid til å tenke på mange løsninger, samtidig som at du leser barna mens de vokser opp og ser hva de trenger av space.