Trening

Jeg trente hver dag før jeg ble gravid, og klarte å opprettholde det ut i første trimester. Men nå går det ikke med mer enn jobb, tur med hunden og litt gravidyoga :hilarious: Sistnevnte syns jeg at har veldig god effekt på kroppen, jeg syns det er merkbar forskjell fra yoga når man er gravid vs yoga som ikke-gravid :hilarious:

Nå har jeg et håp om å kanskje få inn en styrkeøkt i ny og ne også! Vurderer om jeg skal «kaste meg på» Mila-gravidserien som Camilla Lorentzen lager nå. Er fan av å følge programmer i stedet for å finne på selv.
Så jeg får se om jeg tester ut det eller ei, men nå om dagen er alt en seier selv om det er mindre enn før :)
Hvilken gravidyoga er det du gjør? Fysiske timer, online opplegg eller annet? Hvis du har forslag til bra opplegg online, kanskje du har lyst til å dele? :D

Tar opp denne tråden igjen. Hvordan går det med treningen deres? Jeg klarer ikke lenger løpe/jogge pga rygg og bekken, men funnet mye god og effektiv kondisjonstrening i gruppetimer med spinning! I tillegg til å delta i styrketrening for gravide i gruppe. Av og til er jeg også med på bassengtimer for gravide, men det føler jeg går mer under kategorien bevegelse og aktivitet heller enn trening:playful: Alt i alt går det egentlig ganske bra, foruten rygg og bekken som jeg kjenner at jeg må være litt forsiktig med.
Lurer på om de har tilrettelagt øvelsene i styrketreningen for gravide? Og hvilke øvelser dere gjør?
Jeg prøvde meg på noen gruppetimer der jeg går å trener, men føler det blir så høyt tempo og mye opp og ned. Spurte i resepsjonen om de hadde tenkt på å ha et kurs for gravide, fordi de har barseltrening. Da fikk jeg bare til svar at "De fleste gravide er med på de vanlige gruppetimene, bare å justere øvelsene"
Synes det var litt kjipt. Synes generelt det finnes lite trening tilrettelagt for gravide her. Alt er liksom for barseltiden..

Lurer på om de har tilrettelagt øvelsene i styrketreningen for gravide? Og hvilke øvelser dere gjør?
Jeg prøvde meg på noen gruppetimer der jeg går å trener, men føler det blir så høyt tempo og mye opp og ned. Spurte i resepsjonen om de hadde tenkt på å ha et kurs for gravide, fordi de har barseltrening. Da fikk jeg bare til svar at "De fleste gravide er med på de vanlige gruppetimene, bare å justere øvelsene"
Synes det var litt kjipt. Synes generelt det finnes lite trening tilrettelagt for gravide her. Alt er liksom for barseltiden..
Er mye de samme øvelsene, ja. De største forskjellene føler jeg ligger i at det er mindre grupper (i dag var vi seks stykk+instruktør f.eks), fokus på å trene etter dagsform (ingen pushing), mye tilrettelegging (ikke forventet at en klarer/ønsker ta alle øvelsene det er lagt opp til, lav terskel for å be om alternative øvelser):happy:

Edit: Jo, også har vi naturligvis aspektet med at alle andre som er med også er gravide. Det gjør noe med hele stemningen, spesielt det å tørre å be om tilrettelegging hvis en trenger det, eller å avslutte et sett litt før. Ikke minst blir det også en arena for å møte andre gravide i sitt område, hender seg vi snakker litt med hverandre både før og etter timene:love017

Last edited:
Gøy med litt liv i treningstråden igjen! Jeg kjøpte meg et gravidprogram (+ postpartum og fødselsforberedende kurs) av en amerikansk bekkenbunnsfysio da jeg bikket andre trimester og ønsket å komme i gang med trening igjen etter et kjipt første trimester. Det var veldig dyrt, men det gir livstidstilgang og jeg valgte å se på det som en investering i å faktisk klare å holde meg aktiv i svangerskapet, og det har virkelig fungert! Har gjennomført 4 økter i uka siden uke 14, fordelt på overkropp, underkropp, fullkropp og bekkenbunn/core (men det er veldig fokus på sistnevnte i alle øktene egentlig). Merker jeg har en helt annen kontakt med bekkenbunn, pust og kjerne enn da jeg begynte, og det er veldig betryggende og deilig at det er nye økter for hver uke slik at det alltid er tilpasninger til stadiet av svangerskapet jeg er i.

Kondisjonstrening derimot... ehhh, føler jeg bare peser mer og mer! Har egentlig prøvd å opprettholde å gå turer, men etter en lengre skogstur på ca. 1 mil for noen uker siden fikk jeg en betennelse i en sene på utsiden av foten satt i frem til for en ukes tid siden. Måtte til med nesten en uke i strekk med å ikke gå annet enn det helt nødvendige før det ble bra. Nå har det jo endelig lettet, men er litt redd for å trigge det igjen, og været er helt forferdelig, så har blitt lite tur i det siste.

Back
Topp