Veien til baby #1 - Født ❤️

19.-22. desember 2025 - barsel
Lille I var kommet til verden og både jeg og pappaen gledet oss masse til å bli kjent med henne! ❤️ Hun hadde flotte målinger gjennom hele fødselen og tok brystet 5 minutter etter hun kom på meg, mens placenta fortsatt løsnet. Alt var perfekt ❤️

Men i løpet av natten begynte jeg å høre en skikkelig buldrelyd over alt. Lurte på om det var noen som jobbet med et eller annet, men innså etterhvert at det var en utrolig høylytt tinnitus ulikt noe jeg har vært borti før. I tillegg begynte jeg å høre alt "dobbelt". Aldri vært borti noe sånt før, utrolig rar følelse. Som om det var en statisk lyd eller som om tinnitusen min gjemte seg til noen pratet. Begynte å lure på om jeg var i The Matrix og hørte robotene bak alle menneskene eller noe sånt. Men hørte jo også min egen stemme sånn, og jeg er ingen robot!

Men det verste var hodepinen. En intens, dunkende smerte i nakken som kom når jeg reiste meg fra liggende stilling. Klarte omtrent ikke bevege hodet fra side til side, var helt stiv. Når jeg lå flatt gikk det vekk, og selv om tinnitusen fortsatt var der så kjente jeg meg ganske normal.

Jeg spurte sykepleier og lege på avdelingen om jeg kunne ha fått en postpunksjonshodepine etter epiduralen, og de fikk en anestesilege til å komme på tilsyn samme dag. Han så på det som ble gjort under fødsel og kjente på nakken min og mente at det var lite sannsynlig med durarift, og uten rift i dura fikk man heller ikke lekkasje av spinalvæske. Sannsynligvis var dette en tensjonshodepine, så se det an noen dager og prøv med paracet, Ibux og fenazon-koffein.

Okay, da prøver vi det. Det hadde liten effekt - smerten svingte jo med smertestillende, men var aldri borte. Jeg følte meg helt ubrukelig - hvordan skal du ta vare på et nyfødt barn hvis du ikke kan reise seg eller løfte armene? Samboeren min har virkelig vist seg fra sin beste side her, han avlastet så mye så alt jeg trengte gjøre var å sove og amme.

Men da hodepinen ikke ble bedre ringte de på ny anestesi kvelden dag 2. Denne gangen skrev de bare som svar at jeg skulle se an til dag 3.

Dag 3 var hodepinen verre, tinnitusen høyere og alt var ganske dritt. Litt etter lunsj kom derfor en tredje anestesilege på tilsyn. Veldig koselig mann, og han var helt enig i at en spenningshodepine vanligvis ikke er helt smertefri i liggende stilling og så starter med et pang når man reiser seg. Og som han sa - du trenger ikke vite at du har vært innom dura for å ha laget et lite hull. Men han synes det var rett at vi hadde sett det an litt med konservativ behandling, for de fleste går seg jo til ila noen dager. Men siden hodepinen min bare var blitt dårligere så synes han vi skulle prøve en blodlapp.

Når de legger blodlapp går de inn i samme nivå som epiduralen ble lagt og setter så inn 10-20 ml av ditt eget blod. Håpet er da at blodet skal feste seg i riften som lekker og tette den. Man må ligge stille i 2 timer etterpå for at det skal funke.

Prosedyren gikk helt ukomplisert og jeg lå stille timene jeg skulle. Herregud så redd jeg var når jeg skulle reise meg etterpå. Tenk om det ikke funket? Tenk om jeg hadde tatt feil, at det bare var en skikkelig spenningshodepine jeg måtte leve med i potensielt flere uker til? Men til slutt fikk samboeren overtalt meg om at på et eller annet tidspunkt må jeg opp fra senga.

Og jeg er smertefri! Hodepinen er borte, tinnitusen er borte, og vi er tilbake i den virkelige verden og ikke i et robotunivers! Det er et skikkelig førjulsmirakel og jeg føler at jeg har fått livet tilbake. Så nå reiser vi hjem ❤️

Det hørtes ut som en veldig fin fødsel alt i alt, men gud så grusomt med spinalhodepine :arghh:Men såååå bra det funket med blodlapp! Håper alt går knirkefritt fremover nå og at dere bare kan nyte jula hjemme med lille I (så gøy at dere fikk landet navn før fødsel forresten, dere var vel litt usikre der?) :Heartred Gooood jul til alle tre :love017

Måtte bare lese gjennom dagboken din!
Så lang reise dere har hatt :shy: Det var så fint å lese om graviditeten din og frem til mål :love017

Fødselen din hørtes veldig fin ut til tross for noen komplikasjoner i etterkant, du høres jo helt rå ut! :hello2 Synes det er dårlig gjort at jordmødre ikke stoler på en førstegangsfødende bare fordi de klarer å snakke seg gjennom riene :dead: Jeg har hatt samme opplevelsen der. Godt du fikk mast deg til en sjekk!

