En gang kanskje? Gravid på IVF#2 innsett #3 ❤️

Nei, altså, jeg vet ikke hvordan det er med ferskforsøk? Produserer man gule legemer da? :p ikke hatt ferskforsøk, tenkte bare på med styrt syklus så propper man jo hormoner frem til morkaken har overtatt (noe som skjer gradvis, men pleier holde til 9-10 uker.). I styrt syklus gikk jeg til 9+5.
Men i naturlig syklus holdt det til etter ikm liksom. 4+5, vel.

Så var et faktisk spørsmål, for jeg vet ikke hvordan det er med ferskforsøk. Ikke søkt det så hardt opp heller, for var aldri aktuelt her. :p
Okei, etter litt lett googling nå... Når man henter ut egg, så blir det mange corpus luteum, tydeligvis, i følge denne:

In the cycle of controlled ovarian stimulation (COS) for in vitro fertilization (IVF) and embryo transfer (ET), after administration of hCG for triggering of final oocyte maturation, supraphysiological levels of progesterone and estrogen are secreted by multiple CL. (Corpus Luteum)

En klinikk fra Kypros var ikke helt enig, dog:
Vis vedlegget 475183

Men må si jeg egentlig tror mer på en studie enn 1 lege.

Ellers; Sett at man IKKE har corpus luteum, som i styrt syklus f.eks: Morkaken starter å ta over fra uke 6, og har tatt fullstendig over ca uke 10-12 et sted. Det er ikke behov for å ta progesteron helt til uke 12, men progesteron-tilskudd er ikke skadelig heller, så det er ikke farlig å gå lenger. Men 9-10 uker skal da holde mtp progesteronnivået altså, da har morkaken nok funksjon til å støtte svangerskapet alene.

Men, noen klinikker sier også stopp etter bekreftet graviditet,og det går bra.
Noen sier til ultralyd uke 7, og det går bra.
Andre er forsiktige og sier uke 12, for sikkerhets skyld.
Men så vidt jeg skjønner det, er det ikke noe universal enighet. Det virker dog ikke å ha noe å si for endelig "outcome", ifg forskningen over her.. men så er det vel også litt sånn at første trimester ER da folk flest mister i SA/MA, og hvis det skjer etter man har sluttet på progesteron, så er det vel fort gjort at pasienten tenker det har noe med progesteronet å gjøre.

Så.. Såvidt jeg skjønner det, så skal det ikke ha noe å si når du slutter, men jeg tenker at det er bedre du tar noen uker ekstra og føler deg trygg, enn at angsten og "what if" skal ta overhånd.

Ja jeg og trodde man produserte gult legeme i ferskforsøk også, tror embryo får næring fra det før morkake overtar? Altså jeg har ikke peilig men det er spennende :bookworm: Sykepleieren sa på telefon sa at nå som jeg er gravid så produserer kroppen selv progesteron og jeg ikke da trengte prolutex mer… men jeg er bare glad jeg kjøpte to ekstra pakker for sikkerhets skyld :angelic: Jeg har resept til å hente ut 3 pakker til (= 6 ekstra uker), så jeg kaaaaan jo faktisk gå til uke 10-11 hvis jeg vil…. :smiley-angelic006

Jeg mistet sist i uke 10, så jeg kjenner jo på at progesteron frem til uke 11 ville gitt meg mer ro og trygghet, selv om det sikkert ikke har noe å si :Heartred

Tusen takk for at du sjekket opp og delte med meg! :smiley-angelic003

Last edited:
Ja jeg og trodde man produserte gult legeme i ferskforsøk også, tror embryo får næring fra det før morkake overtar? Altså jeg har ikke peilig men det er spennende :bookworm: Sykepleieren sa på telefon sa at nå som jeg er gravid så produserer kroppen selv progesteron og jeg ikke da trengte prolutex mer… men jeg er bare glad jeg kjøpte to ekstra pakker for sikkerhets skyld :angelic: Jeg har resept til å hente ut 3 pakker til (= 6 ekstra uker), så jeg kaaaaan jo faktisk gå til uke 10-11 hvis jeg vil…. :smiley-angelic006

Jeg mistet sist i uke 10, så jeg kjenner jo på at progesteron frem til uke 11 ville gitt meg mer ro og trygghet, selv om det sikkert ikke har noe å si :Heartred

Tusen takk for at du sjekket opp og delte med meg! :smiley-angelic003
Du kan jo trappe ned (du går på to doser per dag, trappe ned til 1 dose?) ved ca uke 10, og ta kun en dose en stund..?

Og ja, det var litt bare det den ene klinikken mente på, at de gule legemer ble renska ut :p Men om de får være igjen, så skal det være mer enn nok progesteron i kroppen til å holde graviditeten til morkaken tar over.

