Okei, etter litt lett googling nå... Når man henter ut egg, så blir det mange corpus luteum, tydeligvis, i følge denne:
Previous studies indicated that progesterone can be withdrawn at the time of the first positive β-hCG test without compromising the clinical pregnancy outcome in normal ovarian responder. However, the effect of early stop of progesterone ...
pmc.ncbi.nlm.nih.gov
In the cycle of controlled ovarian stimulation (COS) for in vitro fertilization (IVF) and embryo transfer (ET), after administration of hCG for triggering of final oocyte maturation, supraphysiological levels of progesterone and estrogen are secreted by multiple CL. (Corpus Luteum)
En klinikk fra Kypros var ikke helt enig, dog:
Men må si jeg egentlig tror mer på en studie enn 1 lege.
Ellers; Sett at man IKKE har corpus luteum, som i styrt syklus f.eks: Morkaken starter å ta over fra uke 6, og har tatt fullstendig over ca uke 10-12 et sted. Det er ikke behov for å ta progesteron helt til uke 12, men progesteron-tilskudd er ikke skadelig heller, så det er ikke farlig å gå lenger. Men 9-10 uker skal da holde mtp progesteronnivået altså, da har morkaken nok funksjon til å støtte svangerskapet alene.
Men, noen klinikker sier også stopp etter bekreftet graviditet,og det går bra.
Noen sier til ultralyd uke 7, og det går bra.
Andre er forsiktige og sier uke 12, for sikkerhets skyld.
Men så vidt jeg skjønner det, er det ikke noe universal enighet. Det virker dog ikke å ha noe å si for endelig "outcome", ifg forskningen over her.. men så er det vel også litt sånn at første trimester ER da folk flest mister i SA/MA, og hvis det skjer etter man har sluttet på progesteron, så er det vel fort gjort at pasienten tenker det har noe med progesteronet å gjøre.
Så.. Såvidt jeg skjønner det, så skal det ikke ha noe å si når du slutter, men jeg tenker at det er bedre du tar noen uker ekstra og føler deg trygg, enn at angsten og "what if" skal ta overhånd.