Nyt barseltiden og jula ❤️

Det hørtes ut som en veldig fin fødsel alt i alt, men gud så grusomt med spinalhodepine :arghh:Men såååå bra det funket med blodlapp! Håper alt går knirkefritt fremover nå og at dere bare kan nyte jula hjemme med lille I (så gøy at dere fikk landet navn før fødsel forresten, dere var vel litt usikre der?) :Heartred Gooood jul til alle tre :love017
Alt i alt veldig fornøyd med fødselen, og jeg presterte å si til samboer sånn en time etter det var ferdig at "Det var jo ganske dritt, men kan godt gjøre det igjen" :hilarious: Fikk som svar at "ja, det er du jo programmert til å tenke", og det er jo ikke feil :laughing002

Hodepinen var egentlig det verste oppi alt, og nå som jeg er blitt bra og har fått den litt på avstand så er alt bare fint :love017 Er helt forelska i lille jenta vår ❤️ Barseltårene sitter løst, begynte å grine av at jeg ville gi henne en klem, men hun var hele 5 meter vekk i bedsiden ved siden av pappaen :hilarious:

Vi endte opp med en liten liste med 3-4 navn og tenkte vi skulle bestemme oss når vi så henne. Så etter hun kom ut var det liksom et av navnene som bare passet, og både jeg og pappaen var helt enige ❤️❤️

Håper det går bra med deg også, og masse masse god jul!! :love017:hello2

Måtte bare lese gjennom dagboken din!
Så lang reise dere har hatt :shy: Det var så fint å lese om graviditeten din og frem til mål :love017

Fødselen din hørtes veldig fin ut til tross for noen komplikasjoner i etterkant, du høres jo helt rå ut! :hello2 Synes det er dårlig gjort at jordmødre ikke stoler på en førstegangsfødende bare fordi de klarer å snakke seg gjennom riene :dead: Jeg har hatt samme opplevelsen der. Godt du fikk mast deg til en sjekk!

Nyt barseltiden og jula ❤️
Så koselig at du har tatt turen innom her! ❤️ Har jo vært en reise, men nå som vesla er her så kjennes den likevel ikke så lang ut :love017
Sitter igjen med en følelse av at jeg har hatt en veldig fin fødsel, helt utrolig hva en kropp klarer! Så synd å høre du har hatt opplevelsen av at de ikke har trodd på deg, håper virkelig det ikke skjer igjen ❤️ Jeg følte meg godt ivaretatt selv om jeg skjønte hun var skeptisk til hvor langt jeg var kommet, og hun tilbød tidlig at jeg kunne komme for en sjekk selv om hun tenkte det gikk fint hjemme, heldigvis! Veldig glad for at vi dro når vi gjorde ☺️

Masse god jul til deg også, håper den blir kjempefin! ❤️

Alt i alt veldig fornøyd med fødselen, og jeg presterte å si til samboer sånn en time etter det var ferdig at "Det var jo ganske dritt, men kan godt gjøre det igjen" :hilarious: Fikk som svar at "ja, det er du jo programmert til å tenke", og det er jo ikke feil :laughing002

Hodepinen var egentlig det verste oppi alt, og nå som jeg er blitt bra og har fått den litt på avstand så er alt bare fint :love017 Er helt forelska i lille jenta vår ❤️ Barseltårene sitter løst, begynte å grine av at jeg ville gi henne en klem, men hun var hele 5 meter vekk i bedsiden ved siden av pappaen :hilarious:

Vi endte opp med en liten liste med 3-4 navn og tenkte vi skulle bestemme oss når vi så henne. Så etter hun kom ut var det liksom et av navnene som bare passet, og både jeg og pappaen var helt enige ❤️❤️

Håper det går bra med deg også, og masse masse god jul!! :love017:hello2
Skjønner godt at hodepinen var det verste, den hørtes virkelig ikke ut som noen spøk. Men så koselig at dere har det så fint nå :Heartred Håper årets annerledesjul var fin og rolig for dere alle tre!

1. Nyttårsdag - 14 dager gammel ❤️
Tida går fort i nyfødtbobla, og lille I har allerede blitt 2 uker gammel ❤️ Jeg føler dagene flyter inn i hverandre og går så alt for fort. Husker jo at hun bare var minutter gammel, så timer, så dager, og nå er vi helt oppe i at hun er blitt flere uker. Om ikke lenge er hun både måneder og år gammel, og det blir både fint og vemodig. Jeg gleder meg masse til å bli kjent med deg, kjære, men samtidig så klamrer jeg meg til tiden nå, når alt vi gjør er å være sammen og du sover så godt på brystet mitt. Hjertet mitt er så fullt ❤️

Nå går vi inn i et nytt år, og det blir et år helt annerledes enn alle andre. Du skal lære, vokse og oppdage verden, og jeg og pappa skal gjøre alt sammen med deg. Det blir så utrolig fint ❤️

Jeg håper 2026 blir et godt år for alle her inne, både de som har kommet i mål og de som fortsatt venter. For de som bærer med seg ønsket om en liten en inn i 2026 så sender jeg masse babystøv, krysser fingre og tær for at dette er året deres ❤️

Back
Topp