Når man mister er det oftest pga feil hos fosteret, så da vil jo ikke progesteron hjelpe noe til eller fra. Men man føler seg jo tryggere med.

Har vært lite på forumet i det siste, men fysøren..! Endelig!! Gratulerer så mye :happy093. :love7
Gratulerer så mye :hello2
Håper spiren holder seg fast til termin.
Så utrolig koselig å se at det endelig klaffet for deg ❤️ stemmer i med alle andre og håper spira sitter helt til august :wav

:love017
Tusen takk for gratulasjonene - utrolig godt at det endelig klaffet ja så håper vi dette blir en terminspire, dere er gode :love017 :Heartred

Du kan jo trappe ned (du går på to doser per dag, trappe ned til 1 dose?) ved ca uke 10, og ta kun en dose en stund..?

Og ja, det var litt bare det den ene klinikken mente på, at de gule legemer ble renska ut :p Men om de får være igjen, så skal det være mer enn nok progesteron i kroppen til å holde graviditeten til morkaken tar over.

Når man mister er det oftest pga feil hos fosteret, så da vil jo ikke progesteron hjelpe noe til eller fra. Men man føler seg jo tryggere med.
Ja enig, mest sannsynlig kun en følelse av trygghet. Nedtrapping kan være en god ide, tusen takk :happy: Det står og at prolutex kan brukes i første trimester i felleskatalogen:

IMG_6363.jpeg

Ja enig, mest sannsynlig kun en følelse av trygghet. Nedtrapping kan være en god ide, tusen takk :happy: Det står og at prolutex kan brukes i første trimester i felleskatalogen:

Vis vedlegget 475206
Ja, med mindre man har en svikt i progesteronet, men da mister man sannsynligvis tidligere enn uke 10. Til uke 10 skal jo morkakens funksjon være på tilnærmet 100% mtp progesteron. Men jeg tenker, det er ikke skadelig , så om tryggheten din økes av det, er det verdt det.

Ja, med mindre man har en svikt i progesteronet, men da mister man sannsynligvis tidligere enn uke 10. Til uke 10 skal jo morkakens funksjon være på tilnærmet 100% mtp progesteron. Men jeg tenker, det er ikke skadelig , så om tryggheten din økes av det, er det verdt det.
Enig med deg, jeg sier ja takk til all medisin jeg kan proppe i meg ifbm infertilitet :hilarious: #desperat:hilarious:

4+5 / 19 DPO

Kjøpte med meg en pakke med make sure tester hjem, spesielt for @Lillafrosk (og sikkert flere :joyful:) som er så glad i positive tester :angelic:

Kjente jeg var litt nervøs for at den skulle bli svak, men ble heldigvis en sterk test :shy::Heartred

IMG_6376.jpeg

Til og med Biffen var enig om at den var sterkere enn de skyggene jeg har myst på tidligere :hilarious: :hilarious:

Symptomer:
  • Tørst
  • Hyppig tissing
  • Våken på natten ca 02.30-04.00 :facepalm:
  • Murringer i korsrygg/mageregion
  • Emosjonell (fordi jeg er så glad og takknemlig) :sad010
  • Litt trøtt men ikke kjempetrøtt
  • Ikke kvalm, bare et lite trykk i øvre mageregion :gen014
  • Ømme bryst

Last edited:
4+5 / 19 DPO

Kjøpte med meg en pakke med make sure tester hjem, spesielt for @Lillafrosk som er så glad i positive tester :angelic:

Kjente jeg var litt nervøs for at den skulle bli svak, men ble heldigvis en sterk test :shy::Heartred

Vis vedlegget 475225

Symptomer:
  • Tørst
  • Hyppig tissing
Oj snart dyestealer allerede, hipp hurra :Heartred :happy: :dummy1:

Nyyyyydelige testen :wav :greet008 :love7 :smiley-bounce012:cool05:dance011:gen014:happy093:hug007:love017

Oj snart dyestealer allerede, hipp hurra :Heartred :happy: :dummy1:
Deiligeeeee testen :dance008 :smiley-bounce016
Wow, for en nydelig test :love017
Nyyyyydelige testen :wav :greet008 :love7 :smiley-bounce012:cool05:dance011:gen014:happy093:hug007:love017
Hihi, ikke bare @Lillafrosk som liker positive tester nei :love017:Heartbigred Lurer på når jeg bør prøve meg på en ny digital test for å få 3+, har dere noen råd?

