Fall i AMH

Onion

Blir kjent med forumet
Eg målte AMH i oktober 24, då var nivået mitt på 17.2. Vi skulle ha ivf denne hausten, men pga ein spontan ektopisk graviditet har dette blitt utsatt. Tok nye blodprøver denne syklusen for ny oppstart neste år, og no er AMH 5.5. Kjenner eg går rett i kjellaren av dette. Er det nokon som har liknande erfaringar?

AMH kan svinge veldig på blodprøvene fra syklus til syklus, akuratt som at antall egg kan svinge. Sannheten ligger sannsynligvis i at din AMH er noe mellom disse tallene. Den synker ikke så raskt. Her fikk jeg målt AMH på 8. Måneden etter var den plutselig 12. Hadde jo ikke fått flere egg, det er naturlig at den kan svinge sånn.

Ville bedt legen om å ta blodprøven på nytt, slik at du kan bruke de to siste tallene og regne snittet av disse. Evt kan en gynekolog telle eggposer i en syklus, det vil også gi en pekepinn :)

Hei. Min amh ‘falt’ også fra 13 til 4 på seks måneder. Jeg tok også en blodprøve til med en gang for å forsikre om at ikke den siste blodprøven var feil, og fikk resultat på 5. Det legene sa til meg var, som skogsjente sier at amh kan fluktuere noe, men også at den viktigste indikatoren er hvor mange follikler de ser på ultralyd. Hos meg hadde ikke antall follikler blitt noe særlig redusert, til tross for amh. Tallet er altså ikke så farlig, selv om jeg vet at det er skremmende å få en sånn beskjed. Jeg gikk helt i kjelleren selv, fikk panikk og dro hjem fra jobb den dagen! Men tenker du kan slappe av, det blir altså ikke så mye mindre egg i løpet av så kort tid.

Masse lykke til med oppstart! :Heartred

AMH kan svinge veldig på blodprøvene fra syklus til syklus, akuratt som at antall egg kan svinge. Sannheten ligger sannsynligvis i at din AMH er noe mellom disse tallene. Den synker ikke så raskt. Her fikk jeg målt AMH på 8. Måneden etter var den plutselig 12. Hadde jo ikke fått flere egg, det er naturlig at den kan svinge sånn.

Ville bedt legen om å ta blodprøven på nytt, slik at du kan bruke de to siste tallene og regne snittet av disse. Evt kan en gynekolog telle eggposer i en syklus, det vil også gi en pekepinn :)
Hei. Min amh ‘falt’ også fra 13 til 4 på seks måneder. Jeg tok også en blodprøve til med en gang for å forsikre om at ikke den siste blodprøven var feil, og fikk resultat på 5. Det legene sa til meg var, som skogsjente sier at amh kan fluktuere noe, men også at den viktigste indikatoren er hvor mange follikler de ser på ultralyd. Hos meg hadde ikke antall follikler blitt noe særlig redusert, til tross for amh. Tallet er altså ikke så farlig, selv om jeg vet at det er skremmende å få en sånn beskjed. Jeg gikk helt i kjelleren selv, fikk panikk og dro hjem fra jobb den dagen! Men tenker du kan slappe av, det blir altså ikke så mye mindre egg i løpet av så kort tid.

Masse lykke til med oppstart! :Heartred
Takk for svar, får håpe at det ikkje er så ille likevel. Og så er det godt å høyre frå nokon som har blitt gravide likevel :D

Eg begynner nok å få litt panikk over heile situasjonen og krisemaksimerer litt. Ventar framleis på ny behandlingsplan, så får vi sjå om dei seier noko på det på fertilitetsklinikken.

Takk for svar, får håpe at det ikkje er så ille likevel. Og så er det godt å høyre frå nokon som har blitt gravide likevel :D

Eg begynner nok å få litt panikk over heile situasjonen og krisemaksimerer litt. Ventar framleis på ny behandlingsplan, så får vi sjå om dei seier noko på det på fertilitetsklinikken.
Kjenner meg igjen i det, har også hatt mye panikk i prosessen. Man tror liksom at man starter med det dårligste utgangspunktet med lavere amh, men så er det andre ting som teller mer, som kvaliteten på eggene og det å finne riktig stimuleringsprotokoll. Hos meg så tok det noen forsøk, men det gikk bra til slutt, og det gjør som regel det:Heartred.

Som det skrives over her kan AMH fluktuere noe fra syklus til syklus. Det er heller ikke et tall som forteller deg om du vil lykkes eller ikke. Kvalitet over kvantitet :) men AMH har svingt mellom 0.8 og 1 (som var det som fikk meg til å søke hjelp med IVF, skal innrømme det). Gravid på første naturlige forsøk med nummer 1. prøvde ca et år på nr.2 naturlig før vi startet med IVF privat. 3 uttak gav til sammen 8 egg ut. Første ble ferskt innsett av 2 dager embryo, negativ. Andre ga kun ett egg ut, men ble ferskinnsett med toppgraderte blastocyst. Tredje forsøk ga 2 toppgraderte blasto av 4 egg ut. Totalfrys. Gravid på første fryseinnsett. Fremdeles gravid nå 31+2. Var 38 da jeg ble gravid med første ( og ikke klar over lav AMH. Muligens litt høyere da, men i følge legene antakelig ikke mer enn maks 2-3) og 40 med andre. Så mye som «talte mot meg». Men så gikk det jo faktisk likevel. Masse lykke til. For meg høres 5.5 ut som et godt utgangspunkt, selv om jeg skjønner du synes det er skremmende som har målt mye høyere før. Men det betyr på ingen måte at løpet er kjørt:Heartpink

Back
Topp