Jeg hadde 250 i hcg på 17 dpo mandag 03.12, så chat gpt beregner at jeg skal få 3+ på 23 dpo søndag 07.12. Egentlig skal jeg jo være 3 + på fredag 05.12 men det er kanskje litt risky å ta samme dagen, kanskje jeg skulle ventet til mandag 08.12? Har liksom ikke erfaring med detta her :bag:

4+5 / 19 DPO

Kjøpte med meg en pakke med make sure tester hjem, spesielt for @Lillafrosk (og sikkert flere :joyful:) som er så glad i positive tester :angelic:

Vis vedlegget 475225

Til og med Biffen var enig om at den var sterkere enn de skyggene jeg har myst på tidligere :hilarious: :hilarious:

Symptomer:
  • Tørst
  • Hyppig tissing
Men den var jo kjempefin!! :love017 :love017

Synes jeg leste et sted at du har bestilt TUL og? Gleder meg masse på dine vegne :love017

Åh, den fine testen!! :love7
Ang 3+ så har jeg pleid å vente til 5+0, men som du sikkert har lest fler plasser -den kan slå feil ut selv om hcg er innafor referansen (målt i serum).

Håper formen holder seg god hele veien:Heartred

Men den var jo kjempefin!! :love017 :love017

Synes jeg leste et sted at du har bestilt TUL og? Gleder meg masse på dine vegne :love017
Ja ikke sant den var fin :angelic: Sist graviditet tok jeg en babyplan 18 DPO og den var betydelig svakere, men kan jo også ha vært utvannet urin da, jeg hadde jo NULL peiling sist gang :hilarious::hilarious::hilarious:

Har fått TUL via Haukeland Sykehus 22.12 :love017

Hihi, ikke bare @Lillafrosk som liker positive tester nei :love017:Heartbigred Lurer på når jeg bør prøve meg på en ny digital test for å få 3+, har dere noen råd?

Jeg hadde 250 i hcg på 17 dpo mandag 03.12, så chat gpt beregner at jeg skal få 3+ på 23 dpo søndag 07.12. Egentlig skal jeg jo være 3 + på fredag 05.12 men det er kanskje litt risky å ta samme dagen, kanskje jeg skulle ventet til mandag 08.12? Har liksom ikke erfaring med detta her :bag:

Du, jeg har selv fått 3+ på 5+0 på det tidligste (i dette svangerskapet), og på 6+ uker på det seneste. Så tenker at, hvis du tar "for tidlig" og ikke får 3+, bør du ikke bekymre deg i alle fall!! ❤️ Hvis du hadde doblingtid på 48t, så vil du kunne få 3+ på 22-23 dpo (i teorien, men igjen, det med utskillelse i urin og sensitivitet på testene, er gjerne ikke 100% nøyaktig). Det er 5+2? Er det ikke?
Jeg tenkte at 5+2 høres ut som en fin dag å prøve på, og hvis det ikke går da, så prøver du på nytt noen dager senere ❤️

Åh, den fine testen!! :love7
Ang 3+ så har jeg pleid å vente til 5+0, men som du sikkert har lest fler plasser -den kan slå feil ut selv om hcg er innafor referansen (målt i serum).

Håper formen holder seg god hele veien:Heartred
Ja 5+0 er vel første dagen den teoretisk skal slå ut på 3 + (3 uker siden befruktning), men synes det er kanskje litt risky å ta 5+0 i tilfelle jeg har litt dårligere økning enn gjennomsnittet :angelic:

Du, jeg har selv fått 3+ på 5+0 på det tidligste (i dette svangerskapet), og på 6+ uker på det seneste. Så tenker at, hvis du tar "for tidlig" og ikke får 3+, bør du ikke bekymre deg i alle fall!! ❤️ Hvis du hadde doblingtid på 48t, så vil du kunne få 3+ på 22-23 dpo (i teorien, men igjen, det med utskillelse i urin og sensitivitet på testene, er gjerne ikke 100% nøyaktig). Det er 5+2? Er det ikke?
Jeg tenkte at 5+2 høres ut som en fin dag å prøve på, og hvis det ikke går da, så prøver du på nytt noen dager senere ❤️
Off ja, godt å høre at det kan gå bra okke som :shy::HeartredJa 23 DPO er 5+2, da prøver jeg på 5+2 eller 5+3 (5+3 er akkurat en uke etter blodprøven). Nå har jeg jo 9 strimler til å kose meg med :love017

4+5 / 19 DPO

Vis vedlegget 475225

Symptomer:
  • Tørst
  • Hyppig tissing
Så flott test! :gen014 :Heartred

Off ja, godt å høre at det kan gå bra okke som :shy::HeartredJa 23 DPO er 5+2, da prøver jeg på 5+2 eller 5+3 (5+3 er akkurat en uke etter blodprøven). Nå har jeg jo 9 strimler til å kose meg med :love017

Ja, synes det er greit å nevne, at det kan gå bra selv om det går tregt på Clearblue!! :) ❤️

Back
Topp